Byggahus.se
Nyinflyttade och flyttade precis en massa buskar för att få plats med en till parkeringsplats. Vad är det för sorts buske jag har (grannen sa cypress) och hur gör jag för att den ska växa sig så hög som möjligt så fort som möjligt?

Grön buske troligen cypress flyttad i en trädgård för att skapa parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funderar även på om jag borde lägga sten runt om för att inte jorden ska försvinna efter att det regnat några gånger? Eller sår man gräs på den bara jorden som gör att den "hålls på plats" istället?
 
BirgitS
Här är några cypressbilder som du kan jämföra med: https://sv.wikipedia.org/wiki/Äkta_cypress
Tujor ingår i cypress-släktet och är vanliga i våra trädgårdar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tujor

Vore väl bättre att se till att buskarna planteras på en plan jordyta i stället. Det blir ju väldigt torrt i en upphöjd bädd och det mår de inte bra av, särskilt som ordentligt med fukt behövs för att de ska växa mycket. De bör även planteras lodrätt i en jord som är lämplig för tujor (eller vad det nu är) för att växa bra.
 
Tack för svaret!

På häckens baksida kommer det vara en förhöjning mot parkeringen så det kommer rinna vatten till jordbädden på den sidan i alla fall.
 
BirgitS
Du behöver nog bygga upp någon sorts mur alternativ göra en svagt slutande slänt om jorden ska vara kvar. För att växa bra ska ju inte buskarna behöva dela näring och vatten med gräs. Tujor är känsliga mot uttorkning, särskilt på vårvintern när solen kan skina starkt medan det fortfarande är fruset i marken, så de behöver ett ordentligt jordlager runt rötterna som kan hålla kvar fukten från höstens vattningar.
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…

Bästa svaret

* Fixa en låg mur mellan tujorna och gräsmattan. Ser att det ligger en kantsten på bilden, 2-3 lager sådana funkar bra.
* Vattna mycket första månaderna tills de rotat sig.
* Se till att hundar inte kommer åt att kissa på dem, det är de väldigt känsliga för.
* Till våren (januari-februari nån gång) är det bra att täcka över dem mot solen tills tjälen gått ur.
* Toppa dem när de nått rätt höjd, men håll efter dem på bredden redan nu, det går inte att klippa in dem senare.

Sedan är det bara att vänta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svaren, skönt att det finns proffshjälp för oss som är nybörjare på hus.
 
Ok har ett gäng såna kantstenar som syns på bilden så ska se hur många lager det räcker till.

När jag lägger första lagret sten, kan jag lägga dem direkt på gräsmattan eller borde man gräva bort och lägga sand i botten eller nått? Funkar det att lägga dem direkt på backen gör jag helst det för jag är lat och har småbarn.
 
Prova du att lägga dem direkt på gräsmattan, så har du nog ork att gräva upp och göra det rätt om ett par år :D
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.