Hej!

Har en vattenrening i källaren som jag försöker förstå mig på. Kan någon ge lite info om vad det här är för typ av filer? Vattenreningsanläggning i källare med filter tankar, rör och mätutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två vattenreningsfilter i metall i en källare med röranslutningar och mätinstrument.
Skapa konto
Silverfärgad cylinderformad vattenreningsutrustning med blå logotyp och anslutna rör och ventiler i ett källarutrymme.
Skapa konto

Ser ut att vara ett pH-höjande filter(höger i bild) och ett järnfilter(till vänster i bild) med syresättning.
Den vita säcken det står calcite på är kalk som används för att höja pH värdet.

• Gilla
Rusticus67
  • Laddar…
I vilken ordning sitter filtren?

• Gilla
Rusticus67
  • Laddar…
Metallfiltret är ett sandfilter med syreaktivering för järn och mangan. För att få oxidationen att fungera bra så krävs ett bra pH. Så du kan ha ett uppströms pH-filter före. Ser ingen anledning att det skulle sitta efter om det inte är ett kompletterande filter för järn/mangan eller humus.

• Gilla
Rusticus67
  • Laddar…
Den blå står närmast inkommande vatten. Ska dessa filter fyllas på och hur gör man det?

Nja, placering behöver inte innebära att flödet går så. Dubbelkolla genom att följa ledningen från inkommande vatten. Det ser lite skumt ut med så långa flexslangar till filter två.

• Gilla
Rusticus67
  • Laddar…
Järnfiltret bör man byta sand på efter ca 10 år.
Kolla så att det rinner vatten ur stålcylindern när pumpen stannat.

Den borde vara kopplad mot en hydrofor.

M mogge_73 skrev:
Nja, placering behöver inte innebära att flödet går så. Dubbelkolla genom att följa ledningen från inkommande vatten. Det ser lite skumt ut med så långa flexslangar till filter två.
Ska kolla när jag är på plats.

M mogge_73 skrev:
Den borde vara kopplad mot en hydrofor.

Stämmer!

M mogge_73 skrev:
Järnfiltret bör man byta sand på efter ca 10 år.
Kolla så att det rinner vatten ur stålcylindern när pumpen stannat.
Hur kollar jag det?

Det ser ut som ett uppströms pH-filter och borde då vara kopplat mellan pumpen och hydroforen.

R Rusticus67 skrev:
Hur kollar jag det?
Du ska ha en liten avrinning (slang) i botten på lilla cylindern till vänster om blåa filtret.

• Gilla
Rusticus67
  • Laddar…
Och ska det där som är i påsen fyllas på i den högra på något sätt?
Just nu verkar det som att vattnet är ganska kalkhaltigt. Fläckar på diskbänk osv.

Ja, om det ÄR ett pH-filter ska man fylla på den. Men man brukar normalt lägga en sk. PH-topp på det blåa filtret, så det kan lika gärna vara för den. Kalcite är en lättlöslig kalk som neutraliserar den aggressiva kolsyran och lyfter då pH. I detta får du då även ett hårdare vatten så kalken försvinner inte i detta system, utan då snarare blir mer kalk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.