nanowire nanowire skrev:
Det löses lätt genom att du köper en bordssåg
Nej. Brädan i fråga är 6 meter lång, 37 cm bred, 5 cm tjock och väger närmare 50 kg. Ibland är det bättre att föra verktyget till arbetsstycket än tvärtom...

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej. Brädan i fråga är 6 meter lång, 37 cm bred, 5 cm tjock och väger närmare 50 kg. Ibland är det bättre att föra verktyget till arbetsstycket än tvärtom...
Ja, det problemet ja! Det håller jag med om men jag menade problemet att det inte skulle innebära verktygsinköp 😊

Är det underförstått att kullagret har samma dimension som skaftet? Tycker ju dock inte det ser ut så enligt bilderna.
Annars hittar inte jag heller informationen.

Edit: kollade mina, som visserligen har kullagret på skaftet och inte "utanför" fräsen, där är djupmåttet specificerat på båda. En Festool och en Luna om jag minns rätt.
Festool-fräsarna verkar ha 12,7mm lager när de sitter "utanför" skäret, men det ger ju ingen fakta i denna frågan.
Verkar vara samma på Bosch:
https://www.bosch-professional.com/se/sv/pro-kullager-kantfraesning-7498140-ocs-ac/ dock inte säkert notfräsen är samma för det.

Redigerat:
useless useless skrev:
Menar du att du tänkte frihandsköra med en notfräs? Det är minst sagt vanskligt.
Bygga upp stöd och använd sänksåg istället?

L Lovan83 skrev:
Menar du att du tänkte frihandsköra med en notfräs? Det är minst sagt vanskligt.
Bygga upp stöd och använd sänksåg istället?
Jo, jag är en sån där frifräsare...

useless useless skrev:
Jo, jag är en sån där frifräsare...
Jag antar att du redan vet att de inte ska användas frihand utan enbart i fräsbord.
Om du ändå ska köra frihand så finns det pinnfräsar som är kvart tum. Nog betydligt billigare än skivnotfräs.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Äre bara 2 meter går en sån här snabbast. Har själv denna varianten. Hur smidig som helst.

• Planhyvel med handtag och tillhörande kuttersats för träbearbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.