1 663 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Vad är skillnaden på dessa 2 Sony TV ??
Har försökt hitta nån avgörande skillnad värd 4500:-, men kan inte hitta det, vad är det jag missar ??
Vad ska jag ha ??
Är nöjd med min 13 år gamla 46" Samsung, så jag behöver inget revolutionerande när det gäller bild.
49" pga fysiskt utrymme.
Sony, då jag nyligen köpte en Sony bioreceiver, så TVn och denna synkar på bästa sätt.
TVn kan helt sakna ljud, det har jag ju redan fixat.
Använder inte Netflix mm alls, vill kunna kolla på Youtube.
Parabol Canal Digital. Kommer inte ha TV via fiber.
Byter TV för den gamla bara har 1 HDMI och drar 265w = det blir jäkligt varmt i vardagsrummet efter en kväll
(ute temp styrd värme i huset) (medveten särskrivning)
Länkar till de 2:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153460/sony-49-xh80-4k-uhd-led-smart-tv-kd49xh8096
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153456/sony-49-xh95-4k-uhd-led-smart-tv-kd49xh9505
Vad ska jag ha ??
Är nöjd med min 13 år gamla 46" Samsung, så jag behöver inget revolutionerande när det gäller bild.
49" pga fysiskt utrymme.
Sony, då jag nyligen köpte en Sony bioreceiver, så TVn och denna synkar på bästa sätt.
TVn kan helt sakna ljud, det har jag ju redan fixat.
Använder inte Netflix mm alls, vill kunna kolla på Youtube.
Parabol Canal Digital. Kommer inte ha TV via fiber.
Byter TV för den gamla bara har 1 HDMI och drar 265w = det blir jäkligt varmt i vardagsrummet efter en kväll
(ute temp styrd värme i huset) (medveten särskrivning)
Länkar till de 2:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153460/sony-49-xh80-4k-uhd-led-smart-tv-kd49xh8096
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153456/sony-49-xh95-4k-uhd-led-smart-tv-kd49xh9505
Redigerat:
Varför ska du ha mer än en HDMI i dom tv? Du kopplar in allt i receivern och sedan bara en (hdmi) kabel därifrån till din tv.
misstänker att din receiver har DLNA och då synkar det med alla tv (med samma). Måste inte vara Sony alltså. Sök andra märken så får du mer att välja på. Rekommenderar LG OLED.
misstänker att din receiver har DLNA och då synkar det med alla tv (med samma). Måste inte vara Sony alltså. Sök andra märken så får du mer att välja på. Rekommenderar LG OLED.
Det stod 10 Hz på den dyrare i nån länk jag läste, men det måste väl vara fel ??Violina skrev:
Nja det där är sanning med modifikation, 400hz kan tex vara att varannan bild är vit och var fjärde är svart, allt för att endast ge bättre kontraster.Violina skrev:
Har du "riktig" 100hz så är det svårt att se skillnad i den nämna storleken.
Ja det är detsamma, men 200hz,400hz,600hz osv är inte samma sak då det är bildbehandlande kretsar som lägger till bilder. För att tex skapa bättre kontrast istället för flöde i bilden som man normalt förknippar hz till.Isakare skrev:
Den där frekvensen hade jag inte lagt så mycket vikt vid och jag tror inte de högre frekvenserna alltid är av godo. Däremot har den dyrare en annan paneltyp och annan bakbelysning. Detta ger bättre kontrast, bättre och jämnare svärta, så jämför man sida vid sida skulle man nog se rätt stor skillnad i bilden. I synnerhet i ett mörkt rum.
Å andra sidan, om strömförbrukning är en parameter så drar den dyrare mer ström.
Å andra sidan, om strömförbrukning är en parameter så drar den dyrare mer ström.
Du får tillräckligt bra TV oberoende av vilken du väljer, ska du dra nytta av "bästa" bild måste du ha material/sändning/etc som matchar det, men framför allt ger nyare teknik skillnad när du kommer upp i 60" och större format så med en 49" blir det inte någon större skillnad.
För vanliga TV-sändningar och Play har det idag knappast någon betydelse, lägg bara lite tid på inställningar när den är på plats utifrån dina förhållanden som är mera avgörande. Och se det positiva i att i hemmet har du ingen annan referens än "din" TV.
Köpte XG9505 55" grabben för några månader sedan för strax under 8000. Kollade priset nu, är en utgående modell men kostar nu 11-12", så som man skrivit tidigare att har du ingen brådska eller svettas ihjäl så avvakta lite tills det körs en "drive". Och nu kommer vintern när värme behövs, så vår plasma får vara kvar
För vanliga TV-sändningar och Play har det idag knappast någon betydelse, lägg bara lite tid på inställningar när den är på plats utifrån dina förhållanden som är mera avgörande. Och se det positiva i att i hemmet har du ingen annan referens än "din" TV.
Köpte XG9505 55" grabben för några månader sedan för strax under 8000. Kollade priset nu, är en utgående modell men kostar nu 11-12", så som man skrivit tidigare att har du ingen brådska eller svettas ihjäl så avvakta lite tills det körs en "drive". Och nu kommer vintern när värme behövs, så vår plasma får vara kvar
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är skillnaden på dessa bägge ventiler?
Fjärrvärme & Gas -
Vad är skillnaden på dessa radiatorventiler?
Värme allmänt -
Vad är skillnaden på dessa radiatorventiler?
Vatten & Avlopp -
Vad är skillnaden mellan dessa centrumborr och vilket bör jag välja?
Verktyg & Maskiner -
Vad är skillnaden mellan dessa lampor från Ikea
Belysning