Sitter o läser ett nytt förslag på en byggnadsplan för ett område.
Hänger upp mig på förslag till rening av takvatten, det rör sig om 18 nya villor som att tänkt att byggas.
Jag förstår inte vitsen med att rena regnvatten från 18×150 kvm tak.
Övrigt regn på uppskattningsvis 2500 tak, och 82 km2 yta ( en ö) rinner ju det de vill utan rening.
Bifogar en bild på hur man har tänkt att husen ska ha.
Min tanke är att denna pöl är en fin grogrund för mygglarver.
Hänger upp mig på förslag till rening av takvatten, det rör sig om 18 nya villor som att tänkt att byggas.
Jag förstår inte vitsen med att rena regnvatten från 18×150 kvm tak.
Övrigt regn på uppskattningsvis 2500 tak, och 82 km2 yta ( en ö) rinner ju det de vill utan rening.
Bifogar en bild på hur man har tänkt att husen ska ha.
Min tanke är att denna pöl är en fin grogrund för mygglarver.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Mycket skit i luften? Och det kommer ju även agera fördröjningsmagasin så att belastningen på dagvattnet blir lägre.
Benämningen var kanske inte så lyckad. Syftet är nog inte att rena vattnet utan att få det att inte rinna iväg i dagvattensystemet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Biofilter implicerar väl ändå någon form av rening? 
Jo, men texten i övrigt verkar beskriva något annat.
Precis, det handlar inte om rening utan om att inte överbelasta reningsverk och ledningsnät vid skyfall. Konsekvensen av en sån överbelastning är att det sker en breddning vilket innebär att orenat avloppsvatten rinner ut i recipienten.
Det kallas lokalt omhändertagande av dagvatten, LOD, och brukar vara ett krav vid nybyggnad. Det är bra att man börjat tänka så i planarbetet. De torra somrar vi har haft visar också att regnet är en värdefull resurs som bör få infiltrera till marken och bilda grundvatten istället för att spolas ut i sjön.
Det kallas lokalt omhändertagande av dagvatten, LOD, och brukar vara ett krav vid nybyggnad. Det är bra att man börjat tänka så i planarbetet. De torra somrar vi har haft visar också att regnet är en värdefull resurs som bör få infiltrera till marken och bilda grundvatten istället för att spolas ut i sjön.
Dagvatten går inte till reningsverket.
Inte vid nybyggnation i alla fall. Det finns kvar en del gammalt som är så. Men det får inte vara så i dag. Det här handlade om nya hus. Då går dagvattnet inte till avloppet, om det inte är felkopplat.
Även när det inte är krav på infiltration så går det i ett separat nät som inte går via reningsverk.