9 678 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
Vad för element i pumphus?
Håller på att renovera ett hus, då blir det en ny elcentral med jordfelsbrytare vilket det inte har varit innan. I pumphuset som är ute på gården så sitter det nu ett litet element för att det inte skall bli minusgrader vid pump och hydrofor, jag är rädd för att detta element inte är av rätt klassning.
Har ni tips på ett litet element med rätt IP klassning?
Har ni tips på ett litet element med rätt IP klassning?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
De vanliga frostvakter man hittar i butikerna brukar hålla IP23 vilket skall vara tillräckligt, om du inte förväntar dig överspolning av elementet. IPx3 tillåter vattendroppar/imma.
Men hur sedan enskilda frostvakter fungerar ihop med en JFB kan ju variera. Jag har i alla fall en billig frostvakt i källaren, som visserligen nog kan betraktas som torr, utan problem med JFBn.
Men hur sedan enskilda frostvakter fungerar ihop med en JFB kan ju variera. Jag har i alla fall en billig frostvakt i källaren, som visserligen nog kan betraktas som torr, utan problem med JFBn.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Här hittade jag en bra översikt (första träffen i google). Tydligen finns dom i IP44 också vilket kan va bra.
http://www.smartson.se/test/hushall/frostvakter.htm
Dom finns i dom flesta (bygg)affärer.
http://www.smartson.se/test/hushall/frostvakter.htm
Dom finns i dom flesta (bygg)affärer.
Det här låter som en grej som man typiskt får undanta från jordfelsbrytare. Antingen är elementet fast anslutet = väldigt liten risk att skyddsjorden bryts, eller så är det stickproppsanslutet men man rör aldrig kabeln = också mycket låg risk att skyddsjorden skadas/bryts. Risken att en jordfelsbrytare löser ut och man får frysskador på pump och hydrofor lär väl vara större. (Jag är osäker på om man ens får ha stickproppanslutning i det läget).
Utrymmet bör nog då också vara låst...
Utrymmet bör nog då också vara låst...
Men om man gör om hela anläggning måste man väl ändå ha jordfelsbrytare på den, dock tråkigt om hela huset slocknar för att att det kommit in fukt i elementet. Kanske skall man ha en personskydds automat eller vad det heter på den!
Nja, det finns nån slags undantag från jordfelsbrytarkraven med nån slags luddig formulering i stil med att om betydande värden kan skadas så kan man låta bli jordfelsbrytare. Typiska grejer som man då kan köra utan jordfelsbrytare är elpatron till panna eller liknande. Jag vet inte om grejerna i ett pumphus kan räknas som "betydande värden", jag är inte ens 100% säker på om formuleringen är just sådan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Finns det anledning att förvänta sig att frostvakten kommer att lösa JFBn, eller vad pratar vi om här??
Eftersom alla(?) frostvakter levereras med stickpropp så krävs det JFB för uttaget.
Om du dessutom låter strategisk belysning etc passera samma JFB så får du en tillräckligt bra övervakning.
Eftersom alla(?) frostvakter levereras med stickpropp så krävs det JFB för uttaget.
Om du dessutom låter strategisk belysning etc passera samma JFB så får du en tillräckligt bra övervakning.
Jag tänker på risken att frostvaken löser JFB. Men visst, när det händer så kanske frostvakten ändå också pajat såpass att den inte fyller sin funktion?
Finns det inte frostvakter för fast installation?
Vanligt el-element som kan ställas ned till 5 grader finns ju annars för fast installation.
Jag ändrar mig. Montera en liten central i pumphuset och sätt två personskyddsautomater som matar varsitt uttag till varsin frostvakt. Om det ändå monteras en liten central (hur löser man annars enfasuttag till frostvakt och trefas till pumpen, förutom separata matningar...) så lär väl kostnaden för två personskyddsautomater vara en vettig försäkring mot frysskador.
Speciellt om det är ett permanentboende så är det ju ingen höjdare om vattensystemet fryser så att det dels måste tinas upp och dels repareras när det är 20 minusgrader ute.
Men visst, jag har nog en vinklad inställning till det här, jag råkade ut för två frysningar i vintras (den ena i plastslangen mellan brunn och källare, den andra faktiskt i/vid pump/hydrofor, om än så liten att enda skadan var att en slangkoppling släppte och behövde återmonteras med ny "plastmuff")....
Finns det inte frostvakter för fast installation?
Vanligt el-element som kan ställas ned till 5 grader finns ju annars för fast installation.
Jag ändrar mig. Montera en liten central i pumphuset och sätt två personskyddsautomater som matar varsitt uttag till varsin frostvakt. Om det ändå monteras en liten central (hur löser man annars enfasuttag till frostvakt och trefas till pumpen, förutom separata matningar...) så lär väl kostnaden för två personskyddsautomater vara en vettig försäkring mot frysskador.
Speciellt om det är ett permanentboende så är det ju ingen höjdare om vattensystemet fryser så att det dels måste tinas upp och dels repareras när det är 20 minusgrader ute.
Men visst, jag har nog en vinklad inställning till det här, jag råkade ut för två frysningar i vintras (den ena i plastslangen mellan brunn och källare, den andra faktiskt i/vid pump/hydrofor, om än så liten att enda skadan var att en slangkoppling släppte och behövde återmonteras med ny "plastmuff")....
Produkter som diskuteras: "slangkoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Det kommer med all säkerhet att fungera utmärkt med en normal sektionering, dvs två JFBer i centralen där den ena matar allt utomhus plus ev några strategiska men mindre viktiga grupper som lysen. Sätt för allt i världen ingen JFB eller personskyddsautomat ute i pumphuset för då får du noll koll på om den mot förmodan skulle lösa.
Vattenpumpen torde dessutom gå över denna JFB så där finns också en signal ifall det skulle bli strömlöst.
Vattenpumpen torde dessutom gå över denna JFB så där finns också en signal ifall det skulle bli strömlöst.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden