Byggahus.se
Jag blir förvånad gång på gång när jag stöter på detta i litet äldre hus.

Helt otroligt lågbyggda diskbänkar, diskhoar. Som i min exempelstuga här, det var vär renoverat på ca 1950-tal: diskbänken, diskho är på 77 cm över golv. I nybyggen kan jag tycka att nutida standardhöjd 90 cm är för lågt för mig, är 190 cm så skulle gärna sett runt 100 cm standardhöjd.

Är det någon som vet vad det kommer sig av, hur kunde man bestämma höjden till tex 77 cm som i min stuga? Knappast möjligt att folk (kvinnfolk antas) var kring 140 - 150 cm i längd på den tiden... ska jag handdiska så får jag sätta mig på en stol om jag inte ska bråka för mycket med kroppen.

Tycker detta är fascinerande att se alla dessa extremt lågbyggda kök för inte så länge sedan - medellängden på folk kan knappast ha ökat såpass mycket under dessa relativt få decennier så det måste ha andra anledningar!

Om någon vet något om detta vore det skoj att ta del av!
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag blir förvånad gång på gång när jag stöter på detta i litet äldre hus.

Helt otroligt lågbyggda diskbänkar, diskhoar. Som i min exempelstuga här, det var vär renoverat på ca 1950-tal: diskbänken, diskho är på 77 cm över golv. I nybyggen kan jag tycka att nutida standardhöjd 90 cm är för lågt för mig, är 190 cm så skulle gärna sett runt 100 cm standardhöjd.

Är det någon som vet vad det kommer sig av, hur kunde man bestämma höjden till tex 77 cm som i min stuga? Knappast möjligt att folk (kvinnfolk antas) var kring 140 - 150 cm i längd på den tiden... ska jag handdiska så får jag sätta mig på en stol om jag inte ska bråka för mycket med kroppen.

Tycker detta är fascinerande att se alla dessa extremt lågbyggda kök för inte så länge sedan - medellängden på folk kan knappast ha ökat såpass mycket under dessa relativt få decennier så det måste ha andra anledningar!

Om någon vet något om detta vore det skoj att ta del av!
Äldre standarder var liksom dagens standarder baserade på folks medellängd och i så gamla kök var det bara hemmafrun som lagade mat och kvinnor var väl runt 160 cm långa på den tiden.
 
  • Gilla
tank77 och 21 till
  • Laddar…
En snabb googling ger tex https://kvartal.se/artiklar/storleken-har-betydelse/ :
Svenska män längre och längre. Mellan 1850 och 1950 ökade svenska mäns längd med en centimeter per decennium, enligt mönstringsdata, som analyserats i en studie i ekonomiska historia vid Göteborgs universitet.
Denna analys bygger på data över 6 000 unga män som mönstrat åren 1818 till 1968, där medellängden ökade från omkring 165 centimeter till nästan 180. I början av undersökningsperioden kunde vissa enstaka män till och med vara kortare än 140 centimeter!
 
  • Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 13 till
  • Laddar…
Alla simmar efter strömmen, vi är vanemänniskor, dummaste rasen på jorden. Att tänka ett steg eller två framåt är då förunnat…
 
  • Gilla
Kokarn och 2 till
  • Laddar…
Här bor vi och dörröppningen är från medeltiden.

69773702_2659882170712626_2038894814488952832_n.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 15 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Äldre standarder var liksom dagens standarder baserade på folks medellängd och i så gamla kök var det bara hemmafrun som lagade mat och kvinnor var väl runt 160 cm långa på den tiden.
Så enkelt är det.
 
  • Gilla
kjelland och 1 till
  • Laddar…
Sen var det vanligt förr att man diskade i en balja uppepå bänken. I dag när alla diskhoar är nedsänkta i bänken så behöver den vara högre.
 
