Byggahus.se
Hej!

Kan jag sätta ett vanligt eluttag med dessa kablar som hänger löst från väggen?

//M
 
  • Lösa elektriska kablar med skarvhylsor sticker ut från ett hål i en vit vägg nära träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förutsätter att du har ett rör som slutar inne i väggen och då går det bra att sätta ett uttag. Kolla (=mät) bara så att du har 230V och att jorden är OK.
Ps
Uttaget ska täcka hålet i väggen.
 
  • Gilla
Regenholz
  • Laddar…
Tack för svar!

Jag har en mätare här, det enda som ger utslag är mellan grön och grön/gul, 230v. Vad säger det mig? 😅
 
Du får alltså ingen spänning mellan grön och svart? Då kan man inte sätta ett uttag där. Kan det vara gamla ledningar avsedda för ett el-element??
 
  • Gilla
Regenholz
  • Laddar…
Det har förmodligen suttit ett el-element där ja. Ingen spänning alls vad det verkar mellan grön och svart. Det är bara att sätta nån skyddskåpa där helt enkelt antar jag?
 
Ja antingen det eller så kan en elektriker kanske koppla om ledningarna till 230 V och byta trådar i röret om inte andra el-element också berörs?
 
K
J Josth skrev:
Du får alltså ingen spänning mellan grön och svart? Då kan man inte sätta ett uttag där. Kan det vara gamla ledningar avsedda för ett el-element??
Men, vad skulle ledarna fylla för funktion i sådana fall?
Fas, jord och signalkabel? Saknar nollan...

Ursäkta om pantad.
 
Om det varit för el-element är det säkert 400 V mellan grön och svart men den svarta är kanske kopplad via någon reglercentral som styrde värmen på/av i huset? Kanske inget fungerar längre men huset måste ju ha någon värme??
 
Kan vara någon typ av styrning som är avslagen då du mäter. Normalt är det ju fas som man bryter vid styrning men någon kan ju ha växlat om det av misstag tidigare.
 
K
J Josth skrev:
Om det varit för el-element är det säkert 400 V mellan grön och svart men den svarta är kanske kopplad via någon reglercentral som styrde värmen på/av i huset? Kanske inget fungerar längre men huset måste ju ha någon värme??
Tänkte inte alls så långt.
Två faser, varav den ena påverkas av termostat/annat.
Jord.
Ingen nolla.
 
K Kardan79 skrev:
Men, vad skulle ledarna fylla för funktion i sådana fall?
Fas, jord och signalkabel? Saknar nollan...

Ursäkta om pantad.
Är det till ett el-element behövs ingen nolla.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Är det till ett el-element behövs ingen nolla.
Det beror väl på om det är ett 230V eller ett 400V element.
 
  • Haha
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det beror väl på om det är ett 230V eller ett 400V element.
Visserligen, men då brukar man sätta ett vägguttag.
 
Det normala när man sätter elelement är fast montage, oavsett spänning. Man vill ju inte ha den extra kostnaden med ett onödigt uttag och likaså vill man slippa den extra felkällan ett onödigt uttag utgör.
Att man kan köpa element med stickpropp och sätta det där det finns uttag är ju en helt annan sak, det handlar inte om normalt elinstallationsarbete utan mer om hempul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.