Vår tomt ligger lägre än granntomten bakom vårt hus. I tomtgränsen finns en stenmur av natursten som husets tidigare ägare har byggt själv. Stenmuren är 24 meter lång och 1,3 m hög (som syns). Nedanför stenmuren finns en upphöjd rabatt som är kantad med stora stenbumlingar, höjd ca 40 cm, bredd 1 meter). Ovanför stenmuren (på grannens tomt, nära gränsen) står 4-5 träd. Stenmuren börjar nu ge vika och har rasat på tre ställen
. Vi är lite panikslagna då vi har barn och är rädda för att något av barnen skall råka illa ut nästa gång en sten faller till marken. Hur åtgärdar man detta på ett hållbart, billigt sätt samtidigt som det inte får kosta för mycket?.
Vi har funderat på att bygga upp stenmuren, men är rädda för att den bara kommer rasa igen. Annars verkar detta helt klart enklast och snyggast.
L-stöd verkar inte snyggt och så är det väldigt dyrt. Mega wall eller liknande kräver att man är lite händig (vilket vi inte är) och det blir också rätt dyrt. Annars är det det helt klart snyggaste alternativet.
Grässlänt verkar tråkigt. Då slänten blir så brant riskerar vi att det kommer kännas som om vi fått en gräsvägg på tomten.
Det alternativ som kanske känns bäst hittills är att ta bort landet nedanför stenmuren och bygga en lägre mega wall (eller liknande) upp till ca drygt 1 meters höjd. Ha kvar stenmuren bakom. "Resten av slänten" upp till grannen, där fyller man ut med matjord och sår gräs, alternativt lägger singel. Frågan är om det är ett hållbart alternativ?
Någon som har några kommentarer kring våra funderingar eller kanske nya förslag. Allt tages tacksamt emot.
Vi har funderat på att bygga upp stenmuren, men är rädda för att den bara kommer rasa igen. Annars verkar detta helt klart enklast och snyggast.
L-stöd verkar inte snyggt och så är det väldigt dyrt. Mega wall eller liknande kräver att man är lite händig (vilket vi inte är) och det blir också rätt dyrt. Annars är det det helt klart snyggaste alternativet.
Grässlänt verkar tråkigt. Då slänten blir så brant riskerar vi att det kommer kännas som om vi fått en gräsvägg på tomten.
Det alternativ som kanske känns bäst hittills är att ta bort landet nedanför stenmuren och bygga en lägre mega wall (eller liknande) upp till ca drygt 1 meters höjd. Ha kvar stenmuren bakom. "Resten av slänten" upp till grannen, där fyller man ut med matjord och sår gräs, alternativt lägger singel. Frågan är om det är ett hållbart alternativ?
Någon som har några kommentarer kring våra funderingar eller kanske nya förslag. Allt tages tacksamt emot.
Jo en bild skulle hjälpa, men vi är lika usla på datorer som på stenmurar. Hur lägger jag ut bilden. Är van att bläddra i mappen på datorn för att publicera, men här står det att jag skall ange en url-adress??
Ahha, nu fattar jag! Första bilden visar vår fina stenmur, den andra bilden visar ett av ställena där den börjat rasa.
Kan tillägga att vi på en del av stenmuren provat att göra en stenslänt. Dvs vi har vält ner stenarna ner mot de stora stenarna som utgör "ramen" på utsidan av rabatten. Det blev inte bra, slänten blir för brant och det saknas sten.
Hade gärna behållt muren
Kan tillägga att vi på en del av stenmuren provat att göra en stenslänt. Dvs vi har vält ner stenarna ner mot de stora stenarna som utgör "ramen" på utsidan av rabatten. Det blev inte bra, slänten blir för brant och det saknas sten.
Hade gärna behållt muren
Problemet är att stenmuren inte är rätt byggd från början och blir därmed instabil. Grannens tomtmassa utsätter stenmuren för ett stort tryck. Stenmuren verkar ha rätt mycket småstenar närmast grannens jordmassa och den är rak (dvs inte bredare nedtill). Troligen har vatten inte kunnat rinna igenom utan stannat bakom muren och expanderat i samband med att det frusit. Bygger vi upp den (utan att göra om hela) så kommer det troligen att hända samma sak igen. Men jag håller med om att den är fin, hade väldigt gärna behållt den. Vet någon om man kan öka på "stabiliteten" utan att behöva göra om allt från början?
Om vi nu skulle vilja bygga upp den från början, vad innebär det om man skall bygga upp stenmuren korrekt "korvgubbe"? Vi är som sagt inte så haja på det här, vilket man kan läsa av vårt namn
, vi vill bara inte riskera att den rasar på något av våra barn.
Jag tror nog att det kan bli svårt att få den muren barnsäker, stenarna är ju såpass små att dom inte säkert ligger kvar om någon skulle få för sig att klättra eller leka vid muren.
Jag tycker absolut att den skall vara kvar, väldigt fin och någon har lagt ner mycket jobb på den. Jag hade försökt att säkra den för barnens skull. Kolla ex. här
http://www.viacon.se/gabioner.aspx
Jag tycker absolut att den skall vara kvar, väldigt fin och någon har lagt ner mycket jobb på den. Jag hade försökt att säkra den för barnens skull. Kolla ex. här
http://www.viacon.se/gabioner.aspx
En sån mur borde väl ändå släppa igenom vatten? Du skulle ju kunna prova att limma ihop stenarna med typ PL 400 eller PL 700. Lär väl inte hålla för marktrycket iofs.
Jag tycker gabioner är klart bästa förslaget hittills!
Jag tycker gabioner är klart bästa förslaget hittills!
allt finns ju på plats redan. Gräv ur bakom och stapla om den. Se till att lägga en dränslang bakom när ni återfyller med MAKADAMO ohändighusägare skrev:Vår tomt ligger lägre än granntomten bakom vårt hus. I tomtgränsen finns en stenmur av natursten som husets tidigare ägare har byggt själv. Stenmuren är 24 meter lång och 1,3 m hög (som syns). Nedanför stenmuren finns en upphöjd rabatt som är kantad med stora stenbumlingar, höjd ca 40 cm, bredd 1 meter). Ovanför stenmuren (på grannens tomt, nära gränsen) står 4-5 träd. Stenmuren börjar nu ge vika och har rasat på tre ställen. Vi är lite panikslagna då vi har barn och är rädda för att något av barnen skall råka illa ut nästa gång en sten faller till marken. Hur åtgärdar man detta på ett hållbart, billigt sätt samtidigt som det inte får kosta för mycket?.
bygg efter en ram av trä på framsidan. Lättare om man har nåt att följa.
inga l-stöd. Tycker dessa borde förbjudas utanför industriområden faktiskt.
Läs i denna handbok från Statens Vegvesen.
https://www.vegvesen.no/_attachment...Håndbok+V270+Tørrmuring+med+maskin+(6+MB).pdf
Norrmännen är experter på att bygga stenmurar. Bara att skala ner det till din stenmur. Problemet med din mur är att du har ”halkiga” runda naturstenar.
https://www.vegvesen.no/_attachment...Håndbok+V270+Tørrmuring+med+maskin+(6+MB).pdf
Norrmännen är experter på att bygga stenmurar. Bara att skala ner det till din stenmur. Problemet med din mur är att du har ”halkiga” runda naturstenar.