Jag har fått en konstig spik på kurvan en dag.
05.30 reagerade solpanelarna direkt och gick upp i max för några minuter.
Sedan återgick det till den vanliga kurvan som jag får varje dag med solsken.
Vad kan ha orsakat denna spik? Komet? Reflex? Stjärnfall?…….
Anläggningen med 37 paneler ligger på ett 45˚ tag i rakt mot söder.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Jag har fått en konstig spik på kurvan en dag.
05.30 reagerade solpanelarna direkt och gick upp i max för några minuter.

Energistatistik för solcellsanläggning med strömutveckling över en dag, nuvarande effekt 12212.7W, totalt 72.2kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan återgick det till den vanliga kurvan som jag får varje dag med solsken.

Graf över energiproduktion i watt, solenergianläggning, mobilapp, strömförbrukning över tid, användargränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan ha orsakat denna spik? Komet? Reflex? Stjärnfall?…….
Anläggningen med 37 paneler ligger på ett 45˚ tag i rakt mot söder.

Intressant om någon kan bringa klarhet i detta fenomen!
Dag
 
Reflex är det ju inte, det är fysiskt omöjligt om inte ett en reflex i rymden kunde vinkla om så du fick "perfekt" solinstrålning denna tid. All reflex från något på jorden kommer ju ha samma problem som dina paneler: solen står lågt så solstrålarna är "utspädda".

Komet - nej? Stjärnfall... alltså inte omöjligt? Det kan väl nästan bli dagsljus när de exploderar, men de varar ju extremt kort tid, borde inte hinna registreras på grafen tycker jag.

Som programmerar tror jag mer på en bugg i mjukvaran, men men.... :)
 
Kanske en lastbil med reflekterande plåtar stod parkerad i närheten så solljuset reflekterades perfekt mot dina paneler.
 
Reflekterande såg lite lustigt ut märkte jag nu aja bjuder på den.
 
Om man räknar på arean som skulle krävas för att en reflektion ska komma upp i den effekten: uppskattningsvis från grafen, 10-12 ggr så stor area som panelerna har.
 
stigen stigen skrev:
Jag har fått en konstig spik på kurvan en dag.
05.30 reagerade solpanelarna direkt och gick upp i max för några minuter.
Sedan återgick det till den vanliga kurvan som jag får varje dag med solsken.
Vad kan ha orsakat denna spik? Komet? Reflex? Stjärnfall?…….
Anläggningen med 37 paneler ligger på ett 45˚ tag i rakt mot söder.
Nästintill rena gissningstävlingen utifrån den infon som finns angivet här.
Du får nog visa den kurvan där det händer och berätta lite mer om din anläggning också
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
En nisse som står och belyser en panel med en fet ficklampa och som har lyckats hitta rätt våglängd på ljuset från lampan ?
 
S
M mortimer skrev:
En nisse som står och belyser en panel med en fet ficklampa och som har lyckats hitta rätt våglängd på ljuset från lampan ?
Fet lampa som ger 12 kW…
 
S sinuslinus skrev:
Fet lampa som ger 12 kW…
Japp, "bygglampa" ? ;)
 
UFO eller Trump. 50/50 chans… ;)
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
UFO eller Trump. 50/50 chans… ;)
Helgardering... Trump är ett UFO. ;):rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
mrPersson67 och 5 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Nästintill rena gissningstävlingen utifrån den infon som finns angivet här.
Du får nog visa den kurvan där det händer och berätta lite mer om din anläggning också
Hej @mortimer!

Jag skall försöka beskriva lite mer detaljerat hur det ser ut.
På taket har jag 37 paneler i rakt söderläge. Varje panel är på 450 och tillsammans har jag 16650 kWH på taket.

Ett hus med solpaneler på taket, kvällsbelysning, täckt möbel, trädgårdsdekor, och snörester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit Growatt solenergi inverter monterad på betongvägg, omgiven av elektriska installationer och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elcentral med säkringar, varningsskylt för bakspänning, utomhus, dagsljus, snö, hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Växelriktare är denna på 12 kWh.

Växelriktare, Growatt MOD 12KTL3-X, 15 900 kr, ej i lager, produktinformation, specifikationer, IP65, 10 års garanti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer att bytas till en 15kWh då jag snabbt når upp i max och ligger där ca. 5 timmar.

Växelriktare, Growatt MOD 15KTL3-X, kostar 15 900 kr, slutsåld, produktbeskrivning, specifikationer, energihantering, dokumentlänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En 15 kWh växelriktare borde ge ett bättre resultat. Samma startström.
Här är en detaljbild från piken.

Solenergisystems övervakningsapp visar dagens elproduktion och aktuell effekt i watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns ingen möjlighet för någon reflektion då vi har en bebyggd tomt söder om oss.
Kan det vara att växelriktaren fått fnatt?
Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej @mortimer!

Jag skall försöka beskriva lite mer detaljerat hur det ser ut.
På taket har jag 37 paneler i rakt söderläge. Varje panel är på 450 och tillsammans har jag 16650 kWH på taket.

[bild]

[bild]

[bild]

Växelriktare är denna på 12 kWh.

[bild]

Kommer att bytas till en 15kWh då jag snabbt når upp i max och ligger där ca. 5 timmar.

[bild]

En 15 kWh växelriktare borde ge ett bättre resultat. Samma startström.
Här är en detaljbild från piken.

[bild]

Det finns ingen möjlighet för någon reflektion då vi har en bebyggd tomt söder om oss.
Kan det vara att växelriktaren fått fnatt?
Trevlig Helg! :beer:
Dag
Definitivt är Trump inblandad , det är det enda jag kan tänka mig...
 
stigen stigen skrev:
Jag har fått en konstig spik på kurvan en dag.
05.30 reagerade solpanelarna direkt och gick upp i max för några minuter.

[bild]

Sedan återgick det till den vanliga kurvan som jag får varje dag med solsken.

[bild]

Vad kan ha orsakat denna spik? Komet? Reflex? Stjärnfall?…….
Anläggningen med 37 paneler ligger på ett 45˚ tag i rakt mot söder.

Intressant om någon kan bringa klarhet i detta fenomen!
Dag
Jag skulle nog tänka mig att något som hanterar informationen om kraftproduktionen på vägen växelriktare -> visning, på telefon, fått en glitch och visat fel. En bugg, fått fnatt en liten stund helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.