Har blå brun och grå som går in i ett taklampeuttag, vad är vad?
Byggt början 70

I brytaren är det grå brun svart

I dosan ovanför knappen är det blå grå brun och 2x svart

Under brytaren finns ett uttag, dit går en svart och en blå som är okapade i brytardosan

Jag vet att man ska mäta men jag har inget att mäta med just nu.

Blå = nolla ? Eller?
 
Du måste mäta för att veta vad som är vad
Spänning mellan fas och noll,
spänning mellan jord och fas
Ingen spänning mellan jord och noll, men om du har jordfelsbrytare löser den då
 
nino nino skrev:
Har blå brun och grå som går in i ett taklampeuttag, vad är vad?
Byggt början 70

I brytaren är det grå brun svart

I dosan ovanför knappen är det blå grå brun och 2x svart

Under brytaren finns ett uttag, dit går en svart och en blå som är okapade i brytardosan

Jag vet att man ska mäta men jag har inget att mäta med just nu.

Blå = nolla ? Eller?
Om svart och blå går till uttaget borde det vara svart fas och blå nolla
 
Har inte JFB
Men nog måste man kunna klura ut vad som är vad? Är ju typ 50 50 :D
 
nino nino skrev:
Har inte JFB
Men nog måste man kunna klura ut vad som är vad? Är ju typ 50 50 :D
Grå borde vara tändtråd
 
Men grå då, kan väl inte vara jord?
Den går från brytaren direkt till uttaget och bara den sträckan.

Såg ditt senaste svar nu.
Borde väl vara fas noll och jord till taklampan
 
nino nino skrev:
Men grå då, kan väl inte vara jord?
Den går från brytaren direkt till uttaget och bara den sträckan.

Såg ditt senaste svar nu.
Borde väl vara fas noll och jord till taklampan
Tändtråd noll och jord till lampan, annars skulle den inte gå att släcka, tändtråd är styrd fas efter brytaren, man byter färg för att man skall se att det är en bruten fas
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
M Micke620 skrev:
Tändtråd noll och jord till lampan, annars skulle den inte gå att släcka, tändtråd är styrd fas efter brytaren, man byter färg för att man skall se att det är en bruten fas
Kan vara vilken färg som helst utom svart, grön/gul eller blå i 95% av alla anläggningar, men det är bäst att mäta
 
Brun jord då men kan det stämma?
 
nino nino skrev:
Brun jord då men kan det stämma?
Har jag aldrig stött på men det går att koppla hursomhelst
 
Det är förmodligen krontändning med två tändtrådar (brun och grå) och en nolla. Men det måste mätas och verifieras.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är förmodligen krontändning med två tändtrådar (brun och grå) och en nolla. Men det måste mätas och verifieras.
Som sagt tidigare mäta är bra
 
Vad innebär krontändning då?
Det ska väl räcka med 2 trådar till lampan och ändå gå att tända och släcka?

Räcker det med en multimeter för 50:- på tex jula?
 
nino nino skrev:
Vad innebär krontändning då?
Det ska väl räcka med 2 trådar till lampan och ändå gå att tända och släcka?

Räcker det med en multimeter för 50:- på tex jula?
Ja om den kan mäta 240v
 
  • Spänningsprovare med mätområde angivet för olika spänningar, visar 240V kapacitet, på clasohlson.com med 5-stjärniga recensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Google är bra, läste vad krontändning var och så kan det ju vara
Men så vill jag inte ha det

Sitter ett vanligt taklampsuttag där nu med 3 hål för kontakten, det Sitter också en brytare med 2 knappar så nu fick det en förklaring också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.