Vi har köpt en tomt på en bergssluttning.
Som det ser ut ska vi bygga ett 1,5 plan på krypgrund.
Vi vill egentligen inte spränga i berget alls, dels estetiskt men också ekonomiskt.

Vi har pratat med Götenehus och de säger att man måste spränga för VA. Men stämmer det verkligen? Man måste väl kunna lägga rör ovan mark och sen bygga in/isolera/täcka över med jord, eller?

På vilket djup ska du koppla in den mot VA-nätet?! Ligger det berg nära inkopplingen så blir det svårt att ansluta utan att spränga...

Vi ska anlägga egen Septitank och borra efter eget vatten.

• Gilla
sepi29
  • Laddar…
Vattnet kan du dra i isolerade rör med inbyggdvärmekabel. T ex den typ som Maxitherm säljer. Har själv dessa till min borrade brunn ca 20 m från huset. Funkar utmärkt.
Avloppet kan du dra i en isolerad trätrumma. Den lösningen ser man t o m kommunen använda på Södermalm i Stockholm till hus byggda på berg. Alt lägg rören i en sandbädd som du täcker med markisolering och jord eller kullersten.

• Gilla
08a
  • Laddar…
Skönt att höra!
Tänkte väl nästan att man måste kunna lösa det utan sprängning.
Hörde om ett bygge i Nacka på en tomt som påminner om vår, där uppgick sprängning och markarbete till 1 milj.... En monstertomt men ändå... Hehe... Inte direkt vår budget...

Jag vet ingenting om sprängningen men jag tycker det är kul att höra att ni inte vill spränga så mycket. Har så svårt att förstå mig på besattheten som är nu där man spränger, fyller och bygger murar i tid och otid och en helt platt tomt med bara gräs är det mest eftersträvansvärda som finns.

Håller helt med.
Berg och kupering är vackert!
Men sen verkar ju vissa byggföretag vägra att bygga på annan grund än gjuten platta...

Mindre jobb med gräsklippning på berg... :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.