J jonaserik skrev:
Verkar vara en massa gissningar och personliga tyckande när man läser svar som avgetts, finner det märkligt att svara med både det ena och andra som är direkt felaktigt, när en del säger att jag vet inte riktigt. Varför inte bara läsa och begrunda samt lära sig av som sägs
TS har en VP med VVB i sig. Den är inte monterad som sig ska. Bara rakt in utan konsekvens om funktion i systemet. Det med att ha 2 system . 1 GV + 1 Radiator innebär lite extra för funktion. Det framhålles av vissa att plocka bort någon
C-pump, begriper inte var dom får det ifrån. I VP sitter orginal en C-pump och den har till uppgift att pumpa ut flöde till systemet , nu finns även ett GV som ska ha sin del i flöde och temperatur. Det går inte att få det att fungera på ett bra sätt utan att separera systemen. Radiatorkretsen får sin del via C-pumpen i VP och till nöds går det plocka ut till GV via den stammen till GV . Och då ska det vara en egen shuntgrupp till GV, då den är i behov av lägre temperatur än radiatordelen.
Så låt nu bli att gissa och skriva om ni inte har direkta lösningar på ett problem, det förvirrar bara för TS, frågeställare som sitter illa till med något. Och till dig Blondienr1 invänta nu vad rörisen gör med en extra shuntgrupp till GV. det kommer att bli bra

Jonaserik
Tack. Jag ska sätta mig in i det du skrivit. Det tar lite tid att reflektera över innebörden så att jag verkligen förstår.:p

Som du skriver, och även några andra, så blir det lite förvirrande när man som helt novis ska försöka sätta sig in i det hela, och inte få samstämmiga uppgifter. Det liksom förlänger inlärningsprocessen och förvirrar en blondin...:crysmile::crysmile::crysmile:

Maxwells demon TotalControl skrev:
De vi diskuterar nu när Daniel 109 kom in och spela Allan
Det är nog inte bra en som spelar Allan på detta forum, det finns flera. På forumet finns mycken kompitens och vetande, men det finns dom som ska vara bäst och veta allt och dom kan man vara utan, när det gäller att lotsa en frågeställare som har problem. En sådan kommer inte in och ställer frågor här för att få tyckande, utan ett eventuellt svar på problemet om en åtgärd som kan lösa det varaktigt eller till nöds akut.

C
Dvs man kan upprätthålla 2 olika flöden utan arbetstank.
Kolla länkarna ovan. Tex Bosch länken.
Jag tror inte det direkt är någon som ifrågasatt detta heller.
Men kolla schemat i Bosch-länken och jämför med TS bild.
Är TS anläggning (och i synnerhet den externa cirkulationspumpen) kopplad som på bilden?

C cpalm skrev:
Jag tror inte det direkt är någon som ifrågasatt detta heller.
Men kolla schemat i Bosch-länken och jämför med TS bild.
Är TS anläggning (och i synnerhet den externa cirkulationspumpen) kopplad som på bilden?
Daniel 109 ifrågasatte och någon tidigare ville ta bort den externa cirkulationspumpen. Då fungerar inte bypassen som det är tänkt.

Nej den är inte kopplad enligt schema, om vi antar att flödet går ut närmast i TS bild.

C
Nej den är inte kopplad enligt schema, om vi antar att flödet går ut närmast i TS bild.
OK. Nästa fråga är om cirkulationspumpen får samma funktion i TS anläggning som i Bosch:s schema?

Intern pump i VP ska vara där den är och en pump för shuntgrupp ska sitta mellan shunten och utgående rör till det system som ska ha värmen. Inget annat fungerar. Är då GV ( som i det här fallet ) kopplatd på samma stam som går till radiatorkretsen så måste pumpen i VP ha den kraft som behövs för att försörja hela system inklusive allt. Finns inget mellanting om inte alla radiatorer är nya med beräkning på temp efter VP:s förmåga att producera temperatur.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vad händer med flödet när VP jobbar på min frekvens?

