Byggahus.se

Vad är det BÄSTA du har i ditt kök?

1. K
    Medlem · 29 inlägg

Kreativt kaos

Medlem
    En diskho som är stor och djup nog för att kunna diska de stora kastrullerna utan att det alltid jävlas.

Att avstängningen för diskmaskinen på kranen är högt upp nog för att komma in under med fingrarna när man torkar av.

Låga lådor för förvaring istället för bara socklar. Man har en massa prylar som är platta och stora och inte används så ofta, typ serveringsfat och liknande.

Glasskiva som backsplash istället för kakel (eller framför kakel om det är den look man vill ha) Gör att man kan vara kreativ med utseendet samtidigt som det är lätt att torka av.

Ett hål med lock på preppingarean, så man direkt med kniven kan skjuta ner blast och annat avfall direkt ner i hinken för matavfall.

Underlådor istället för dörrar så man får överblick på saker längst in.

2. bax
    Medlem · Härliga Härjedalen · 2 297 inlägg

bax

Medlem
    Bästa: Kan inte bestämma mig för om det är den upphöjda diskmaskinen eller den platsbyggda soffan.
    Sämsta: De billiga IKEA-halogenspottarna som monterats på undersidan överskåpen, ska uppgradera till LED-belysning, vilket år som helst.

• Laddar…
  3. R
    Medlem · 22 inlägg

RobertG

Medlem
    Skulle vara mycket tacksam för ett mer utvecklat svar. Ja som i att det Är tillåtet? Nej som i att just du inte råkar någonsin få med sådant som än mer än matavfall Inte hör hemma i avloppsvattnet. Om någon har hänvisning till vatten hantering som tycker avfallskvarn är bra får gärna dela det!

• Laddar…
  4. K
    Medlem · Vasa · 52 inlägg

KAMT

Medlem
    Bor i Älvsbyhus från 90-talen och svär nästan varje dag över förvaringen i underskåp. Kan inte få någon ordning där, man ser ju inte vad som är längst inne. Ska så fort jag har möjlighet byta ut till lådor, avundas alla som har det. Skulle också vilja byta ut bänkskivorna i trä till något hållbart bra material, men vet inte vad. Åtminstone på mina bänkskivor har det kommit fläckar, exempelvis av vattenkokaren. Bästa är nog vedspisen som vi gjorde plats för. Vi har nu bytt till vinylgolv från tidigare parkett och det är mycket hållbart. Visst var parketten fin, men hunden gjorde repor i den så då var den inte så fin längre.

5. B
    Medlem · Stockholms län · 22 229 inlägg

BirgitS

Medlem
    Stockholm Vatten och Avfall har några frågor och svar om avfallskvarnar: https://www.stockholmvattenochavfal...anliga-fragor-om-vatten/#!/om-matavfallskvarn

• Laddar…
  6. N
    Medlem · Stockhlm · 30 inlägg

nine_mirrors

Medlem
    Bästa
    * avfallskvarn
    * 1,5 bredd diskho med avfallskvarnen i en 0.5 bredd ho.
    Sämsta
    Vi satte glasskivor på väggen ovanför diskbänken och det är snyggt. Men vi reglade inte så tätt som behövs (tydligen) så när man torkar av väggen flexar den vilken gör att silikonfogen släpper vilket i sin tur gör att det kommer in smuts under.

• Laddar…
  7. B
    Medlem · Stockholms län · 22 229 inlägg

BirgitS

Medlem
    Rostfritt och granit är mycket tåligt, i viss mån även komposit.

• Laddar…
  8. F
    Hobbysnickare · Uppsala · 44 inlägg

Freedee

Hobbysnickare
    Att välja en 80 cm häll istället för 60 cm, tveklöst bästa uppgraderingen i mitt kök. Inte alls samma trängsel på spisen när man kör flera pannor t.ex. De flesta går ju att montera i en 60-stomme också om man vill ha det så av nån anledning!

9. Q
    Medlem · 111 inlägg

qvrk

Medlem
    Snyggt! Är det någon moddad IKEA-variant? Delningen på luckorna skvallrar om det:)

10. F
    Medlem · Stockholm · 1 825 inlägg

fiskbuggaren

Medlem
    Det är tillåtet i Sverige men ditt lokala reningsverk och avloppsnätet i stort måste fortfarande vara ok med det så det beror på din kommun. Stockholm - ja, Tyresö - nej bara för att ta två exempel. ”Nej” som i att jag vänder dig mot din bild av kvarnägare som några som mal ner plast ”för att det är bekvämt” men jag kanske läste in för mycket i det. Text är så trubbigt.

11. Magnussons2019
    Nybyggare · Östergötland · 383 inlägg

Magnussons2019

Nybyggare
    Det finns diskmaskiner vars undre korg lyfts upp i bättre arbetshöjd. Kan vara ett tips om inte utrymme för en upphöjd finns.

Vi har valt att ha diskhoar på två ställen, en i ön och en i diskbänken. I diskbänken ska vi ha en stor diskho och därunder källsortering och i ön kommer vi ha en 600 mm stomme med en ho och även där under ha källsortering. Jag inbillar mig att det blir enklare att sortera om det finns gott om utrymme att gömma undan det.

• Laddar…
  12. optimum
    Medlem · 5 571 inlägg
    Jag kan kosta på mig att skämta lite.
    Det är jag som står för drygt 80% av all matlagning.

Var väl bara perioden då vi helrenoverade kök som frugan fick stå i tvättstugan och laga mat och då fixade allt så jag kunde fokusera på att bli klar.

13. B
    Renoverare · Dalarna · 63 inlägg

Bumlersson

Renoverare
    För en kaffeälskare ☕️

14. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 912 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Electrolux / AEG comfort lift.
    Eller så kör man Dishdrawer, jag har 2st i övre halvan. Bekvämt och inget spill.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    SmartSelect_20190819-174229_Photos.jpg

15. I
    Medlem · 3 inlägg
    Mina tips är att strunta i överskåpen, breda bänkar ca 700 mm och en stor diskho på 800.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.