A
Vi har fått hela huset invaderat med myror.
Dom är svarta men jag tycker dom verkar större än vanliga svartmyror.
Dessutom är kryper dom runt inomhus även när det är minusgrader ute.

Vad är det för typ av myror?
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartmyror brukar vara 2-4 mm. Hästmyran blir 6-18 mm me de brukar vara gulaktiga på mitten så jag är tyvärr osäker.
Föreslår att du tar ett par st i en burk och kollar med Anticimex. Hästmyror bygger bon i konstruktionsvirke och förstör så det är bäst att leta bo och kolla vad dessa kryp är för något. Det finns nog massor av olika myror.

seniorkonsult skrev:
Igen. Om det är hästmyror kan de förstöra huset helt.
Kolla länken;
[länk]
Ja dom är inte kul.

Hela stockar i mitt hus var ihåliga under fönstren, och ljudet när det är hundratals såna myror i en stock som börjar röra sig skulle passa bra i någon skräckfilm tror jag. ;)

Kontakta ditt försäkringsbolag. De tar normalt hand om sånt kostnadsfritt.

kodrod; Bezt : de brukar vara gula men den bild du sänt verkar rätt. Kolla upp.

• Gilla
Ludwig
  • Laddar…
Kan vara hästmyra. Har egen erfarenhet av dem. Ser ut som vanliga skogsmyror men större (jag upplever dem som rödsvarta).

De gillar fuktigt trä, så en vatten/fukt-skada är något de gärna slår bo i. Man kan höra dem knapra på trä nattetid... Men som sagtbså kontakta försäkringsbolaget så får de titta.

Själv rev jag ytterväggarna i halva sommarstugan utan att hitta dem. När jag sen skulle sätta in en större altandörr hittade jag myrbot, i en vattenskadad del av väggen. Efter detta fixats har jag inte sett en myra....

Vi hade hästmyror i en impregnerad slipers i trädgården och de hade även försökt sig på en bit av syllen där den blivit blöt. Dock gav de tydligen upp när de stötte på torr, stenhård rödaktig kärnved längre in i syllen. Jag kom knappt ens in i den med en träborr! :eek:

Dock upplevde jag de myror jag hittade som betydligt större än den på din bild. Riktiga bestar!

A
Hade besök av dessa myror under förra året med.
Hade då hit försäkringsbolagets skadesanerare
Tyvärr har mitt försäkringsbolag inte avtal med Anticimex utan ett annat bolag.

När dom var här gav dom mig lite myrdosor och sprutade lite gift runt huset. De var inte intresserade av att titta på myrorna alls. Fick känslan av att dom inte hade en aning om vad det var för myror. Resonemanget gick snarare att ser dom svarta ut så det måste vara svartmyror.

Det är möjligt att det är vanliga svartmyror, men jag tycker de ser alldeles för stora ut?
Finns det något annat ställe man kan vända sig till för att få den artbestämd?

• Gilla
carro_erh
  • Laddar…
Försökte få lite nytta av Nationalnyckeln.. skulle kanske kunna vara blanksvart trämyra. I så fall lär de lukta typ citrondiskmedel, stod det någonstans. Fånga in ett par stycken i en burk och sniffa lite så får vi se?

• Gilla
Huggie
  • Laddar…
Artbestämning fixar Anticimex. Hemförsäkringen brukar alltid täcka sånt här. Byt försäkringsbolag.

Hallå kodrod,
har du sniffat på några myror än?

/Vansinnigt nyfiken

A
Jag har försökt lukta på dom, har ännu inte känt någon citrondoft.
Storleken stämmer bra med blanksvart trämyra, ska göra ett nytt försök med ännu fler myror i burken:)

Tyvärr är dom inte något vidare förtjusta i myrdosorna jag fått. Har tre olika modeller.
Någon som har något annat tips på vad som kan hjälpa?

Återigen kodrod Artbestämning fixar Anticimex och även åtgärdsförslag. Kolla pris om nu som du säger inte hemförsäkringen täcker detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.