Vi har installerat bergvärme och vid installationen var det en ny rörkoppling som läckte.Detta upptäcktes inte förrän ca. en månad och mycket vatten hade droppat rakt ner i trossbotten. Det går på firmans försäkring. Ett hål på 2x2 meter togs upp blött sågspån togs bort och en luftavfuktare har torkat upp allt. Nu säger firman att de endast kommer att laga hålet och sedan lägga på en ny matta ovanpå den befintliga. Det är väl ok. Men det innebär att alla möbler måste ut och sedan tillbaka. Allt som finns i skåpen ska packas ner och dessutom ska allt få plats någon annanstans. Borde inte firman stå för packning och flytt av möbler? Även om det inte ingår i deras försäkring. Eller om vi själva gör detta borde vi inte då kunna få välja en dyrare golvmatta som kompensation. Någon som varit med om liknande?

Hur mycket möbler har ni på 2x2 meter? Du nämner golvmatta, har ni heltäckningsmatta? Det borde gå att laga ganska sömlöst. Eller är det i badrum?

Tänker att om dom redan har tagit upp hålet så är väl rimligtvis möbler redan bortflyttade?

I övrigt går det väl inte att krascha en Fiat och få tillbaka en Ferrari, men skicket bör ju rimligtvis återställas till likvärdigt innan skadan skedde.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Älska
Erik_91 och 14 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Hur mycket möbler har ni på 2x2 meter?
Det var hålet som var 2x2 meter, men hur stort hela rummet är står det inget om, det skulle tex kunna vara 4x8 meter.

• Gilla
Mini78 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Sånt där är ju alltid lite av en förhandlingsfråga så det går ju att fråga om det går att få en dyrare matta eftersom du måste göra en massa saker bara för att de gjorde fel.

Hur mycket möbler har ni på 2x2 meter? Du nämner golvmatta, har ni heltäckningsmatta? Det borde gå att laga ganska sömlöst. Eller är det i badrum?

Tänker att om dom redan har tagit upp hålet så är väl rimligtvis möbler redan bortflyttade?

I övrigt går det väl inte att krascha en Fiat och få tillbaka en Ferrari, men skicket bör ju rimligtvis återställas till likvärdigt innan skadan skedde.
Rummet är på 20 kvm. Möblerna är hopfösta. Det finns två hörnskåp två andra skåp, två soffor,soffbord, matsalsbord, med stolar.skåpen är jättetunga och fulla med glas o porslin. Så ja,det är en del. Det är vardagsrummet och mattan är en gammal plastmatta, så vi förstår att vi inte kan få något annat än det.

Demmpa Demmpa skrev:
Det var hålet som var 2x2 meter, men hur stort hela rummet är står det inget om, det skulle tex kunna vara 4x8 meter.
Rummet är på 20 kvm. 4x6

Demmpa Demmpa skrev:
Det förstår ju jag också. Men om hålet är upptaget, är ju rimligtvis möblerna bortflyttade från hålet. Så det är väl bara för firman att lappa ihop plastmattorna och vara behjälpliga att bära tillbaka möbler?

• Gilla
  • Arg
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Så det är väl bara för firman att lappa ihop plastmattorna
Skulle du godkänna att en firma lappar i en mattbit på 2x2 meter i ett vardagsrum som är 4x6 meter, alltså en ny mattbit mitt på golvet med en gammal matta runtomkring?

• Gilla
blackpainter och 7 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Skulle du godkänna att en firma lappar i en mattbit på 2x2 meter i ett vardagsrum som är 4x6 meter, alltså en ny mattbit mitt på golvet med en gammal matta runtomkring?
Nej såklart inte, men när dom tog upp hålet så kan man ju tänka att den gamla mattan snittades ut och samma ruta kan läggas tillbaka.

I detta fall låter det ju som att dom ska lägga en helt ny matta ovanpå det gamla, och då lär dom ju också själva flytta på möblerna?
Det framgår inte i tråden att hantverkarna har bett TS flytta på alla möbler.

