Byggahus.se
BirgitS
H Harald Blåtumme skrev:
Mitt inlägg var från början bara ett utslag av förvåning över tidigare standards som knappast kan ha passat fler än en mycket liten del av folk, det var därför jag undrar över hur dessa standards ens kunnat komma till en gång i tiden. Folk var inte 150 cm i medeltal på 30-50-talen, inte män och inte kvinnor. Barn kan de vara anpassade till som någon sa, en intressant ide!
Första standarden antogs 1950: https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_köksstandard
med 85 cm bänkhöjd.

Det förekom kök på Stockholmsutställningen 1930 men dessa var framtagna av män som ansåg att kvinnorna bara skulle värma färdigmat för de skulle ut och jobba på kontor, butiker etc. Detta kallades för sekundärkök och bestod av "en liten diskbänk av förzinkad plåt eller av marmor och en gasspis samt några förvaringsskåp". Det väckte förstås heta känslor och därefter började man forska kring hur ett kök bör se ut. Men kök fortsatte att planeras av män som inte hade ägnat sig åt matlagning under mer än ett årtionde.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Köken var ytterst oergonomiska förr i tiden. Det var mycket tjänstefolk i köken förr och de stod lågt i kurs. Saker har blivit bättre med tiden.

Ett kök byggt på 1920-talet byggdes nog av personer som hade kutryggiga mödrar, mormödrar och pigor födda i mitten 1800-talet i tankarna när de tänkte köksarbete. De var ju dessa de var uppvuxna med. Sedan är det väl så att det var lite billigare att bygga med lägre skåp och som någon var inne på: Man gjorde säkert som man alltid gjort.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag blir förvånad gång på gång när jag stöter på detta i litet äldre hus.

Helt otroligt lågbyggda diskbänkar, diskhoar. Som i min exempelstuga här, det var vär renoverat på ca 1950-tal: diskbänken, diskho är på 77 cm över golv. I nybyggen kan jag tycka att nutida standardhöjd 90 cm är för lågt för mig, är 190 cm så skulle gärna sett runt 100 cm standardhöjd.

Är det någon som vet vad det kommer sig av, hur kunde man bestämma höjden till tex 77 cm som i min stuga? Knappast möjligt att folk (kvinnfolk antas) var kring 140 - 150 cm i längd på den tiden... ska jag handdiska så får jag sätta mig på en stol om jag inte ska bråka för mycket med kroppen.

Tycker detta är fascinerande att se alla dessa extremt lågbyggda kök för inte så länge sedan - medellängden på folk kan knappast ha ökat såpass mycket under dessa relativt få decennier så det måste ha andra anledningar!

Om någon vet något om detta vore det skoj att ta del av!
Förr var Vitaminbrist oraken, framförallt D-Vitamin. Se på gamla Samer.
Idag är det snarare tvärtom med för mycket "Red Bull vitaminer" och alla tillväxt hormoner som finns i våra livsmedel;).
Det som dessa olika generationer har gemensamt är att nutida gamlingar och dagens snabbt växande "konkotra" liknande ungdomar har är benskörhet:p
 
Ytterligare en faktor kan vara att man tillbringade väldigt mycket tid i köket och därför inte ville stå hela tiden, utan använde en hög kökspall med fotsteg, Inte helt ovanligt att husmor även åt där, vid platsen utan underskåp, sittande lite snett och med foten på fotsteget, redo att hämta grytor och skålar när maken eller något av barnen behövde påfyllning.

501638791_2055ff40-11c3-4f27-9cc6-be7ea927d816.jpg

Numera är diskmaskinen installerad där och mamma sitter med vid matbordet.

Koketshistoria_Image_04.jpg
 
  • Gilla
AnnaEfternamn
  • Laddar…
TRJBerg
BirgitS BirgitS skrev:
Första standarden antogs 1950: [länk]
med 85 cm bänkhöjd.

