Jag har en gammal sats med bits och borr från Byggmax som säkert är 15 år gammal. I lådan ingår det 4 st prylar som ser ut som på bilden och jag begriper inte vad det är och vad det ska användas till. Detta är den smalaste. De grövre har ingen spets utan en fördjupning framtill. Någon som kan upplysa en fåkunnig?
eftersom den är spetsig kan den också vara avsedd som körnare eller dorn, dvs för att slå in ett märke i materialet, där man sen vill borra eller spika, så att inte borren eller spiken slinter omkring.
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Bästa svaret
Den spetsiga är en körnare, med den slår man som sagt en liten fördjupning företrädesvis i plåt/metall när man ska borra. Detta för att borret inte ska börja valsa runt utan att man får hålet där man vill ha det.
Jag använder ofta en automatkörnare (gör ett märke när man pressar den mot materialet) även när jag borrar i trä med allroundborr som ska funka både för trä och metall men känns lika kassa för bägge...
De grövre med urskålning i spetsen är spikdrivare och används när man vill slå ner dyckert i trä utan att riskera att få märken efter hammaren i träet.
//Ronnie
Jag använder ofta en automatkörnare (gör ett märke när man pressar den mot materialet) även när jag borrar i trä med allroundborr som ska funka både för trä och metall men känns lika kassa för bägge...
De grövre med urskålning i spetsen är spikdrivare och används när man vill slå ner dyckert i trä utan att riskera att få märken efter hammaren i träet.
//Ronnie
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden