Byggahus.se
Oavsett vart felet har uppstått så har du ju förbrukat en massa vatten som du rimligen borde betala för. Eller hur?
 
  • Gilla
Thomas' och 2 till
  • Laddar…
Det finns någonting som heter preskribering.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
VA bolaget har ju uppenbarligen gjort fel så någon deal bör dom gå med på tycker jag
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Kan du visa på att de gjort fel kan de inte kräva mer än 3år. Hur ser blanketten ut?
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Hos oss vill kommunen bara ha "hela" kubikmeter när man skall rapportera sin självavläsning. Hade det varit så i TS fall så borde det inte blivit några problem. Men kommunerna kan ju snurra till det ändå......
 
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är anläggningens huvudman (dvs kommunens VA-bolag) som har ansvaret att fakturan är rätt, enligt VA-nämnden (Mål nr Va 388/12). Går du och kontrollräknar alla dina fakturor, el, tele, VA, försäkringar mm? Dessutom har man väl sällan en välgrundad uppfattning om vad en rimlig förbrukning är sålänge inte beloppet sticker ut.
Fast här har du haft en tiondel av din egentliga förbrukning. Det ÄR ett belopp som borde sticka ut. Du läser ju ändå av mätaren manuellt så du vet ju vad de borde fakturerat. Minst sagt känns det slarvigt av dig.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
....När jag har skickat in 320 kbm så har VA-bolaget noterad 32 kbm.,,.
Vad gör du med allt vatten om du har en årsförbrukning på 320 m³? Själv gör vi i medel av med 2-3 m³ i veckan vilket blir max 150 m³ om året och då är vi fyra i familjen.....
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R RoAd skrev:
Fast här har du haft en tiondel av din egentliga förbrukning. Det ÄR ett belopp som borde sticka ut. Du läser ju ändå av mätaren manuellt så du vet ju vad de borde fakturerat. Minst sagt känns det slarvigt av dig.
Jag skulle snarare säga högst normalt.
Jag tro ytterst få kontrollerar fakturan så noggrant om man inte reagerar för att beloppet är helt vansinnigt. Om fakturan är i samma härad gång efter gång så kollar inte jag noga. Skulle den helt plötsligt blir 2-3 ggr dyrare kollar jag kanske lite mer noggrant.
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar ibland kolla att den mätarställning som finns på räkningen stämmer eller är i närheten av vad det står på min vattenmätare.
 
R roli skrev:
Vad gör du med allt vatten om du har en årsförbrukning på 320 m³? Själv gör vi i medel av med 2-3 m³ i veckan vilket blir max 150 m³ om året och då är vi fyra i familjen.....
320 kbm avser inte en årsförbrukning utan det aktuella mätarståndet.
Det verkar som att alla här tycker jag inte är kapabel att hantera siffror. Jag ska be min arbetsgivare (som betalar mig för just sådant) att sänka min lön.
 
  • Gilla
  • Haha
Beemaster och 13 till
  • Laddar…
Praxis är nog att kommunen kan debitera för förbrukning 3 år bakåt om kommunen gjort fel. Om du som kund gjort fel kan de kräva debitering för längre tid bakåt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
320 kbm avser inte en årsförbrukning utan det aktuella mätarståndet.
Det verkar som att alla här tycker jag inte är kapabel att hantera siffror. Jag ska be min arbetsgivare (som betalar mig för just sådant) att sänka min lön.
Kolla så att de sänker den med 5% då och inte 50%. :crysmile:

För övrigt kan jag tycka att om man får en faktura på 800:- och den borde ha varit 1700:- så... jo, det är 900:- fel men det är ändå ingen iögonfallande skillnad. Speciellt inte om siffrorna är likvärdiga år efter år efter år...

Nä, se till att hålla någon kommuntjänsteman upptagen ett tag och när du är nöjd så ska du i alla fall inte ha betalt mer än max 3 års odebiterad förbrukning. (y)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte exakt hur det fungerar men hittade denna text på svenskt vattens hemsida. Borde väl vara precis ditt ärende.

VA-tjänstlagen.

Ibland kan det bli aktuellt med retroaktiv betalning, till exempel om man upptäcker att en fastighetsägare har läst av vattenmätaren felaktigt. Huvudmannen har rätt att kräva betalning för tre år bakåt i tiden för privatpersoner, och tio år bakåt för juridiska personer. Därefter preskriberas ärendet.

Martin
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Vi är iaf fyra stycken som har trott att 320kbm var årsförbrukningen.

Jag hade skrivit en del text som jag nu raderat innan jag skickade iväg inlägget, nu när det kom fram att det inte var årsförbrukningen.

När hade ni mätarbyte?
Vid mätarbytet borde dom ha upptäckt att ditt senaste inskickade mätarställning diffade mot verkliga mätarställningen.

Vad står det på den räkning/faktura som kom efter mätarbytet?


Såhär ser vår räkning ut från senaste mätarbytet, (mätaren stod stilla),
Bild på en vatten- och avloppsfaktura med markerade förbrukningssiffror och betald belopp efter mätarbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle snarare säga högst normalt.
Jag tro ytterst få kontrollerar fakturan så noggrant om man inte reagerar för att beloppet är helt vansinnigt. Om fakturan är i samma härad gång efter gång så kollar inte jag noga. Skulle den helt plötsligt blir 2-3 ggr dyrare kollar jag kanske lite mer noggrant.
Jag har högre tankar om folk och tror därför att de flesta hade noterat en feldebitering på x10. Jag hade i.a.f. gjort det. Om inte så får man kanske skylla sig om sånt här händer.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.