FK/FQ är inte direkt UV-känslig heller i det läget. Så sett ur UV-skyddsperspektiv behövs ingen slang.
Men jag antar att även om TS inte nämnt något om detta så tillkommer den estetiska aspekten (dvs färg) + att man vill åstadkomma en dubbelisolerad ledare (vad det nu är för formella krav för att uppnå detta).
Men jag antar att även om TS inte nämnt något om detta så tillkommer den estetiska aspekten (dvs färg) + att man vill åstadkomma en dubbelisolerad ledare (vad det nu är för formella krav för att uppnå detta).
Skojar du eller?E elmont skrev:
Inte ens säkert han får göra åverkan i en hyreslägenhet.
Detta är en otroligt vanlig lösning, det sitter en krok och sticker ut två FK, all heder till TS som vill trä på en slang tycker jag, mer kan man absolut inte begära.
Det är väldigt vanligt i hyreslägenheter just, i andra boendeformer med någon slags ägande är detta ofta åtgärdat.E elmont skrev:
Sen så tycker många det är fult med fasta lamputtag i gamla 30-40-talslägenheter med högt i tak, stuckaturer, breda lister osv.
Som regel torr puts i taket så man vill göra så lite åverkan som möjligt då. Helt förståeligt.
Kul att min fråga engagerar
kabeln går till en vanlig lampkontakt i taket. Vi hade en elektriker för något år sedan då vi bytte all el i vårt gamla 40-tals hus. Han satte strumpor på de andra tak-lampkontakterna i huset men av någon anledning så missade han strumpa på det aktuella uttaget. Jag tycker det är fult att se ledarna och vill därför ha på en strumpa. Jag förstår att det spelar ganska liten roll vad jag sätter där och uv-ljus är sannolikt inget problem men vill veta vad som är branschpraxis att använda. Det är ingen av er som svarat som faktiskt jobbar som elektriker och kan svara vad ni brukar använda vid byte av el i gamla anläggningar? Jag är inte intresserad av att sätta en utanpåliggande takdosa på taket..
Ja, synd att en enkel fråga aldrig får enkla svar.H HasseArc7 skrev:Kul att min fråga engagerarkabeln går till en vanlig lampkontakt i taket. Vi hade en elektriker för något år sedan då vi bytte all el i vårt gamla 40-tals hus. Han satte strumpor på de andra tak-lampkontakterna i huset men av någon anledning så missade han strumpa på det aktuella uttaget. Jag tycker det är fult att se ledarna och vill därför ha på en strumpa. Jag förstår att det spelar ganska liten roll vad jag sätter där och uv-ljus är sannolikt inget problem men vill veta vad som är branschpraxis att använda. Det är ingen av er som svarat som faktiskt jobbar som elektriker och kan svara vad ni brukar använda vid byte av el i gamla anläggningar? Jag är inte intresserad av att sätta en utanpåliggande takdosa på taket..
Jag tycker du ska fråga @Bo.Siltberg, det är en korrekt användare i mitt tycke.
Om din läsförståelse är dålig så be oss förklara. Men jag kan sammanfatta, TS frågade efter en "slang" som tålde UV-ljus, och varför han ville ville ha UV-skydd fick vi inte veta. Efter en mängd inlägg kom det fram att det inte var UV-skyddet som var den springande punkten utan bara en slang utan krav på UV-skydd Och du föreslog en PVC slang men PVC slangar är inte speciellt bra mot UV. Din gissning på visade sig den här gången vara riktig och så är det ju med gissningar, ibland blir dom rätt men oftast fel.
Ingen har skrivit att ditt förslag var lögn, bara att det finns bättre saker för UV-skydd.
Läs vad som skrivs och lägg inte in egna tolkningar så kommer du att få lättare att förstå vad som skrivs.
Ingen har skrivit att ditt förslag var lögn, bara att det finns bättre saker för UV-skydd.
Läs vad som skrivs och lägg inte in egna tolkningar så kommer du att få lättare att förstå vad som skrivs.
Det stod slang mellan tak och stickpropp.E elmont skrev:Om din läsförståelse är dålig så be oss förklara. Men jag kan sammanfatta, TS frågade efter en "slang" som tålde UV-ljus, och varför han ville ville ha UV-skydd fick vi inte veta. Efter en mängd inlägg kom det fram att det inte var UV-skyddet som var den springande punkten utan bara en slang utan krav på UV-skydd Och du föreslog en PVC slang men PVC slangar är inte speciellt bra mot UV. Din gissning på visade sig den här gången vara riktig och så är det ju med gissningar, ibland blir dom rätt men oftast fel.
Det var vad jag läste men inte du.
Det finns normalt inga bekymmer med UV där.
En stickpropp stod det säkert inte, helt riktigt!E elmont skrev:
Det brukar man ha i lampsladdens ände!
Ber så mycket om ursäkt, jag glömde be min advokat gå genom texten innan jag postade den.