Hej,

Jag sitter och skissar på eldragning till ett 10 kvm stort förråd med en liten verkstad på vår sommarstugetomt. Jag gjöt en platta i höstas och tänkte resa förrådet nästa v. Jag har tänkt ha 380V nånstans på fastigheten, och eftersom förrådet också blir utrustat med en liten mekarbänk tänkte jag att det är rimligt att ha den innanför dörren till förrådet.

Jag har varit i hemsnickar/verkstadsbranschen i typ 20 år nu, och har till dags dato aldrig behövt 380V utanför boningshuset förutom till en vedklyv för några år sen. Min Kemppi svets är 230. Kompressorerna är 230. Alla fasta snickerimaskiner är 230 osv osv.

Jag är övertygad om att det nu kommer att regna kommentarer såsom "sätt upp ett 380V, det är billigt, du vet inte när du behöver det etc etc", och Ja, jag kommer att sätta in 380V, men min fråga till Er är: Till vad behöver Du 380 V utanför spis, bastuaggregat etc som man använder i garaget eller utomhus?
 
Du har nog större nytta av 400 V som har varit standard i Sverige sen 1988...
 
  • Gilla
  • Haha
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Det har väl varit 400V så länge jag har levt, men till saken då, du ska väl ha 5G kabel hur eller hur, så är ju smidigt att bara ha den där, du kanske köper ny kompressor nån gång och det då blir en 400V, eller behöver värma lite extra med en byggfläkt tex, men absolut är det väl också fullt möjligt att bara sätta dit den när behov uppstår, men oftast brukar latheten komma ivägen och det blir sällan av
 
  • Gilla
ullet och 1 till
  • Laddar…
Om inte annat så gör ju tre faser att man kan köra flera 230V-apparater samtidigt utan att bränna den enda säkringen.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Panor82
Har du sålt vedklyven? :)
 
Jag har för mig att jag hade en hantverkare hemma som hade med sig en skylift som ville ha 400V.
Annars har mitt 3-fasuttag nog stått oanvänt.
Möjligen om du hyr in en större högtryckstvätt någon gång, eller förstås någon större byggsåg, hyvel eller så.
 
  • Gilla
Snarkologen
  • Laddar…
Alright. Hade fått för mig att spänningen från nätet är 400 V på tre faser, men att även moderna maskiner låg på 380 V och att det funkar ändå. Typ som 220 vs 230 V.

Då har vi ett fint argument: mindre risk att säkringen går. Nöjer mig så.
 
Vedklyven är inte längre ibland oss.
 
  • Ledsen
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Det beror på vad trafon eller generatorn levererar. Jag var i en anläggning förra veckan där spänningen fortfarande var cirka 220/380V.
 
  • Gilla
Snarkologen
  • Laddar…
Man brukar prata om nominell spänning.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
C
För min del - vedklyv, kompressor och verkstadsmaskiner. Men egentligen är det bara verkstadsmaskiner där det generellt sett inte finns något 230 V-alternativ.
 
  • Gilla
Snarkologen
  • Laddar…
Ett eller två trefasuttag med inbyggt 16A Schuko-utttag är trevligt om man vill köra flera kraftiga enfasmaskiner samtidigt.
Typ Lidl-svetsar och plasmaskärare.

/Höghus
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
T
Jag har en liten bandsåg som jag inte kunnat använda sen jag tog hand om den för några år sedan eftersom den är 3-fas och jag skulle vilja ha möjlighet till svets och kanske på sikt någon mer maskin som har 3-fas som hyvel eller spånsug, någon annan användning ser jag inte hemma just nu.
Möjligen skulle det vara bra om jag får hit någon som slipar betonggolv i verkstaden (fd garage i källaren) eller någon annanstans i källaren som behöver få golvet slipat och epoxibehandlat.

Högtryckstvätt för 3-fas ser jag inte behov av och någon vedklyv tror jag inte jag kommer få igenom i budgetkommittén. Å andra sidan pratas det om kompostkvarn och då kanske det finns alternativ som kräver mer än 240V och 13A som ett av utomhusuttagen med JFB har.
 
  • Gilla
Snarkologen
  • Laddar…
Varför vara så snål.
Med tre faser kan du ha en till belysning. En till uttagen och den sista till uppvärmning.
Sätt också upp ett trefasuttag. Man vet inte vad som kan hända i framtiden.
 
Har man tre faser in i boden är det ju enkelt att sätta upp ett trefasuttag den dag man behöver det. Ser man ingen användning för det i dagsläget är det ju bara att avvakta. Om boden är på en plats där man kan tänkas vilja ladda en elbil någon gång kan det vara bra med ett trefasuttag av den orsaken.
 
  • Gilla
Snarkologen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.