Det förekom kök på Stockholmsutställningen 1930 men dessa var framtagna av män som ansåg att kvinnorna bara skulle värma färdigmat för de skulle ut och jobba på kontor, butiker etc. Detta kallades för sekundärkök och bestod av "en liten diskbänk av förzinkad plåt eller av marmor och en gasspis samt några förvaringsskåp". Det väckte förstås heta känslor och därefter började man forska kring hur ett kök bör se ut. Men kök fortsatte att planeras av män som inte hade ägnat sig åt matlagning under mer än ett årtionde.
Jag har bestämt för mig att dessa kök var i pushade för av progressiva kvinnor just för att få ut kvinnor i arbetslivet. Hittar inte referensen just nu.
 
TRJBerg
krillek krillek skrev:
Jag tänker att vissa arbetsuppgifter görs bättre på lägre bänkar än högre. Att knåda deg är ju betydligt enklare på en lägre yta då du får mer kraft uppifrån, eller?

Bjuder på en bild på "mitt" kök för ganska exakt 100 år sen.

[bild]
Just det tror jag. När man har arbetsuppgifter i kök som kräver stor muskelkraft är det alltid lättare att jobba "ovanifrån". Som t ex degknådning eller mosandet av rotfrukter. Samt när man använder höga grytor och kastruller.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tänk också på att man tar med sig äldre traditioner för hur sysslor utförs, så man behöver tänka lägre bak i tiden än bara det årtal då köket byggdes.

Rent generellt så hade man sedan gammalt ett större köksbord där man satt ner och gjorde sådant vi idag ser på som köksbänkssysslor - skala, hacka, skära. Det var dessa som var menade att flyttas till sittbänken när man skulle ha ett mindre och finare bord som inte skulle vara både arbetsbord och matbord samtidigt.

Man hade också mer tunga sysslor som krävde handkraft och arbetade i större grytor och bunkar vilket inte görs lika bra vid en hög bänk.
Dessutom spelade det in vad man var van med för höjder sedan innan då man inte diskade i ho utan i en balja ovanpå bänken.

Sen misstänker jag att man förr inte måttade efter befolkningens medellängd, utan efter något slags minimimått- typ en kortväxt och krokig gumma ska kunna lyfta en gryta/balja med 10 liter vatten. Då blir det snabbt svårare att orka om den står för högt placerad. Viktigare att det är brukbart för alla än att det är optimalt för majoriteten.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Jag drömmer varje dag om en lägre höjd på mitt kök. Är 160 cm, måste lyfta lite extra på armarna oavsett vad jag gör. Jag handdiskar dessutom, och det som togs upp tidigare om att jobba i något slag skål (baka eller stampa kål) funkar nästan inte utan att jag måste ställa det på nåt lägre. Det suger, och jag överväger starkt att bygga nytt – och lägre. Allra helst hade jag velat sätta in ett gammalt kök
 
  • Gilla
gråsten och 1 till
  • Laddar…
J Joanna P skrev:
Jag drömmer varje dag om en lägre höjd på mitt kök. Är 160 cm, måste lyfta lite extra på armarna oavsett vad jag gör. Jag handdiskar dessutom, och det som togs upp tidigare om att jobba i något slag skål (baka eller stampa kål) funkar nästan inte utan att jag måste ställa det på nåt lägre. Det suger, och jag överväger starkt att bygga nytt – och lägre. Allra helst hade jag velat sätta in ett gammalt kök
Jobbar med lite allt möjligt och har byggt en liten upphöjning till barn som står framför en bespisning.
Ca 100 mm hög, 600 mm bred och lika lång som serveringen till dom minsta barnen.
Kan inte det vara en ide istället för att bygga nytt kök, iallafall som lösning till det är klart.
Ska man sen så småningom sälja vill man nog inte avvika från standard höjd för mycket då nästa köpare kanske är lite längre.
Blir en smal marknad att bara sikta in sig på lite kortare människor.
Sen säger många att jag aldrig ska sälja men se framåt då framtiden ändras fort ibland:):)
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag blir förvånad gång på gång när jag stöter på detta i litet äldre hus.

