329 läst ·
10 svar
329 läst
10 svar
Vad behöver jag köpa för att kunna få igång min golvvärme?
Hej!
Håller på att konvertera delar av vårat hus till golvvärme. Tanken är att sätta fördelaren i källaren bredvid bergvärmepumpen och koppla i slingor allteftersom att jag renoverar. Har idag 3 färdiga slingor som bara borde vara att koppla på. Allt av fabrikatet LK
Detta leder till min fråga, vad behövs för att knyta ihop kalaset, finns det något speciellt att tänka på? De tre dragna slingorna som finns idag är 2 med 16mm slang och en med 8mm slang. Tanken är att det ska bli totalt 9 slingor 2 med 8mm slang och resterande 16mm.
Såhär i efter hand var det säker dumt att blanda slangen men nu är det gjort så.
I huset finns ett 2-rörs elementsystem som jag antar att man skarvar sig in på?
Tack på förhand!
Håller på att konvertera delar av vårat hus till golvvärme. Tanken är att sätta fördelaren i källaren bredvid bergvärmepumpen och koppla i slingor allteftersom att jag renoverar. Har idag 3 färdiga slingor som bara borde vara att koppla på. Allt av fabrikatet LK
Detta leder till min fråga, vad behövs för att knyta ihop kalaset, finns det något speciellt att tänka på? De tre dragna slingorna som finns idag är 2 med 16mm slang och en med 8mm slang. Tanken är att det ska bli totalt 9 slingor 2 med 8mm slang och resterande 16mm.
Såhär i efter hand var det säker dumt att blanda slangen men nu är det gjort så.
I huset finns ett 2-rörs elementsystem som jag antar att man skarvar sig in på?
Tack på förhand!
•Demmpa skrev:
Antar det behövs en ny pump för slingorna som har betydligt större tryckfall än radiatorerna.
Kolla slingornas tryckfall, kanske från förutsättning av 50 W/kvm golvyta + tillägg för värmeläckage neråt.
Med slingavstånd 30 cm blir det ca 18 W per meter slinglängd med tillägg för neråtvärme.
Beräkna slingflödet vid dT 5 grader. Kolla tryckfallet för slingflödet per meter i diagram och multiplicera med slingländen.
Pumpen skall klara av tryckfallet för längsta golvslingan, med tillägg för tryckfall över shunt och panna för alla slingors flöde.
•
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
En shunt (korrekt dimensionerad) löser både temperaturproblemet och tryckfallet.
Du borde ha en fördelare per våningsplan och ansluta dessa till en shunt med cirkulationspump som du har i anslutning till fördelaren i källaren. Shunt och pump väljer du så det passar till totala slinglängd/golvyta.
Du kommer antagligen få problem med värmen i rummet med 8mm slang, det mesta av vattnet kommer cirkulera i de andra slingorna istället och om du stryper 16mm slingorna så det rinner vatten i 8mm slingan så så funkar ju inte heller dessa slingor längre....så det är nog klokt att tänka om kring den sista 8mm slingan och lägga 16 rör där istället.
Du kommer antagligen få problem med värmen i rummet med 8mm slang, det mesta av vattnet kommer cirkulera i de andra slingorna istället och om du stryper 16mm slingorna så det rinner vatten i 8mm slingan så så funkar ju inte heller dessa slingor längre....så det är nog klokt att tänka om kring den sista 8mm slingan och lägga 16 rör där istället.
Det är en fördel spola igenom systemet innan det kopplas ihop för tvinga ut eventuella fickor med luft.
Kanske enklare ha separata fördelare för 8 o 16mm systemen också?
Kanske enklare ha separata fördelare för 8 o 16mm systemen också?
Inga problem med att ha den uppochner, vattnet går dit det är öppet för flöde. Bara att om det är ställdon och dom sitter uppochner, så kan det vid ett läckage i ventilen rinna vatten in i ställdont. Inget bra.E Extaz skrev:
Det låter ju typiskt obra, behöver man göra något för att det inte ska ske, eller behöver man bara vara uppmärksam om det skulle hända?J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förstagångsköpare behöver råd – Villa 70-talet vs 30-talet
Köpa & Sälja hus -
Behöver bygga/köpa förvaringslådor till en inbyggd säng
Möbelsnickeri -
Vad behöver jag köpa för att kunna ansluta diskmaskin och krän här?
Vatten & Avlopp -
Flyttar till hus. Behöver klura ut höjd på golv för köpa nytt.
Golv -
Funderar på att köpa vår första villa men behöver tips, renoverings kostnader?
Köpa & Sälja hus