Undrar över blandningsventilen till vår gaspanna, hoppas det syns på bilden vilka jag menar. Den som är till vänster är nog så långt den kan på +. Den andra verkar justera hur varmt vattnet blir vid tappstället. Vad gör den vänstra ”ratten”? Vad gör den med grön pil?
Redigerat:
Den högra stänger av kallvattnet till varmvattenberedaren. Den agerar även backventil, så att varmvatten inte ska komma tillbaka i kallvattnet. Den vänstra ställer in temperaturen på varmvattnet. Den blandar varmt och kallt vatten till lämplig temperatur. Den gröna ser jag inte. Men inkopplingspunkten är vanlig för övretrycksventil eller vacuumventil.
Tack för svar! Vet ni om denna ventil är manuell eller självreglerande? Om jag ställt in den så den ger 55 grader vid tappstället reglerar den då själv efterhand som vattnet blir svalare i vvb så att den så långt det är möjligt levererar 55 grader ut?
Den är som du kallar det självreglerande men de kan med tiden tappa en del av funktionen dels ålder dels tex avlagringar som kalk. Med tanke på att du står som Skåne är ju kalk ett tema men du kanske har avhärdare, jonbytare? Du kan testa att vrida och ställa om den en del under en tid så kan det bättra sig annars får du byta ut och finns inte denna äldre modellen får du montera den lite modifierat.Mattias L. skrev:
Grön pil är mycket riktigt en säkerhetsventil.Mattias L. skrev:
I övrigt verkar det som det sitter ett LK 548 AquaKit.
https://www.lksystems.se/sv/produkt.../ventilkombinationer/lk-548-aquakit-77747348/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är skillnaden på dessa radiatorventiler?
Värme allmänt -
Vad är skillnaden på dessa radiatorventiler?
Vatten & Avlopp -
Vad är skillnaden mellan dessa centrumborr och vilket bör jag välja?
Verktyg & Maskiner -
Vad är skillnaden på dessa 2 Sony TV ??
Teknik -
Vad är skillnaden mellan dessa lampor från Ikea
Belysning