Jag har fått en konstig spik på kurvan en dag.
05.30 reagerade solpanelarna direkt och gick upp i max för några minuter.
Sedan återgick det till den vanliga kurvan som jag får varje dag med solsken.
Vad kan ha orsakat denna spik? Komet? Reflex? Stjärnfall?…….
Anläggningen med 37 paneler ligger på ett 45˚ tag i rakt mot söder.
05.30 reagerade solpanelarna direkt och gick upp i max för några minuter.
Sedan återgick det till den vanliga kurvan som jag får varje dag med solsken.
Vad kan ha orsakat denna spik? Komet? Reflex? Stjärnfall?…….
Anläggningen med 37 paneler ligger på ett 45˚ tag i rakt mot söder.
Jag har fått en konstig spik på kurvan en dag.
05.30 reagerade solpanelarna direkt och gick upp i max för några minuter.
Sedan återgick det till den vanliga kurvan som jag får varje dag med solsken.
Vad kan ha orsakat denna spik? Komet? Reflex? Stjärnfall?…….
Anläggningen med 37 paneler ligger på ett 45˚ tag i rakt mot söder.
Intressant om någon kan bringa klarhet i detta fenomen!
Dag
05.30 reagerade solpanelarna direkt och gick upp i max för några minuter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan återgick det till den vanliga kurvan som jag får varje dag med solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kan ha orsakat denna spik? Komet? Reflex? Stjärnfall?…….
Anläggningen med 37 paneler ligger på ett 45˚ tag i rakt mot söder.
Intressant om någon kan bringa klarhet i detta fenomen!
Dag
Reflex är det ju inte, det är fysiskt omöjligt om inte ett en reflex i rymden kunde vinkla om så du fick "perfekt" solinstrålning denna tid. All reflex från något på jorden kommer ju ha samma problem som dina paneler: solen står lågt så solstrålarna är "utspädda".
Komet - nej? Stjärnfall... alltså inte omöjligt? Det kan väl nästan bli dagsljus när de exploderar, men de varar ju extremt kort tid, borde inte hinna registreras på grafen tycker jag.
Som programmerar tror jag mer på en bugg i mjukvaran, men men....
Komet - nej? Stjärnfall... alltså inte omöjligt? Det kan väl nästan bli dagsljus när de exploderar, men de varar ju extremt kort tid, borde inte hinna registreras på grafen tycker jag.
Som programmerar tror jag mer på en bugg i mjukvaran, men men....
Nästintill rena gissningstävlingen utifrån den infon som finns angivet här.stigen skrev:
Jag har fått en konstig spik på kurvan en dag.
05.30 reagerade solpanelarna direkt och gick upp i max för några minuter.
Sedan återgick det till den vanliga kurvan som jag får varje dag med solsken.
Vad kan ha orsakat denna spik? Komet? Reflex? Stjärnfall?…….
Anläggningen med 37 paneler ligger på ett 45˚ tag i rakt mot söder.
Du får nog visa den kurvan där det händer och berätta lite mer om din anläggning också
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Hej @mortimer!M mortimer skrev:
Jag skall försöka beskriva lite mer detaljerat hur det ser ut.
På taket har jag 37 paneler i rakt söderläge. Varje panel är på 450 och tillsammans har jag 16650 kWH på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växelriktare är denna på 12 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer att bytas till en 15kWh då jag snabbt når upp i max och ligger där ca. 5 timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En 15 kWh växelriktare borde ge ett bättre resultat. Samma startström.
Här är en detaljbild från piken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ingen möjlighet för någon reflektion då vi har en bebyggd tomt söder om oss.
Kan det vara att växelriktaren fått fnatt?
Trevlig Helg!
Dag
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Definitivt är Trump inblandad , det är det enda jag kan tänka mig...stigen skrev:
Hej @mortimer!
Jag skall försöka beskriva lite mer detaljerat hur det ser ut.
På taket har jag 37 paneler i rakt söderläge. Varje panel är på 450 och tillsammans har jag 16650 kWH på taket.
[bild]
[bild]
[bild]
Växelriktare är denna på 12 kWh.
[bild]
Kommer att bytas till en 15kWh då jag snabbt når upp i max och ligger där ca. 5 timmar.
[bild]
En 15 kWh växelriktare borde ge ett bättre resultat. Samma startström.
Här är en detaljbild från piken.
[bild]
Det finns ingen möjlighet för någon reflektion då vi har en bebyggd tomt söder om oss.
Kan det vara att växelriktaren fått fnatt?
Trevlig Helg!
Dag
Jag skulle nog tänka mig att något som hanterar informationen om kraftproduktionen på vägen växelriktare -> visning, på telefon, fått en glitch och visat fel. En bugg, fått fnatt en liten stund helt enkelt.stigen skrev:
Jag har fått en konstig spik på kurvan en dag.
05.30 reagerade solpanelarna direkt och gick upp i max för några minuter.
[bild]
Sedan återgick det till den vanliga kurvan som jag får varje dag med solsken.
[bild]
Vad kan ha orsakat denna spik? Komet? Reflex? Stjärnfall?…….
Anläggningen med 37 paneler ligger på ett 45˚ tag i rakt mot söder.
Intressant om någon kan bringa klarhet i detta fenomen!
Dag