T
Hej

Det finns utrymme ovanför en trappa, vad ska man bygga för att utnyttja utrymmet på bästa sätt?
Trappan leder till övervåningens hall, det finns ca 1.9m in från hallen mot nästa vägg och 1.6m upp till taket, ca 2m bred.
Ska man bygga nån slags låda som kan dras ut mot hallen som förvaringsutrymme?

Lättast är kanske om du visar en bild? Svårt att förstå hur utrymmet ser ut.

Vi har en trappa som kommer upp i en hall. I rummet bredvid som vi använder som arbetsrum är där en yta på ca 1,5 x 0,7m som har ett "snedgolv" översidan av taket i trappan. På en del den ytan har vi byggt ett jättestort arbetsbord. Man kan vila fötterna på den lägre delen av det lutande golvet, på den högre delen en låda som fundament för bordet. Jag har funderat på opm man skulle ha skåpsdörrar in till snedutrymmet. Men det känns som ett utrymme som skulle vara för opraktiskt att komma åt. Om man behöver krypa under bordet för att komma åt något där.

har du alltså en öppen trappa idag? med luftigt ovanför dig när du går upp? och du vill ta bort en del av det för att stänga in trappan och få lite mer förvaring? rent praktiskt kan väl det vara bra, förvaring går väl alltid åt, men frågan är väl hur instängd trappan blir då. personligen gillar jag inte för slutna trappor där man går som i en tunnel. sen påverka ev stängning även ljus o luftflöde. så fundera lite på det innan du stänger igen.

vill du ändå det och jag gissar på att du har snedtak över, så är väl en klädkammare av mgt slag alternativet om du bara har 160cm högt. skjutdörrar ev, och bakom kläderna kanske du kan ha några ytterligare hyllor för sånt som endast används ibland.. men som sagt, en skiss eller några bilder... annars gissar vi mest.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.