Har rivit upp ett gammalt uppreglat trägolv och hittade att några reglar ruttnat i närheten av detta hål i betongplattan. Finns även ett gammalt rör som går från utsidan av huset och in i detta hål.
Huset är från 50 talet med en oisolerad platta på mark samt med radonsug installerad. Huset var ursprungligen uppvärmt med en oljepanna.
Vet någon vad hålet och röret är tänkt att ha för funktion? Kan jag gjuta igen hålet samt borde jag bila bort röret?
Huset är från 50 talet med en oisolerad platta på mark samt med radonsug installerad. Huset var ursprungligen uppvärmt med en oljepanna.
Vet någon vad hålet och röret är tänkt att ha för funktion? Kan jag gjuta igen hålet samt borde jag bila bort röret?
Renoverare
· Uppsala
· 2 168 inlägg
Inte omöjligt att man tagit bort rör från oljesystemet underifrån betongplattan, är väl inget man brukar göra när man tar bort oljepannan? Är ganska säker på att ingen varit under det uppreglade golvet inifrån sedan huset byggdes.Henningelvis skrev:
Borde jag bila bort det sista av röret genom golv/vägg, tänker om korrosion från när röret rostar kan vittra upp betongen.
Renoverare
· Uppsala
· 2 168 inlägg
Jag hade tagit bort röret och gjutit igen. Verkar poänglöst med en avluftning för ett system som inte längre finns kvar.
Klicka här för att svara