En kökslucka (ovanför spisen) har flagnande färg, och jag vill se om jag kan köpa en ny. Köket är säkert minst tio år gammalt. Ett gångjärn har märket blum, men ser inget annat märke. Nån som känner igen leverantör?
köket är mot ost, så kanske luckorna inte är allt för blekta. Ett alternativ är såklart att måla om allt, men det känns onödigt och meckigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
köket är mot ost, så kanske luckorna inte är allt för blekta. Ett alternativ är såklart att måla om allt, men det känns onödigt och meckigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Släta vita luckor med grepplist i metall har ju varit vanligt. Det är kanske mer avgörande med hur gångjärns- och hyllhålen i stommarna sitter, tjocklek på stommarna och höjden på underskåpen.
Ingen märkning på lådorna?
Ingen märkning på lådorna?
Ska kolla lådsidorna! Är ute en sväng nu. Tack!
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Ja, det är nog liten sannolikhet att man köper köket från någon annan men diskmaskinen från Ikea. Tyvärr är det nu några år sen Ikea slutade sälja delar till deras Faktum-kök. Men det finns några andra företag som säljer luckor till gamla Ikea-kök (Pickyliving, Järfällakök mm.) men om de kan göra i exakt samma färg vet jag inte.
Ok. Jag tror att det får bli målning då, och flytta luckan till en mer undanskymd position. Alla andra är tip-top.
Om du tar en lucka, lådfront eller annan del från köket till en färghandel med en färgspektrometer(?) bör du få rätt nyans. Om luckorna har lite struktur och inte är spegelblanka borde en fin roller göra jobbet.
Klicka här för att svara