5 556 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Vad är en bra rotationshastighet på sågklinga? Bra med höga eller låga varvtal?
Försöker få grepp om det här med rotationshastighet på bordscirkelsågklingor, men hittar inget bra info.
De olika modellerna jag tittar på har väldigt olika varvtal.
Från lägsta till högsta hastighet, samt ineffekt:
Dewalt 744XP: : 3 000 rpm, 2000 w
Bosch GTS 10 XC: 3 200 rpm, 2100 w
Dewalt 745: 3 800 rpm, 1700 w
Dewalt 7491: 3 800 rpm, 2000 w
Metabo TS 254: 4 200 rpm, 2000 w
Festool CS 70: 4 200 rpm, 2200 w
Makita 2704: 4 800 rpm, 1650 w
Bosch PTS 10: 5 000 rpm, 1400 w
Som man kan se så skiljer det ju något enormt procentuellt sett, allt från 3000 till 5000 varv per minut, på bara dessa få sågar.
Har sågat mycket i mitt liv på olika sågar, men ärligt talat har jag aldrig någonsin tänkt på hur snabbt klingorna roterar! Så jag har faktiskt ingen koll på vad som gäller. Googlar jag frågan hittar jag inget vettigt svar heller.
Vad är egentligen för- och nackdelarna med höga resp. låga varvtal? Blir såg- och klyvresultatet annorlunda? Risk för brännmärken vid höga varvtal? Eller inte lika fina snitt vid låga? Andra för- och nackdelar?
De olika modellerna jag tittar på har väldigt olika varvtal.
Från lägsta till högsta hastighet, samt ineffekt:
Dewalt 744XP: : 3 000 rpm, 2000 w
Bosch GTS 10 XC: 3 200 rpm, 2100 w
Dewalt 745: 3 800 rpm, 1700 w
Dewalt 7491: 3 800 rpm, 2000 w
Metabo TS 254: 4 200 rpm, 2000 w
Festool CS 70: 4 200 rpm, 2200 w
Makita 2704: 4 800 rpm, 1650 w
Bosch PTS 10: 5 000 rpm, 1400 w
Som man kan se så skiljer det ju något enormt procentuellt sett, allt från 3000 till 5000 varv per minut, på bara dessa få sågar.
Har sågat mycket i mitt liv på olika sågar, men ärligt talat har jag aldrig någonsin tänkt på hur snabbt klingorna roterar! Så jag har faktiskt ingen koll på vad som gäller. Googlar jag frågan hittar jag inget vettigt svar heller.
Vad är egentligen för- och nackdelarna med höga resp. låga varvtal? Blir såg- och klyvresultatet annorlunda? Risk för brännmärken vid höga varvtal? Eller inte lika fina snitt vid låga? Andra för- och nackdelar?
Jag har inte funderat så mycket på saken vad gäller finnish men vridmomentet är ju en parameter.
Mv=P/n*9,55 dvs Vridmomentet är watt*9,55 /rpm
Sen borde det bli att dela med klingans radie ( i meter) för att få kraften i Newton som sågtanden har i anslaget. Mycket kraft är ju alltid bra eller
Med reservation för att jag skjuter från höften här
Edit: Man kan tex se att Dewalt 744XP har 2,4 ggr högre vridmoment än Bosch PTS 10
Edit: Eller kanske måste man räkna på centripitalkraften.. ähh nu får någon smart ta över.
Mv=P/n*9,55 dvs Vridmomentet är watt*9,55 /rpm
Sen borde det bli att dela med klingans radie ( i meter) för att få kraften i Newton som sågtanden har i anslaget. Mycket kraft är ju alltid bra eller
Med reservation för att jag skjuter från höften här
Edit: Man kan tex se att Dewalt 744XP har 2,4 ggr högre vridmoment än Bosch PTS 10
Edit: Eller kanske måste man räkna på centripitalkraften.. ähh nu får någon smart ta över.
Redigerat:
Det var en intressant uträkning det där.
Om man räknar på alla maskiner blir det följande:
Såg - Varvtal - Ineffekt - Vridmoment
Dewalt 744XP - 3000 - 2000 - 6,37
Blå Bosch GTS 10 XC - 3200 - 2100 - 6,27
Dewalt 745 - 3800 - 1700 - 4,27
Dewalt 7491 - 3800 - 2000 - 5,03
Metabo TS 254 - 4200 - 2000 - 4,55
Festool CS 70 - 4200 - 2200 - 5,00
Makita 2704 - 4800 - 1650 - 3,28
Grön Bosch PTS 10 - 5000 - 1400 - 2,67
Festool borde ju sträva efter perfektion, och där har man valt 4200 rpm. Är det optimalt för snittytan tro?
