Hej! Tyckte att det började kännas lite kallt inne igår kväll men tänkte inte så mycket mer på det, det blir oftast lite mindre varmt sent på kvällen hos oss. Men idag upptäcker jag att alla element är iskalla och värmepumpen som brukar låta lite lagom mycket är knäpptyst. Jag har ringt föreningens jour som säger att jag får vänta till måndag innan någon kan titta på det, men det är svinkallt här hemma. Varmvattnet fungerar dock men det är kanske inte sammanhängande. Lägger upp lite bilder på vad jag har framför mig, kanske någon som har tips på vad jag kan prova?
Närbild på en Wilo-cirkulationspump för värmesystem, visande energiklass och modellinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl och rör med tryckmätare, indikerande möjlig värmepumpsproblem.
Skapa konto
Termostatinställning på ett värmeledningssystem med märkningen 'Landis & GYR'.
Skapa konto
Termostat med dämpat ljud och justeringsratt för uppvärmningskontroll, samtliga element kalla.
Skapa konto
Hand håller en instruktionsmanual för värmepumpens inställningar med diagram och text.
Skapa konto

Ser ut som shunten står mot "0". Då borde det bli kallt inne.

J Josth skrev:
Ser ut som shunten står mot "0". Då borde det bli kallt inne.
Är shunt det stora tjocka nästan gröna vredet? Kan den slå om av sig själv? Vi har inte varit och pillat på något själva

Sittställning
Prova vrid den gröna shunten manuellt

Sittställning Forlowt skrev:
Prova vrid den gröna shunten manuellt
Jag provade att vrida på den gröna men den sitter stenhårt, den ger efter lite lite men jag får inte runt den något

Då bör man sätta vredet i reglercentralen på "handshuntning".

Rainbow92 Rainbow92 skrev:
och värmepumpen som brukar låta lite lagom mycket är knäpptyst.
Har den ström?
Ingen säkring som gått? Är det trepolig automat, 3x enpol automat eller proppar?
Är det tre enpol kan en-två vara trasiga och något fungera, något annat inte.

J Josth skrev:
Då bör man sätta vredet i reglercentralen på "handshuntning".
Ett snäpp gick bra att vrida på reglercentralen, nästa snäpp så var det något innuti som hoppade loss..

Gammal plast som spricker sönder? Den reglercentralen är väl minst 30 år så det är dags att ersätta med någon ny styrning från t.ex. ESBE.

Fotografen Fotografen skrev:
Har den ström?
Ingen säkring som gått? Är det trepolig automat, 3x enpol automat eller proppar?
Är det tre enpol kan en-två vara trasiga och något fungera, något annat inte.
Ser ut som allt har el, ingen propp som gått

J Josth skrev:
Gammal plast som spricker sönder? Den reglercentralen är väl minst 30 år så det är dags att ersätta med någon ny styrning från t.ex. ESBE.
Troligtvis, får vi väl vänta till någon kommer på måndag då :crysmile:

Sittställning
På shunten brukar man behöver trycka eller dra för att ändra manuellt

Vrider du vredet på reglercentralen till hand , det ska normalt stå på sol för att inte nattsänka, så ska du kunna vrida stora vredet för hand på shuntmotorn mot plus , nu på noll , kanske till 5 och se om det stämmer med vad du behöver för värme behov. Prova först med att ställa den på sol och se vad som händer, sen ställa om till hand och vrida.

Rörisen kunde komma ut idag som tur var, röret till shunten hade rostat igen så han bytte detta lite snabbt så nu är värmen på gång (y)

• Gilla
Josth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.