Krontändning är en föregångare till dimmern... Lampan är uppdelad i två halvor som kan tändas var för sig via en dubbelbrytare på väggen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
M Micke620 skrev:
Ja om den kan mäta 240v
Krontändning är 2 tändningar, hälften av lamporna på 1 resten på andra
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
läste vad krontändning var och så kan det ju vara
Men så vill jag inte ha det
Det är väl bara att koppla lampan på nollan och ena tändtråden och bara använda ena strömbrytaren.

Under förutsättning att lampan och dess placering inte kräver skyddsjord så klart.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Öppna dosorna och ryck i trådarna så ser du vart dom går och då förstår du även vilken funktion dom har.
 
Vardagsrummets tak, alla andra uttag är ojordade
 
Men jag kan använda samma brytare?
 
Ja. Men ena knappen blir verkningslös (eller andra. Beroende på vilken av tändtrådarna du kopplar till lampan) .
 
useless useless skrev:
Ja. Men ena knappen blir verkningslös.
Ok
Skulle behöva kunna tända en annan lampa som har förbindelse med alla dosor, skulle det funka?
 
M Micke620 skrev:
Som sagt tidigare mäta är bra
Jag håller inte med dig där, tvärtom avråder jag starkt TS från att börja mäta.
Eller kan du ge en exakt mätprocedur som dels identifierar samtliga ledare, inkl PE, och dels lär TS något på kuppen?
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag håller inte med dig där, tvärtom avråder jag starkt TS från att börja mäta.
Eller kan du ge en exakt mätprocedur som dels identifierar samtliga ledare, inkl PE, och dels lär TS något på kuppen?
Naturligtvis om han vet vad man mäter, vet inte TS det hade han nog ringt en elektriker innan han ställde frågan här, jag förutsatte att viss kännedom fanns
 
nino nino skrev:
I dosan ovanför knappen är det blå grå brun och 2x svart
Under brytaren finns ett uttag, dit går en svart och en blå som är okapade i brytardosan
Du har ju svaret där precis framför ögonen! Du gör allting rätt genom att titta i dosorna. Då du har ett uttag så vet du vilka två ledare som är fas och nolla, men inte vilken som är vilken. Rita nu upp ett kretsschema så att du förstår funktionen och vad det är för ledare som går fram till lamputtaget. Därefter kan du eventuellt mäta för att bekräfta det du ser, med antagandet att N är blå och att strömbrytaren bryter fasen.
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr kan ni alla inte få bästa svaret även om jag vill det.

Drog ur det gamla och drog i vit och blå, kopplade med wago så nu är det bättre än innan.

Innebär den tidigare kopplingen att ett plåt chassi som hade haft gul grön från chassit till uttaget hade blivit strömförande?

Ska man låta dom gamla torix sitta kvar i kopplingsdosan eller ska jag byta mot wago även där?

Hängande lampa med tänd ljus i rum under provisorisk installation med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plafonden bakom ovanför hängande lampan.
Tog bara 2.5år att ordna :D
Obs provisorisk inkoppling för att se om det var rätt, ska köpa nån typ av klammer imorgon så kabeln inte hänger
 
Mikael_L
M Micke620 skrev:
Krontändning är 2 tändningar, hälften av lamporna på 1 resten på andra
Och ännu bättre, samt rätt vanligt, 1/4 -1/3 av lamporna på ena, resten på andra, och vips har man en "dimmer" med 4 ljusnivåer istället för tre. Men släckt och fullt blås är dock två av nivåerna.
 
nino nino skrev:
Innebär den tidigare kopplingen att ett plåt chassi som hade haft gul grön från chassit till uttaget hade blivit strömförande?
Ja, om ena tändtråden var kopplad till lampans skyddsjord var det inte bra.
Så var takfläkten kopplad hos oss när vi köpte huset. Ena knappen tände lamporna och den andra gjorde hela fläkten strömförande...
 
useless useless skrev:
Ja, om ena tändtråden var kopplad till lampans skyddsjord var det inte bra.
Så var takfläkten kopplad hos oss när vi köpte huset. Ena knappen tände lamporna och den andra gjorde hela fläkten strömförande...
Jo så var det kopplat, skönt att veta att det är riktigt nu.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.