Varför har man så låga varvtal på exempelvis Dewalt 744XP, samt Bosch GTS 10 XC? Där finns ju gott om vridmoment om man räknar enl. formeln ovan, så de hade ju gott kunnat öka rotationshastigheten, men ändå väljer de att köra låga varvtal.
Borde det inte bli finare snitt ju snabbare klingan roterar?
Om man räknar på alla maskiner blir det följande:
Såg - Varvtal - Ineffekt - Vridmoment
Dewalt 744XP - 3000 - 2000 - 6,37
Blå Bosch GTS 10 XC - 3200 - 2100 - 6,27
Dewalt 745 - 3800 - 1700 - 4,27
Dewalt 7491 - 3800 - 2000 - 5,03
Metabo TS 254 - 4200 - 2000 - 4,55
Festool CS 70 - 4200 - 2200 - 5,00
Makita 2704 - 4800 - 1650 - 3,28
Grön Bosch PTS 10 - 5000 - 1400 - 2,67
Festool borde ju sträva efter perfektion, och där har man valt 4200 rpm. Är det optimalt för snittytan tro?
Varför har man så låga varvtal på exempelvis Dewalt 744XP, samt Bosch GTS 10 XC? Där finns ju gott om vridmoment om man räknar enl. formeln ovan, så de hade ju gott kunnat öka rotationshastigheten, men ändå väljer de att köra låga varvtal.
Borde det inte bli finare snitt ju snabbare klingan roterar?
Jo, så tänkte jag med. Men ändå kan två olika maskiner ha exakt samma ineffekt men jättestor skillnad på varvtal?vectrex skrev:
Dewalt 744XP = 2000 w, men ändå bara 3000 rpm
Metabo TS 254 = 2000 w, men betydligt högre varvtal på 4200 rpm
Bosch GTS 10 XC = 2100 w, men ändå bara 3200 rpm
Festool CS 70 = 2200 w (förvisso lite mer än Bosch, 100 w mer), men ändå hela 4200 rpm.
Hur tänker tillverkarna när ineffekten är samma eller väldigt lik, men varvtalen skiljer sig så otroligt mycket? Borde det inte finnas en optimal rotationshastighet som passar de flesta träslagen, som alla tillverkare borde sträva efter att hålla sig till?
Det är ju en sak att man försöker kompensera klenare motor med högre varvtal som du skriver, vilket jag också brukar ha i åtanke, men när man har exakt samma ineffekt och varvtalen ändå skiljer sig så otroligt mycket?
Högre hastighet på klingan ger att varje tand avverkar mindre material förutsatt att matningshastigheten är densamma. Så med lågt rpm och relativt mycket effekt och vridmoment som 744xp så borde det vara än viktigare att byta till fintandad klinga när det ska fin sågas..tror jag..kanske..eventuellt
Redigerat:
Jag ser att det var ineffekt som var angivet och jag missade att det rimligen är uteffekt som ska in i beräkningen. Men du kanske kan komplettera din lista med uteffekt och verkningsgrad för sågarna 
Kanske mattiasp kan bjuda på några reflektioner runt tillverkarnas olika val av varvtal och dess inverkan på funktionen för oss som sågar.
Kanske mattiasp kan bjuda på några reflektioner runt tillverkarnas olika val av varvtal och dess inverkan på funktionen för oss som sågar.
Jag sitter med telefonen, så det blir ett kort svar: Betrakta kraften per tand i ingrepp.
1) Effekten (P) = varvtal (i radianer per sekund) * Vridmoment.
2) Vridmomentet = kraft*momentarm.
Kombinera 1) och 2) och antalet tänder iningrepp.
Tänk på att tillverkarna inte med säkerhet anger varvtalet, vid vilket maxeffekten uppnås. Exempel: Om man helt bromsar klingan så kommer motorn att ta ungefär samma ström som vid fullvarv, men uteffekten är noll. Vid helt obelastad maskin kommer uteffekten att vara noll, men ineffekten kommer att vara i stort sett konstant. Någonstans däremellan kommer uteffekten att nå ett maximalt värde. För att få reda på motorns karakteristik skulle man behöva en kurva som bromsad effekt sfa varvtal. I förenklad teori har en universalmotor ungefär konstant vridmoment, som vid fullvarv går åt till förluster i transmission och fläktkylning, medan en induktionsmotor har en helt annan karakteristik. Där får man full effekt strax under synkront varvtal, kanske 90% av syknkront varvtal, som är 3000 rpm för en tvåpolig motor och 1500 rpm för en fyrpolig.
Jag är för övrigt övertygad om att det finns någon standard att beskriva universalmotorers karakteristik, men jag tror inte att tillverkarna följer samma norm. Men jag kan ha fel.
1) Effekten (P) = varvtal (i radianer per sekund) * Vridmoment.
2) Vridmomentet = kraft*momentarm.
