Jag vill koppla bort den vänstra av dessa slangar. Hur gör jag enklast och med vilka delar? Hade tyvärr inget skjutmått så vet inte vad ytterdiametern är på slangen men tumstock indikerar ca 15 mm. Trevägsrörförgrening med två svarta slangar anslutna, som ligger i torrt gräs och jord. Märkt med "PRK" på metallförgreningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
M Myckling skrev:
Jag vill koppla bort den vänstra av dessa slangar. Hur gör jag enklast och med vilka delar? Hade tyvärr inget skjutmått så vet inte vad ytterdiametern är på slangen men tumstock indikerar ca 15 mm.
Byt ut T-röret mot en vinkel.
Muttrarna lossar du med en rörtång eller pollygrip.

Är det 16mm PEM så passar denna:

https://www.bauhaus.se/pem-koppling...MI-8OZhuibjgMV8WeRBR0NMAjFEAQYASABEgL12PD_BwE

Guldfärgad vinkelkoppling för 16mm PEM-rör, med svarta muttrar på ändarna. Används istället för T-rör i VVS-installationer.
Skapa konto

Finns det PRK-nyckel för 16mm?
Jag har bara sett från 20mm...

Även Ahlsell hänvisar till samma info...
PRK-nyckel med dubbla öppningar, metallisk finish, storlek 16mm och 20mm, ligger på vit bakgrund.
Skapa konto

Tabell med artikelnummer och deras tillhörande rördimensioner i millimeter: 20-25 mm, 32-40 mm och 50-63 mm.

Redigerat:
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Enklast och billigast är att gänga i en mässings-ändpropp med lin och pasta åt det håll du vill proppa bort.

Onödigt att lossa prk-muttrar som inte läcker. Ett tips är att dimensionen står skriven på änden av muttern på alla prk. Svart gängad prk-koppling med diameter 2,5 markerad med gul pil.
Skapa konto

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
R Rallarn80 skrev:
Onödigt att lossa prk-muttrar som inte läcker. Ett tips är att dimensionen står skriven på änden av muttern på alla prk.
Modell nyare, ja.

Men inte alla "'äldre".

Krilleman
R Rallarn80 skrev:
Enklast och billigast är att gänga i en mässings-ändpropp med lin och pasta åt det håll du vill proppa bort.
Det normala här är ju att köra en renspropp, men den har ytterst lite gängor för lin+locher.

RSK: 8070039 för varianten 1/2" (15)

Mässingspropp med generösa gängor, används vid byggprojekt för tätning.
Skapa konto

Bättre då är ju en propp med generösa gängor om man är lite osäker.
Men dessa är ju lite mer diffusa att få tag på som privatperson (få internetbutiker som saluför), men ej omöjligt via en röris.

RSK: 8070041 för varianten 1/2" (15)

Mässingspropp med generösa gängor, användbar för rördragning eller VVS-projekt. RSK-nummer: 8070041.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.