Byggahus.se
Helt novis på detta med nätverk och data. Håller på att dra Cat6 kabel i rör och sätta nätverksuttag. Har haft nytta av Mats nätverksskola här på forumet och börjar nu komma till centralen men blir inte klok på vad som behövs där. Hittills finns detta där:

  • Fiber in från Telia öppen fiber
  • En vit box från Inteno (mediaomvandlare tror jag – fiberkabeln går till denna)
  • Technicolor router från Telia (ger data, wifi, bredbands- tv och -tele)
Planen är att få dessa funktioner:

  • 1 till 2 st nätverksuttag till varje rum = totalt uppåt 20 uttag/kablar som kommer in till centralen
  • 6 st telefonuttag genom att bygga om det gamla 4-trådiga nätverket i serie med gristryneuttag till RJ11 uttag alternativt använda RJ45 nätverksuttagen i de rum som saknar uttag i det gamla gristrynenätet
  • 5 st TV (i nuläget bredbandstv via Telia) via nätverksuttagen.
  • Någon form av rack i teknikrummet för att hålla ordning på alla kablar och vid behov kunna koppla om för att använda uttagen i rummen för antingen data, tv eller tele.
  • Antagligen behövs en förstärkare till wifi som nu blir lite svagt i änden av andra planet i huset.
Vad behöver jag i teknikcentralen för att få till detta?

  • Patchpanel? Vad gör en sån? Är funktionen blott ”kopplingsplint” mellan solid och patchkabel?
  • Är patchpanel samma sak som patchbox?
  • Kan jag isf välja vilken patchpanel/box som helst? Antalet möjliga kopplingar borde väl vara minst lika många som nätverksuttagen inkl teleuttag om man vill ha telefonin även på den?
  • Switch? Behöver jag eller? Verkar isf finnas hur många olika ”typer” som helst med olika funktioner och prestanda. Är helt lost här.
    Hur fungerar det om man har flera tv via bredbandstv? Behöver man switch även för detta?
  • Rack? Tips på var man får tag på detta.
  • Något mer som behövs?
 
För mig så är en patchpanel en 19 tum bred panel med 24 eller 48 stycken uttag som passar direkt i ett 19 tums rack tillsammans med en 19 tums switch och annan professionell 19 tums utrustning.

En patchbox är för mig en liten panel med bara några enstaka uttag, min har 8 uttag, som man kan skruva upp på väggen direkt utan att använda ett rack.

Men jag gissar att en del använder ordet patchbox också om det som jag kallar för patchpanel.

(Jag har en 8 portars patchbox, en fem portars switch, och en router skruvad direkt på väggen, och utrustningen sticker ut bara några centimeter.)
 
J
Du tänker rätt. Ett rack behöver du bara om du inte vill använda tex ett skåp utan baksida. Detta fungerar bra också. Som du skriver är patchpanel som en slags korskoppling för att smidigt hantera mängden av kablar och kontakter, och för att slippa riva i de kablar som kommer ut från väggarna etc, eftersom dessa normalt inte tål att kopplas i och ur för ofta.
En switch är bra att ha eftersom du inte får ut mer än fyra uttag vanligtvis annars. Du klarar dig med en enklare variant utan managering eftersom du har routern i centralen, och därifrån drar kablar till varje rum.
Däremot undrar jag varför du vill ha uttag till fast telefoni överallt, men visst går det. Att använda de gamla uttagen känns onödigt. Du kan patcha ut telefon via din patchpanel i så fall. Det finns splitters att köpa som delar upp rj11 till flera uttag, och sedan patcha från dessa ut till rummen. Du kan lika gärna sätta en basstation till trådlös telefoni på varje våning och slippa kablar till detta.
 
OXYD
En trådlös router och ett uttag till mediacentret. Sen är du klar. Behövs inte mycket mer idag ;)
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
När du ändå drar rö, dra fram ett par rör till så du kan montera wifi accesspunkter centralt på varje våningsplan. Sparar dig mycket problem senare.
 
Det var länge sedan jag sysslade med rack... och minnet haltar, men en sak som slog mig när jag såg den videon det länkas om här i tråden... Varför har man både patchpaneler och switchar?
 
Man vill helt enkelt avsluta kablaget från väggen på en fast punkt och därefter gå vidare men en så lång sladd som man tycker är lämpligt (och det kan ju ändra sig över tiden, i racket).
 
  • Gilla
Lantbrukarparet
  • Laddar…
Skippa RJ11/ deikerade kablar för telefoni och kör över RJ45 nätet istället.
Bättre bygga på en ösning som klarar att användas till fler saker än bara tele.

Just nu kör jag larmets systembuss på en RJ45 till ett uthus
På andra RJ45 går det signaler till larmsensorer (varför dra nytt till det rummet när jag hade ett ledigt rj45 jack där?)
Telefonin går även den på RJ45.
Sen var det visst nått datanät också :)
 
New_options skrev:
Det var länge sedan jag sysslade med rack... och minnet haltar, men en sak som slog mig när jag såg den videon det länkas om här i tråden... Varför har man både patchpaneler och switchar?
Som MathiasS skriver så bygger du rack med både patchpaneler och switchar, visst kan du skippa patchpanelen men näää. :)

Rack med patchpaneler och nätverkskablar organiserade i en serverhall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Patchpanelen är i princip ett sätt att samla ihop "andra änden" av installationskablarna på ett snyggt sätt, så din liknelse med kopplingsplint är rätt bra. Det som skiljer mellan olika paneler är alltså främst de fysiska egenskaperna, hur de monteras, hur uttagen ansluts, om det är "fasta" uttag eller om det är enkeluttag som monteras i hål etc.

Som det har skrivits tidigare så går det med en patchpanel även att koppla så man använder uttagen för telefon istället för nätverk. Då använder man speciella patchkablar tror jag, ett smart tips är nog att köra dem i en egen färg.

Du kommer troligen att behöva flera separata switchar, en för internet och en för TV, eftersom det är två separata nätverk. Det kan gå att lösa med VLAN iofs, men det är svårare att sätta upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.