Kombinera 1) och 2) och antalet tänder iningrepp.
Tänk på att tillverkarna inte med säkerhet anger varvtalet, vid vilket maxeffekten uppnås. Exempel: Om man helt bromsar klingan så kommer motorn att ta ungefär samma ström som vid fullvarv, men uteffekten är noll. Vid helt obelastad maskin kommer uteffekten att vara noll, men ineffekten kommer att vara i stort sett konstant. Någonstans däremellan kommer uteffekten att nå ett maximalt värde. För att få reda på motorns karakteristik skulle man behöva en kurva som bromsad effekt sfa varvtal. I förenklad teori har en universalmotor ungefär konstant vridmoment, som vid fullvarv går åt till förluster i transmission och fläktkylning, medan en induktionsmotor har en helt annan karakteristik. Där får man full effekt strax under synkront varvtal, kanske 90% av syknkront varvtal, som är 3000 rpm för en tvåpolig motor och 1500 rpm för en fyrpolig.
Jag är för övrigt övertygad om att det finns någon standard att beskriva universalmotorers karakteristik, men jag tror inte att tillverkarna följer samma norm. Men jag kan ha fel.
Redigerat:
Tyvärr är det väldigt få tillverkare som verkar ange uteffekten. Spelar ingen roll om man kontaktar tillverkaren, de kan inte svara på det själva. Kanske inte ens uppmätt? Eller så är det hemligt. Verkningsgrad likaså, om inte ännu svårare att få reda på.Real7 skrev:
mattiasp, då är det alltså ganska invecklat att räkna ut hur snabbt klingorna snurrar på de olika maskinerna egentligen.
Det mest rättvisa vore väl att mäta hastigheten med stroboskoplampa både vid tomgång samt under belastning, exempelvis klyvning då. Då får man verkligen svart på vitt om skillnaden i varvtal mellan de olika maskinerna.
Men om vi nu generaliserar ordentligt och går efter angiven varvtal i specifikationerna för respektive maskin. Har du någon hum om vad ideal rpm är när man exempelvis klyver exempelvis mellanhårt trä, för att snittet skall bli så bra som möjligt?
För det borde väl ändå vara skillnad mellan att klyva med en klinga som snurrar 3000 varv per minut och en som snurrar med 5000? Förutsatt att man använder exakt samma typ av klinga förstås, och att varvtalen under belastning sjunker procentuellt sett lika mycket på bägge maskiner.
Sedan finns det ju maskiner som har konstantelektronik som exempelvis Bosch GTS 10 XC, så den håller ju alltid 3200 rpm, medan en annan såg som kanske är specad till 4800 rpm som Makitan, förmodligen sjunker ordentligt i varvtal under belastning. Vilket torde ge varierande resultat på snittet.
Å andra sidan är det väl inte konstant varvtal en garanti för att snittytan blir jämn hela vägen, för det beror ju också på hur snabbt man matar på. Man kanske matar lite långsammare medan man räcker efter påskjutare exempelvis, eller byter hand, förflyttar sig osv.
Många variabler att tänka på! Hade varit roligt att se ett test där man jämför snittyta på bitar som är sågade på olika maskiner under samma förhållande och identiska klingor. Det borde ju säga en del.
Det mest rättvisa vore väl att mäta hastigheten med stroboskoplampa både vid tomgång samt under belastning, exempelvis klyvning då. Då får man verkligen svart på vitt om skillnaden i varvtal mellan de olika maskinerna.
Men om vi nu generaliserar ordentligt och går efter angiven varvtal i specifikationerna för respektive maskin. Har du någon hum om vad ideal rpm är när man exempelvis klyver exempelvis mellanhårt trä, för att snittet skall bli så bra som möjligt?
För det borde väl ändå vara skillnad mellan att klyva med en klinga som snurrar 3000 varv per minut och en som snurrar med 5000? Förutsatt att man använder exakt samma typ av klinga förstås, och att varvtalen under belastning sjunker procentuellt sett lika mycket på bägge maskiner.
Sedan finns det ju maskiner som har konstantelektronik som exempelvis Bosch GTS 10 XC, så den håller ju alltid 3200 rpm, medan en annan såg som kanske är specad till 4800 rpm som Makitan, förmodligen sjunker ordentligt i varvtal under belastning. Vilket torde ge varierande resultat på snittet.
Å andra sidan är det väl inte konstant varvtal en garanti för att snittytan blir jämn hela vägen, för det beror ju också på hur snabbt man matar på. Man kanske matar lite långsammare medan man räcker efter påskjutare exempelvis, eller byter hand, förflyttar sig osv.
Många variabler att tänka på! Hade varit roligt att se ett test där man jämför snittyta på bitar som är sågade på olika maskiner under samma förhållande och identiska klingor. Det borde ju säga en del.
Klicka här för att svara