Hej!
Har en vattenrening i källaren som jag försöker förstå mig på. Kan någon ge lite info om vad det här är för typ av filer?
Har en vattenrening i källaren som jag försöker förstå mig på. Kan någon ge lite info om vad det här är för typ av filer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Metallfiltret är ett sandfilter med syreaktivering för järn och mangan. För att få oxidationen att fungera bra så krävs ett bra pH. Så du kan ha ett uppströms pH-filter före. Ser ingen anledning att det skulle sitta efter om det inte är ett kompletterande filter för järn/mangan eller humus.
Den blå står närmast inkommande vatten. Ska dessa filter fyllas på och hur gör man det?
Och ska det där som är i påsen fyllas på i den högra på något sätt?
Just nu verkar det som att vattnet är ganska kalkhaltigt. Fläckar på diskbänk osv.
Just nu verkar det som att vattnet är ganska kalkhaltigt. Fläckar på diskbänk osv.
Ja, om det ÄR ett pH-filter ska man fylla på den. Men man brukar normalt lägga en sk. PH-topp på det blåa filtret, så det kan lika gärna vara för den. Kalcite är en lättlöslig kalk som neutraliserar den aggressiva kolsyran och lyfter då pH. I detta får du då även ett hårdare vatten så kalken försvinner inte i detta system, utan då snarare blir mer kalk.