Vattenpumpsystem med slitage, mätare och rost, i en betongbrunn med vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Vattenpump och manometer i betongbrunn med vatten och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Ser lite malätet ut i hålet, jepp det är en hydropress och manomtern ska visa trycket som pumpen ger, fungerar det med vatten nu normalt, inget pulserande i kranen.

Ok allt verkar fungera, men manometern visar inget när man tappar vatten, nålen bara rycker till

Då är nog mätaren slut. Jag fick byta min med liknande symptom för ett tiotal år sedan.

Hydropressen mår nog inte särskilt bra i den där miljön, bara en tanke...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Som sägs om manometern, fel i den eller en massa skit i röret som den sitter på , inget ovanligt, men bäst byta. Det är lite ovärdeligt att ha en fungerande manometer vid mankmang av vattnet.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vad borde manometern visa

Ca 3,5 - 4,5 bar som är normalt för stopp av pumpen. Sen har du vatten i gropen, blir det så mycket att det rinner in i röret. Inget bra, då kan det bli humus i brunnsvattnet och börja se grosigt ut och kanske lukta illa. Det ska vara tätt där eller ordna så vattnet rinner ut.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tommib
Beror på vad tryckbrytaren är inställd på. Ofta i häradet 4-5 bar när pumpen står still och ingen tappar vatten.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Min hydropress visar drygt 2 bar. Är det för lite? Jag har en borrad brunn. Efter hydropressen sitter ett järnfilter.

E Einh skrev:
Min hydropress visar drygt 2 bar. Är det för lite? Jag har en borrad brunn. Efter hydropressen sitter ett järnfilter.
Allt hänger på vad din tryckvakt startar och stoppar på...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
2 ger rätt dålig kräm i kranen. Jag har spannet 1,5 till 3. Jag vågar inte höja till 2,5 till 4 som jag skulle vilja ha då huset aldrig körts med mer än 3...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.