Medlem
· Västmanlands
· 71 inlägg
Jag har renoverat hallen och blev då tvungen att ta bort taklisterna för att komma åt. Då de var fastspikade med 40mm-dyckert sprack flesta av dem. Jag tänkte inte mer på det, tänkte att jag köper likadana nya och vitbetsar.
Det visar sig nu att det var nåt helt annat de var målade med, med mycket mindre färg i sig. Dessutom är träet mycket mörkare. Vad kan jag göra för att få de nya listerna att lika de gamla? Den gamla är till höger på bilden, den nya till vänster.
Det visar sig nu att det var nåt helt annat de var målade med, med mycket mindre färg i sig. Dessutom är träet mycket mörkare. Vad kan jag göra för att få de nya listerna att lika de gamla? Den gamla är till höger på bilden, den nya till vänster.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Medlem
· Västmanlands
· 71 inlägg
Det trodde jag också, men den nya listen är betsad med ett enda tunt lager, och ser målad ut i jämförelse. Uppenbart är det nåt annat. Eller kan det vara utspätt?
Lasyr verkar vara ännu mer täckande än bets?
Funderar på om det kan vara oljat också iom att träet är mörkare?
Lasyr verkar vara ännu mer täckande än bets?
Funderar på om det kan vara oljat också iom att träet är mörkare?
Kan det vara vit lut?
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...g/ovriga-farger-inomhus/vitlut-faxe/p-1543393
Jag har använt det på furu och det blir väldigt tunt och fin ljus nyans.
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...g/ovriga-farger-inomhus/vitlut-faxe/p-1543393
Jag har använt det på furu och det blir väldigt tunt och fin ljus nyans.
Medlem
· Västmanlands
· 71 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Nåja.. Du får köpa ganska mycket lut innan det blir dyrare än listerna.H HansomeHanson skrev:
Medlem
· Västmanlands
· 71 inlägg
Medlem
· Västmanlands
· 71 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp, hur kopplar jag den här lampan ?
El -
Vår takspot har ramlat ut, hur fäster jag den igen?
Belysning -
Vad kallas den här listen, och var hittar jag en ny?
Golv -
Vad kan ha hänt med den här vvb?
Vatten & Avlopp -
Den översta gångjärnen har gått av, hur gör man för att åtgärda den?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide