Vi har köpt ett torp med en grävd brunn.
den knappt 2,5 djup.
Se bild.. vad gör jag med detta?
Det står vatten runt om brunnen. Jag har tömt vattnet ur brunnen och då försvinner vattnet utanför också.
Lite lera på botten men inga kadaver eller annat konstigt.

Går den att rädda. Tror ni? I så fall hur?

En grävd brunn med ett grönt lock, omgiven av vatten och snötäckt mark, belägen vid en skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Kanske är det en artesisk källa så att vatten tränger upp genom brunnen och det svämmar över kring den?

Eller så går vattnet motsatt riktning och rinner ned i marken kring brunnen och in i brunnen.

I det andra fallet borde du nog täta ytlagret kring brunnen med t ex fem till tio skottkärror blålera som du trampar ut i fall från brunnen. Kolla om det finns lera i närheten.

I det första fallet kan du väl fylla upp med grus eller grov makadam kring brunnen så kan vattnet sippra genom det på vägen bort från brunnen.

• Gilla
Grannens Häck och 2 till
  • Laddar…
Vad är den vita geggan?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske är det en artesisk källa så att vatten tränger upp genom brunnen och det svämmar över kring den?

Eller så går vattnet motsatt riktning och rinner ned i marken kring brunnen och in i brunnen.

I det andra fallet borde du nog täta ytlagret kring brunnen med t ex fem till tio skottkärror blålera som du trampar ut i fall från brunnen. Kolla om det finns lera i närheten.

I det första fallet kan du väl fylla upp med grus eller grov makadam kring brunnen så kan vattnet sippra genom det på vägen bort från brunnen.
Det verkar vara samma nivå i som utanför.

A Alexn72 skrev:
Vad är den vita geggan?
Snö?!😊nää husfix.

R Rixx skrev:
Snö?!😊nää husfix.
Jäklar va mycket husfix.
Nä skämt o sido, med tanke på den lagningen så blir jag misstänksam för hur tät brunnen är

Hur hög är vattennivån i brunnen när du har vattnet i den höjden runt brunnen som på bilden?

TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
Hur hög är vattennivån i brunnen när du har vattnet i den höjden runt brunnen som på bilden?
Då är den på samma nivå i brunnen.

A Alexn72 skrev:
Jäklar va mycket husfix.
Nä skämt o sido, med tanke på den lagningen så blir jag misstänksam för hur tät brunnen är
Jag har tätat ett gammalt utlopp med husfix och jämnat av kanten lite. I bur i finns inget husfix. Tänker du att det är otätt mellan ringarna?

R Rixx skrev:
Jag har tätat ett gammalt utlopp med husfix och jämnat av kanten lite. I bur i finns inget husfix. Tänker du att det är otätt mellan ringarna?
Nja. Mer att det skriker hemmafix även om det var husfix😅

Men det borde vara enkelt att se var vattnet kommer ifrån.
Pumpa ur vatten och håll det på nivå under sista ringen så borde du se var det rinner till

A Alexn72 skrev:
Nja. Mer att det skriker hemmafix även om det var husfix😅

Men det borde vara enkelt att se var vattnet kommer ifrån.
Pumpa ur vatten och håll det på nivå under sista ringen så borde du se var det rinner till
😂absolut hemmafix!
Bra idé, ska kolla.

R Rixx skrev:
😂absolut hemmafix!
Bra idé, ska kolla.
Nu har jag kollat! Det rinner absolut till underifrån in i brunnen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R Rixx skrev:
Bra tillflöde! Om man gjort brunnen djupare med några ringar så borde du kunnat lagt en dränering och leda bort överflödet.

R Rixx skrev:
Som sägs mycket vatten och nu inget bra med sjö på utsidan brunnen. Har du nerförsbacke från bunnen och vart tar vattnet vägen, till dike eller sjunker det i marken.

• Gilla
Rixx
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rixx skrev:
Lägg en dräneringsslang runt brunnen och koppla ihop med 110 mm markavloppsrör. Led bort vattnet någonstans. Fyll på med makadam runt brunnet. Ta vattenprov under olika årstider och skicka på analys för att säkerställa att allt detta vatten inte är ytvatten som för in en massa bakterier och elände i brunnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.