Helt otroligt lågbyggda diskbänkar, diskhoar. Som i min exempelstuga här, det var vär renoverat på ca 1950-tal: diskbänken, diskho är på 77 cm över golv. I nybyggen kan jag tycka att nutida standardhöjd 90 cm är för lågt för mig, är 190 cm så skulle gärna sett runt 100 cm standardhöjd.

Är det någon som vet vad det kommer sig av, hur kunde man bestämma höjden till tex 77 cm som i min stuga? Knappast möjligt att folk (kvinnfolk antas) var kring 140 - 150 cm i längd på den tiden... ska jag handdiska så får jag sätta mig på en stol om jag inte ska bråka för mycket med kroppen.

Tycker detta är fascinerande att se alla dessa extremt lågbyggda kök för inte så länge sedan - medellängden på folk kan knappast ha ökat såpass mycket under dessa relativt få decennier så det måste ha andra anledningar!

Om någon vet något om detta vore det skoj att ta del av!
Enkelt svar.
Vi har blivit betydligt längre sedan 50-talet. Minst 10 cm (killgissning)
Vi använde inte "maskiner" vid matlagning och brödbak på 50 talet. Allt arbete utfördes för hand uppe på bänkskivorna, ca 75-80 cm var bra arbetshöjd på 50-talet.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Enkelt svar.
Vi har blivit betydligt längre sedan 50-talet. Minst 10 cm (killgissning)
Vi använde inte "maskiner" vid matlagning och brödbak på 50 talet. Allt arbete utfördes för hand uppe på bänkskivorna, ca 75-80 cm var bra arbetshöjd på 50-talet.
Dels längden, men också att män numera använder köket (som är ännu längre).
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
BirgitS
K K Nizze skrev:
Förr var Vitaminbrist oraken, framförallt D-Vitamin.
Mängden protein påverkar mycket. Medellängden för japanska män i 20-årsåldern gick upp med kring 10 cm på ett decennium när folk fick det bättre och började ersätta en del grönsaker och ris med kött.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har bestämt för mig att dessa kök var i pushade för av progressiva kvinnor just för att få ut kvinnor i arbetslivet. Hittar inte referensen just nu.
Det kom lite senare än 1930 t.ex. med Alva Myrdal och kollektivhusen. Läs gärna sidan jag länkade till förut.
 
BirgitS
B Bernt Ö97 skrev:
Enkelt svar.
Vi har blivit betydligt längre sedan 50-talet. Minst 10 cm (killgissning)
Vi använde inte "maskiner" vid matlagning och brödbak på 50 talet. Allt arbete utfördes för hand uppe på bänkskivorna, ca 75-80 cm var bra arbetshöjd på 50-talet.
Medellängden för kvinnor kring 1950 var 160 cm och då är en bänkhöjd på 85 cm bra enligt dåtidens forskning, vilket ju är anledningen till att standardhöjden 85 cm fastställdes då. Samt att det då skulle finnas en utdragbar skiva som kunde placeras på olika höjd t.ex. lämplig höjd för sittande arbete.
 
J Joanna P skrev:
Jag drömmer varje dag om en lägre höjd på mitt kök. Är 160 cm, måste lyfta lite extra på armarna oavsett vad jag gör. Jag handdiskar dessutom, och det som togs upp tidigare om att jobba i något slag skål (baka eller stampa kål) funkar nästan inte utan att jag måste ställa det på nåt lägre. Det suger, och jag överväger starkt att bygga nytt – och lägre. Allra helst hade jag velat sätta in ett gammalt kök
Själv drömmer jag om den dagen då jag kan göra om mitt kök och göra allt högre. Vi kan väl byta! ;)
Har ett gammalt platsbyggt kök, byggt för den enda kvinna som bott här innan mig och hon räckte mig till armhålan ungefär så allt är alldeles för lågt för mig. Bakar inte så har inget behov av låga bänkar, däremot får jag ont i ryggen om jag står och skär grönsaker för länge tex.
 
  • Gilla
Joanna P
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.