Det var värst vad ni bråkar :)
Det är ju helt uppenbart om man tittar på bilden att det inte är en klassisk IVT-koppling med extern cirkulationspump och bypass.
Det är ett taffligt försök att begränsa temperaturen till golvvärmeslingorna. Pumpen försörjer de två rör-i-rören som sticker upp längst bort i bild. Dessa ser man sen komma upp i fördelarskåpet på en annan bild. De har satt en termostatventil med kapillärrör direkt efter pumpen (bulben sitter under isoleringen), vilket gör att om den stänger så dör flödet i golvvärmekretsen.
Att det sen blev varmt, på tok för varmt, beror på att röris har plockat bort termostatdelen.

• Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Inte bara shunten fattas men även "IVT bypass"? Undra vart de har installerat den då för den följer väl med pumpen?

Inte bara shunten fattas men även "IVT bypass"? Undra vart de har installerat den då för den följer väl med pumpen?
Det är inte alltid den används numera. Ibland använder man arbetstank.

Nu har jag inte installerat någon nyare IVT men förr fick man alltid bygga bypassen själv samt leverera den yttre pumpen.
Egentligen är det ingen bypass heller i dess rätta bemärkelse utan man kopplade in värmepumpen så att den tog sitt flöde från returen på värmekretsen. Alltså ska bypassen vara av samma dimension som resten av systemet, dessutom ostrypt.
Dessutom ser vi inte hela kopplingen här för det finns ju en radiatorkrets inblandad också

• Gilla
Blondienr1
  • Laddar…
Inte bara shunten fattas men även "IVT bypass"? Undra vart de har installerat den då för den följer väl med pumpen?[/QUOTE

Enligt manualen följer det inte med någon extra pump eller ventiler.

Hur har det gått??

S salkin85 skrev:
Hur har det gått??
Shunt inkopplad. Systemet fungerar just nu. De var här och justerade igår. Vi avvaktar, men kommer att besiktiga deras jobb med annan firma.

• Gilla
hackatall och 6 till
  • Laddar…
Hur gick det, blev det någon ordning på det, vad sa en annan om funktion och koppling.

Det blir ett långt svar. Det korta svaret är att det nu fungerar. Det långa svaret är följande:
Vi köpte golvvärmeslang och fördelare i samband med att vi beställde jordvärmeslangen, av en lokal (jättebra!!!) röris. Han drog in all vvs till badrummet. När det var dags att beställa värmepump och resten av systemet kände vi att vi ville ha en större firma med god kännedom om värmepumpar, varför vi anlitade aktuell firma. De sålde pumpen, installerade den - tog betalt för övriga saker som inte var offererat (såsom shunt till golvvärmefördelaren (!!!)) och installerade det hela. Under hela denna tid sedan tråden skapats, har jag försökt hålla kommunikation med rörmokaren (ägaren) som först sade att by-passen inte hade någon inverkan. FEL. Sedan sade han att de hade installerat en shunt när jag ställde frågan om den efter tips i denna tråd. När jag bad honom visa mig vart den satt, blev han arg och sade att jag inte förstod något. Sedan, efter två veckor, kom han plötsligen på att det behövdes en shunt till golvvärmefördelaren. Jag ifrågasatte även att cirkulationspump och temperaturreglaget borde byta plats (efter tips här i gruppen) vilket han nekade till. Hur som helst. De monterade en shuntgrupp nere i taket i källaren - i samma veva ändrades platsen på cirkulationspumpen och termostaten, Voila - systemet började fungera. Han nekade dock till att han hade gjort detta, och blev irriterad när jag berättade att jag har bildbevis. Sedan kom en faktura på 11500 kr för shuntgrupp och montage vilket jag har bestridit eftersom vi tydligt och klart på första fakturan redan har betalat detta en gång.
Jag pratade med den andra delägaren i fredags och ställde frågan hur han skulle ha gjort om det varit HANS hus. Jag sade att jag vill ha ersättning för den el vi förbrukat på direktverkande el sista 1,5 året. Bara i januari denna månad är räkningen på 11500 kr... :-/

• Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.