52 027 läst ·
46 svar
52k läst
46 svar
Utsugning av sågspån
en big bag har lyftöglor fastsydda så att man kan ringa efter en kranbil om man inte rår på dem själv
En kubik spån orkar man dock själv.
När mitt bygge drar igång kommer jag använda big bag istället för container.
En kubik spån orkar man dock själv.
När mitt bygge drar igång kommer jag använda big bag istället för container.
Jag funderar på att ta min 60kvm press och klä in Transitens flak/kapell. Därefter fäller jag upp baklyften och hänger in blåsröret från isolerblåsen.....
Själva tömningen kan bli intressant, men antagligen har merparten blåst ut när jag når 100-strecket ungefär vid HeronCity.....halvvägs till ÅVCn.... 8)
Själva tömningen kan bli intressant, men antagligen har merparten blåst ut när jag når 100-strecket ungefär vid HeronCity.....halvvägs till ÅVCn.... 8)
Lite mer info om min utsugning...
Utsugaren var bensindriven så den måste därför stå utomhus vilket gör att "sugslangen" blev väldigt lång. Gissar att om man kan göra tvärt om blir det mycket enklare...
Hursomhelst så hade jag maskinen stående cirka 1 meter över backen på en släpkärra och sprutade via cirka 4 meter slang till en spannmålskärra där lämmarna var cirka 3 meter över backen.
Vad man ska sträva efter är att ha konstant fall på slangen till maskinen och inga skarpa böjar. Lite spännband och en rest stege att fästa banden i gjorde att man fick en fin "bana" för spånet. Slangen från maskinen till kärran gick uppför och även där blev resultatet bäst om det var jämn stigning och inga skarpa böjar.
Själva sugningen går bäst om den första metern av sugslangen är vertikal (eller åtminstone rejäl uppförsbacke för spånet) så man inte får in för mycket spån på en gång. Om man matar för mycket samlas spån längs hela botten av slangen och friktionen för luften ökar vilket gör att ännu mer samlas i slangen...
En person utomhus som ser till att slangarna utomhus är rena är ett måste då det tar för mycket tid och energi att klättra ner från vinden varje gång det strular.
I övrigt så dammar det rejält om gammalt sågspån så har ni grannhus i närheten bör dom varnas så dom inte tvättar fönstren innan man dammar ner omgivningen. När pilfinkarna efter maskinens stopp vågade sig fram och landade på hängrännan dammade det till rejält...
Försökte hitta någon som var intresserad av sågspån men det verkar inte ens gå att elda i spannmålspannor. Så det får bli byns allmäna eldningshög...
Ställ gärna fler frågor om min utsugning (även s.k. dumma frågor) så försöker jag svara.
Utsugaren var bensindriven så den måste därför stå utomhus vilket gör att "sugslangen" blev väldigt lång. Gissar att om man kan göra tvärt om blir det mycket enklare...
Hursomhelst så hade jag maskinen stående cirka 1 meter över backen på en släpkärra och sprutade via cirka 4 meter slang till en spannmålskärra där lämmarna var cirka 3 meter över backen.
Vad man ska sträva efter är att ha konstant fall på slangen till maskinen och inga skarpa böjar. Lite spännband och en rest stege att fästa banden i gjorde att man fick en fin "bana" för spånet. Slangen från maskinen till kärran gick uppför och även där blev resultatet bäst om det var jämn stigning och inga skarpa böjar.
Själva sugningen går bäst om den första metern av sugslangen är vertikal (eller åtminstone rejäl uppförsbacke för spånet) så man inte får in för mycket spån på en gång. Om man matar för mycket samlas spån längs hela botten av slangen och friktionen för luften ökar vilket gör att ännu mer samlas i slangen...
En person utomhus som ser till att slangarna utomhus är rena är ett måste då det tar för mycket tid och energi att klättra ner från vinden varje gång det strular.
I övrigt så dammar det rejält om gammalt sågspån så har ni grannhus i närheten bör dom varnas så dom inte tvättar fönstren innan man dammar ner omgivningen. När pilfinkarna efter maskinens stopp vågade sig fram och landade på hängrännan dammade det till rejält...
Försökte hitta någon som var intresserad av sågspån men det verkar inte ens gå att elda i spannmålspannor. Så det får bli byns allmäna eldningshög...
Ställ gärna fler frågor om min utsugning (även s.k. dumma frågor) så försöker jag svara.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Vojne vojne vilka avancerade grejer det finns...
Själv låg jag på vinden halva semestern förra året.
Grävde med en skyffel, hällde i svarta plastsopsäckar, bar ner tre våningar till källaren.
110 kvm, ca 20 cm tjockt lager härligt dammande "sågspån" ;D
Känns ju bra att ha det gjort nu när man läser att det kostar 20 tusen att leja bort det...
Det var bara att bita ihop, min man var övertygad om att han skulle få psykbryt om han gav sig på det :
Lyllo er som har det roliga kvar!!
Själv låg jag på vinden halva semestern förra året.
Grävde med en skyffel, hällde i svarta plastsopsäckar, bar ner tre våningar till källaren.
110 kvm, ca 20 cm tjockt lager härligt dammande "sågspån" ;D
Känns ju bra att ha det gjort nu när man läser att det kostar 20 tusen att leja bort det...
Det var bara att bita ihop, min man var övertygad om att han skulle få psykbryt om han gav sig på det :
Lyllo er som har det roliga kvar!!
Jag gjorde motsvarande jobb med sugning av spån och kolstybb från 40+40 m2 golv- och mellanbjälklag samt väggar med sugbil. Totalt ca 16-18 m3. För detta betalade jag ca 10 kkr inkl. moms för ca 4 h arbete, så 2000 kr/h är en bra gissning.
Senare har jag fått veta att jobbet kunnat göras för 1200 kr/h utan avgift för avfallet via en annan firma. Detta gäller i Falun/Borlänge-området.
Senare har jag fått veta att jobbet kunnat göras för 1200 kr/h utan avgift för avfallet via en annan firma. Detta gäller i Falun/Borlänge-området.
Kan ju bero på flera olika saker..oehlin skrev:
*Dåligt med utrymme.. tar man bort spånet får man ju plats med mera riktig isolering.
*Brand risken, en kommentar här känns överflödig
Själv har jag skumgummi mattor.. på en del av min vind.. blir väll ganska enkelt hoppas jag att rulla i hop i allfall.. U värde? vette gudarna.. Torr ja.. det är det som tur är..slaskman skrev:
oehlin skrev:
Förutom det som redan sagts så har jag ytterligare ett par skäl:
1. Jag vill besiktiga den annars dolda träkonstruktionen innan jag begraver den i ytterligare isolering.
2. Spottar skall monteras "överallt" och så tätt att det inte är praktiskt möjligt att skotta undan spånet. I vissa fall kommer jag behöva gräva i isoleringen vid ett senare tillfälle också och om det då är en blandning av kutter och lösull blir det en riktig röra av det (och det tillåter inte ordningssinnet hos mig).
Nu är spånet skottat i säckar även här - kvarstår gör nu att:
Montera masonit vid takfoten för ventilation
Montera spottarnas hinkar och dra elen
Fixa en felmonterad imkanal till köksfläkten
Bygga landgångar.
Nästan klart alltså....
Det är ingen kaninägare som är sugen på lite kutter till buren?