Byggahus.se
E erkka skrev:
Jo men nu börjar tjafsandet...

Kan man inte bara säga/klargöra för kunden då att:

  • Dessa produkter lämnar JAG ingen garanti på!
  • Dessa produkter är svårare att arbeta med, de kommer leda till något längre arbetstid dvs högre kostnad för DIG
  • Dessa skit produkter må vara CE certifierade, men är erfarenhetsmässigt skit.
Ofta är materialet så mycket sämre så att man riskerar ha sönder det redan när man monterar det. Det är en extrem skillnad på biltemas brytare och kvalité. Och det tar orimligt mycket länge tid att montera det.

Även citatet från KKL gör ju att man tackar nej.
”Om kunden kan visa att du skadat uttaget vid installation, inte följt installationsanvisningarna eller på något annat sätt orsakat problemet genom en bristfällig installation är det möjligt att reklamera det utförda arbetet. Du blir då troligtvis skyldig att ersätta även uttaget eftersom du orsakat skadan.”

Jag har skruvar sönder både lampor och uttag som var helt nya ur förpackningen. Både biltema och anslut.
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du är snabb du ... ;)
4 minuter per brytare. (8min för malmbergs)
Men helt klart möjligt, om det är kompletteringar på storbyggen, vilket 60 brytare på raken indikerar.
ATL-listan har 6,6 minuter per uttag, så det blir lite ackordspengar om man gör det 2,6 minuter snabbare.

Med slang fördragen med EK och snabbkopplingar på apparater så gör man inkopplingen på 30 sekunder (inkl kapa och skala) och har mer än 3 minuter på sig att skruva upp uttaget rakt och ta sig till nästa.


Får du och jag välja uttag och strömbrytare på ett bygge valde vi väl både ABB?
I alla fall jag, ABB har verkligen arbetat hårt för att produkterna ska bli snabba att installera.
Är du allvarlig? Jag har monterat några impressivo (iofs utanpåliggande) men det var skräp. Elko och schneider är väll de som lagt energi på att få det snabbmonterat.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har skruvar sönder både lampor och uttag som var helt nya ur förpackningen. Både biltema och anslut.
Det låter faktiskt, om du ursäktar att jag skriver det, som att du är lite ovarsam när du hanterar produkterna.
Vem som helst kan väl dra sönder en liten skruv om man tar till övervåld?

Har själv monterat flera Anslut-produkter, och det har aldrig gått sönder något vid monteringen.
 
Det har inget med ovarsamhet att göra, utan dålig kvalité.
 
Malmbergs uttag är förjävliga att koppla, bara skruvplitar. Brytarna till ramarna går sönder ibland när man ska snäppa av dem. Ingen fästplatta som på Exxact. Metallen böjde sig lite väll enkelt ibland tyckte jag på dem.
Men dem har saker som armaturerna Trento och Disa som funkar bra
 
N Nillenalle skrev:
Malmbergs uttag är förjävliga att koppla, bara skruvplitar. Brytarna till ramarna går sönder ibland när man ska snäppa av dem. Ingen fästplatta som på Exxact. Metallen böjde sig lite väll enkelt ibland tyckte jag på dem.
Men dem har saker som armaturerna Trento och Disa som funkar bra
De har serier med snabbanslutning också. Gäller bara att ha lite koll när man handlar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.