Nej såklart inte, men när dom tog upp hålet så kan man ju tänka att den gamla mattan snittades ut och samma ruta kan läggas tillbaka.

I detta fall låter det ju som att dom ska lägga en helt ny matta ovanpå det gamla, och då lär dom ju också själva flytta på möblerna?
Det framgår inte i tråden att hantverkarna har bett TS flytta på alla möbler.
Kan så vara, men den mattbiten är bortslängd. Hantverkaren i säg sa att flytta möbler var inte hans problem, men jag utgår ifrån att det borde vara firmans problem. Min fråga är ändå om det är firmans skyldighet eller inte. Men det verkar som om ingen vet, utan det är mes spekulationer. Tänkte bara om någon hade varit med om något liknande.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H
A Anne Magnusson skrev:
Vi har installerat bergvärme och vid installationen var det en ny rörkoppling som läckte.Detta upptäcktes inte förrän ca. en månad och mycket vatten hade droppat rakt ner i trossbotten. Det går på firmans försäkring. Ett hål på 2x2 meter togs upp blött sågspån togs bort och en luftavfuktare har torkat upp allt. Nu säger firman att de endast kommer att laga hålet och sedan lägga på en ny matta ovanpå den befintliga. Det är väl ok. Men det innebär att alla möbler måste ut och sedan tillbaka. Allt som finns i skåpen ska packas ner och dessutom ska allt få plats någon annanstans. Borde inte firman stå för packning och flytt av möbler? Även om det inte ingår i deras försäkring. Eller om vi själva gör detta borde vi inte då kunna få välja en dyrare golvmatta som kompensation. Någon som varit med om liknande?
Ni får ju en ny matta det är en uppgradering i sig. Ber du dem vänligt att flytta möblerna så hjälper de dig säkert till men porslinet och annat ömtåligt får du nog flytta själv. De vill inte ha skulden om något går sönder.

• Gilla
orienterarn och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ni får ju en ny matta det är en uppgradering i sig. Ber du dem vänligt att flytta möblerna så hjälper de dig säkert till men porslinet och annat ömtåligt får du nog flytta själv. De vill inte ha skulden om något går sönder.
Ja det är märkligt hur det kan bli. Har kostat på nästan 200000:- .sedan får man stå för en hel del arbete själv på grund av något som vi inte är skyldiga till. Vi hade hellre sluppit vattenskadan och behållt den gamla mattan.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag kan tycka att det är firmans ansvar att flytta undan möbler och dylikt för att kunna återställa skadan dom har orsakat.

Sedan är det ju självklart i min värld att jag själv skulle flyttat på allt som är ömtåligt för att minimera risken att något ytterligare blir skadat.

Tror det bästa är att vara pragmatisk och behjälplig så långt det går för att inte riskera en utdragen process där risken finns att dom vägrar göra klart före jul tex.

Med det sagt stå på dig om en finare/rimlig matta som du själv får välja och se till att v-rummet är rent från pryttlar när det är dags för dom att jobba så allt kan flyta på.

• Gilla
Kätting och 4 till
  • Laddar…
klosp11
Detta påminner mig om en annan tråd här var en man hjälpte till att lyfta in sin nya värmepump som en firma skulle installera. Han skadade båda armar så illa att han inte kunde jobba längre.

Om det är mycket grejer och tunga saker, kontakta försäkringsbolaget och en flyttfirma för det. Såklart har du rätt till det, tycker inte det är konstigt.

• Gilla
  • Ledsen
Vardagsrum och 4 till
  • Laddar…
H
klosp11 klosp11 skrev:
Detta påminner mig om en annan tråd här var en man hjälpte till att lyfta in sin nya värmepump som en firma skulle installera. Han skadade båda armar så illa att han inte kunde jobba längre.

Om det är mycket grejer och tunga saker, kontakta försäkringsbolaget och en flyttfirma för det. Såklart har du rätt till det, tycker inte det är konstigt.
Bra idé, TS kan kontakt försäkringsbolaget, de bör kunna lösa flytt av möbler och porslin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.