Karlia
I min pytteradhusträdgård vill jag lägga ut stenar att gå på till min lilla bod. Det är totalt onödigt men det vore lite kul. Jag vill inte ha en hel gång utan just stenar i marken med lite avstånd emellan.

Finns det ett namn på en sådan gång? Vad använder jag för sten och var köper jag den?

Låter som du söker efter "Stepping stone"?

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Kanske, jag har tittat på något sådant. Problemet är nog att jag i mitt huvud har en bild av en sådan stig med riktiga lavbevuxna stenar. Ser steppingstone ut som riktiga? Finns de i lite mer oregelbunden form?

Jag kan verkligen inte mycket om sten..

Kolla med någon markfirma om de har Sten liggande i någon hög. Beroende på hur bergarten är i området kan du ha tur att det finns gott om platta stenar i marken.

• Gilla
lunnabo och 2 till
  • Laddar…
Är det granit/gnejs du är ute efter, eller någon form av kalksten? Natursten och konstgjorda stenar går inte att jämföra. Sedan kan man ju vilja ha betong men då är det snyggare att det ser ut so betong.

Börja med att leta upp lite inspiransbilder där själva stenen syns så att du känner vad du är ute efter.

Själv har jag släta betongplattor nergrävd i gräs som trampstenar. Dem har jag hittat ute lite här och där...Gräset växer in på dem och ger dem en mjuk form. Ungefär var fjärde år eller så skär jag rent dem från gräs. Ingen grus under. Det belastas inte med något tungt.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Helt rätt att jag bör försöka ha koll på vad det är jag är ute efter! När jag letat inspirationsbilder har jag tyckt att allt ser lite för prydligt ut jämfört med den bild jag har i huvudet.. Kanske att det skulle funka med betong, min tanke är ju att de ska bli lite överväxta.. Och hjälpa till att skapa rum i trädgården.

Kalksten kan också bli fint när den är övervuxen. Gångväg med kalkstensplattor överväxta av lila och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det här en hel gång men jag ville visa hur växtlighet kan mjuka upp stenar.

• Gilla
lunnabo och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Jättefint! Måste nog åka någonstans och titta. Det är ju pytteradhusträdgård jag har, där jag tänker mig att den lilla gräsplätten som finns ska bort. Kanske att jag också bör tänka på ev sten till trädgårdslandet jag ska gräva, kan ju vara bra med någon sten där också.

Jag har också en jätteliten trädgård. Men stigar och gångar är lika viktiga i en liten trädgård som i en stor. Det går att styra besöket i trädgården genom att följa olika gångar med olika karaktär.
Bilden är, om jag inte helt har glömt (lite oordning på mina bilder) från Sisinghurst. Men det går att använda idén och känslan även i en mer modest trädgård.

I en annan trädgård jag haft hade jag den stora lyckan att ha lite marktegel som blev en smal gång med timjan i fogarna. Jag är svag för att ha timjan i fogar. Nu har jag sjävsådd timjan i min fula bysten och det gör den finare. Och bina älskar det. Men man ska inte gå barfota när timjanen blommar för då kan man kliva på ett bi. Eller geting...

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Vallmofrön har jag köpt till min stig:) Men timjan är också en bra idé!

Jag vet inte om jag kommer att bo här resten av mitt liv, jag skulle gärna vilja ha större trädgård. Men även om det är litet här tänker jag att det ju faktiskt går att göra en hel del ändå!

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jag har vallmo från Sissinghurst... Lilla och nästan svart... De hoppar omkring lite här och där.
Sömntuta är så vackert i gångar också.

Jag har samma tanke om min lilla trädgård. Därför blir det billiga material, gärna sådant jag får eller hittar och så använder jag det som fanns här från början. Det är en rolig utmaning.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Granit och betong kan du "måla" med en blandning av filmjölk och torv så får lavar snabbare fäste. Kör du betong så fundera på någon/några betongkruka/or som binder samman materialvalet och som då bör få samma "målning". Är du villig att gjuta själv så kan du borsta betongen innan den brunnit klart med en hård borste för att få den att se äldre ut och/eller strö lite torv på ytan när betongen fortfarande är blöt.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Gjuta själv vore givetvis det trevligaste, allt som är gjort på egen hand är mer värt än det som är köpt. Tyvärr tror jag att det är lite för mycket just nu, men jag ska fundera på det. (de flesta av mina projekt tar väldigt mycket planerings/dröm tid - en av de roliga bitarna)
Spännande idé med filmjölk!

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Har använt kalksten, grå Ölandssten, ganska tjocka bitar runt 5 cm och varierande i storlek som stegsten i rabatten för att nå äppelträdet.
Tjocka grå Ölandsstenar i en trädgårdsrabatt använda som stegstenar mot ljus.
Skapa konto
Trädgårdsstig med kalkstenar som stegsten omgivna av vegetation och ett äppelträd i bakgrunden.
Skapa konto
Tjocka grå Ölandsstenar använda som stegsten i en trädgårdsrabatt omgivna av växter.
Skapa konto
Tjocka kalkstensplattor som stegsten i trädgårdsrabatt med vegetation och verktyg.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Snyggt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.