Någon som vet vad det är för sorts termostat? Eller det kanske bara är ett vred/ventil? Har problem med att ett element inte blir särskilt varmt, men rören till elementet är varma. Min tanke var att motionera pinnen men döm till min förvåning när jag inte hittade någon.
Vredet är också fast och går inte att vrida på. Är det bara att ta i eller kan tidigare ägare ha satt fast det på nåt sätt?

Om jag skulle vilja byta till en vanlig termostat behöver jag tappa elementet på vatten då?

Tack!

Mvh
Bjar

Ett vitt och blått vred på en radiatorventil, fastsatt vid golv på ett trägolv, ser gammalt och oanvänt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något fastnat rörventil på ett element utan synlig termostat eller rörlig pinne, behöver eventuell reparation.
Skapa konto

Gammal radiatorventil utan reglervred eller termostat, behöver underhåll eller utbyte.
Skapa konto

Nej, det är ingen termostat.

Tack!

Då känns det spontant som man måste tömma det på vatten innan man gör det bytet.

Tror du det kan vara fel på kroppen gällande problemet att framledningsrören blir varma men elementet är minimalt varmt, eller lutar det mer åt att problemet sitter någon annanstans? Andra element i huset har bättre och jämnare värme. Har luftat alla element.

Mvh
Bjarne

Det är väl ett enrörssystem med stängd ventil. Då blir det så.

Har försökt ta reda på om det är ett enrörssytem men inte fått någon klarhet i det.
Stängd ventil säger du, då får jag försöka öppna den, tyvärr sitter vredet hårt som tusan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.