Jag har renoverat hallen och blev då tvungen att ta bort taklisterna för att komma åt. Då de var fastspikade med 40mm-dyckert sprack flesta av dem. Jag tänkte inte mer på det, tänkte att jag köper likadana nya och vitbetsar.

Det visar sig nu att det var nåt helt annat de var målade med, med mycket mindre färg i sig. Dessutom är träet mycket mörkare. Vad kan jag göra för att få de nya listerna att lika de gamla? Den gamla är till höger på bilden, den nya till vänster.

• Två träribbor, en målad vit, andra naturlig, närbild, vertikalt perspektiv, bakgrund med stol, suddig betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två träribbor, en med en utstickande spik, ovanpå arbetsbänk i verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lasyr eller bets.

Det trodde jag också, men den nya listen är betsad med ett enda tunt lager, och ser målad ut i jämförelse. Uppenbart är det nåt annat. Eller kan det vara utspätt?

Lasyr verkar vara ännu mer täckande än bets?
Funderar på om det kan vara oljat också iom att träet är mörkare?

S
Kan det vara hårdvaxolja?

Düsseldorff
Väldigt svårt att tro att någon hårdvaxat listerna. Jag tror snarare att de är betsade men med väldigt lite vitt i och av någon som är jävligt tunn på handen.

T-dog T-dog skrev:
Kan det vara vit lut?
Du verkar vara nånting på spåret. Jag bildgooglade och det ser likt ut! Hoppas det finns billigare förpackningar , bara. Efter ett tag blir det billigare att byta alla lister och då kan man ju vilken färg man vill

Düsseldorff
H HansomeHanson skrev:
Du verkar vara nånting på spåret. Jag bildgooglade och det ser likt ut! Hoppas det finns billigare förpackningar , bara. Efter ett tag blir det billigare att byta alla lister och då kan man ju vilken färg man vill
Nåja.. Du får köpa ganska mycket lut innan det blir dyrare än listerna.

Den nya ser bättre ut. Gör om alla.

Düsseldorff
raveper raveper skrev:
Hur kan du veta det? Vi har väl sett varken vägg- eller takfärg?

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nåja.. Du får köpa ganska mycket lut innan det blir dyrare än listerna.
Nja, den där dunken kostade ju nästan 300 spänn, det får jag åtminstone sex meter list för.

raveper raveper skrev:
Jag håller med. Det är bara så j€%& jobbigt att gera lister som har profil... dessutom är taket i samma färg...ibland vill man bara riva ut alltihop och börja om från början..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.