  • Gilla
Jejo16 och 13 till
  • Laddar…
Magnus E K
Låter praktiskt för att tidigt lära barnen (döttrarna) att jobba i köket.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
Det kan vara en rätt bra förklaring, att standarden alltid släpat efter åtminstone några decennier och att man bygger enligt standards som etablerats långt tidigare. Slutsats för folk som bygger nya kök idag bör vara att ev köra med 95-100 cm, eller varför inte satsa på höj-sänkbart direkt. Knappast oöverkomligt idag!
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det kan vara en rätt bra förklaring, att standarden alltid släpat efter åtminstone några decennier och att man bygger enligt standards som etablerats långt tidigare. Slutsats för folk som bygger nya kök idag bör vara att ev köra med 95-100 cm, eller varför inte satsa på höj-sänkbart direkt. Knappast oöverkomligt idag!
Vi byggde 95cm, men det ledde till en grop vid fönstret. Fungerar iofs bra, men med ändrade standarder kommer nya problem.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Sen var det vanligt förr att man diskade i en balja uppepå bänken. I dag när alla diskhoar är nedsänkta i bänken så behöver den vara högre.
Ja, så är det. Vår gamla sommarstuga från 1926, utan avlopp och rinnande vatten hade låg blyinfattad diskbänk. Matbord och övriga bänkar från samma tid har "modern" normalhöjd.
 
Den första standarden för svenska kökssnickerier kom i mitten av 1940-talet, och det tog över 15 år innan den "slog igenom" & den fick nog stor "draghjälp" av miljon-programmet 1965–1975

Före denna tid byggdes dom flesta köken på plats s.k platsbyggda även om HSB redan på 1920-talet var de första med att tillverka kökssnickerier i fabrik. År 1938 kom de till och med färdiglackerade till byggplatsen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_köksstandard
 
  • Gilla
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Sen var det vanligt förr att man diskade i en balja uppepå bänken. I dag när alla diskhoar är nedsänkta i bänken så behöver den vara högre.
I en köksstandard föreslog man att olika delar av köket skulle ha olika höjd, spisen där man vill titta uppifrån och ner i kastruller och grytor skulle vara lägre (85 cm), delen med diskhon skulle vara högre så det inte skulle vara så långt ner till diskhon (95 cm) och arbetsytan emellan skulle då vara 90 cm. Men det slog aldrig igenom, troligtvis av estetiska skäl.

När jag var barn bodde mormor i en lägenhet byggd 1900 och trots att hon var kortare än 160 cm då fick hon stå böjd över diskbaljan för diskbänken var placerad framför köksfönstret (för att gå gratis ljus) och fönstret hade ju samma brösthöjd som alla andra fönster i huset (typ 70 cm). Så går det när karlar som aldrig har gjort någon nytta i köket får bestämma hur det ska vara. :thinking:;)
 
  • Gilla
  • Haha
AnnaEfternamn och 13 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I en köksstandard föreslog man att olika delar av köket skulle ha olika höjd, spisen där man vill titta uppifrån och ner i kastruller och grytor skulle vara lägre (85 cm), delen med diskhon skulle vara högre så det inte skulle vara så långt ner till diskhon (95 cm) och arbetsytan emellan skulle då vara 90 cm. Men det slog aldrig igenom, troligtvis av estetiska skäl.

När jag var barn bodde mormor i en lägenhet byggd 1900 och trots att hon var kortare än 160 cm då fick hon stå böjd över diskbaljan för diskbänken var placerad framför köksfönstret (för att gå gratis ljus) och fönstret hade ju samma brösthöjd som alla andra fönster i huset (typ 70 cm). Så går det när karlar som aldrig har gjort någon nytta i köket får bestämma hur det ska vara. :thinking:;)
I vårt kök som är 95 högt är det frun som fått bestämma, men hon är egentligen för kort för det köket. Hon har svårt att nå längst in och tar ibland fram en IKEA-pall. Hon krävde dessutom skåp ända upp till taket. Jag får stå på en stol för att nå dit upp. Hon är höjdrädd så hon kan inte nå alls...
 
  • Gilla
  • Haha
midas22 och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I vårt kök som är 95 högt är det frun som fått bestämma, men hon är egentligen för kort för det köket. Hon har svårt att nå längst in och tar ibland fram en IKEA-pall. Hon krävde dessutom skåp ända upp till taket. Jag får stå på en stol för att nå dit upp. Hon är höjdrädd så hon kan inte nå alls...
Kan det vara en slags uträkning med detta? :thinking::D
 
  • Gilla
  • Haha
sinuslinus och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.