52 027 läst ·
46 svar
52k läst
46 svar
Utsugning av sågspån
Hm jag tror att blåsaren (av lösullen) kan reverseras
och användas som sugare av tex. spån måste dock spruta ut i en otät behållare eller gutesäck.
kolla med Beijer
obs jag har inte provat själv ännu har börjat reka lite för semester jobbet. ;D
det stog på en av isoler fabrikanternas sida paroc.
"Använd Vindsullsspruta
Attic 300 omvänt för att suga ut spånet. Ta
bort inmatningstratten och flytta slangen till sugsidan
av maskinen. Spån som ligger mot skorstenen bör
också sugas bort. Montera en kortare slang på blåssidan
och rikta den ner i en jutesäck (ej tät säck) eller
i container."
och användas som sugare av tex. spån måste dock spruta ut i en otät behållare eller gutesäck.
kolla med Beijer
"Använd Vindsullsspruta
i container."
egerskog skrev:Hm jag tror att blåsaren (av lösullen) kan reverseras
kolla med Beijer
"Använd Vindsullsspruta
i container."
Lustigt, jag har ju frågat ett par firmor speciellt om detta - går det inte att använda ullblåsarn bakvänt - svaret har varit njet. Måste tydligen kollas igen.
Verkar som dom hyr ut den nu igenMathiasS skrev:
Lämnar rapport i april då jag förhoppningsvis har en ren vind...
Hej
Hyr en vindsullsspruta det fungerar!
Jag har själv sugit ut spån i samband med att jag isolerade med Rockwools lösul (sprutan var en Attic 300).
Det fungerar alldelses utmärkt att vända på sprutan!
Självklart får man se till att inte suga upp för stort "skräp" som täpper slangen (spån och småskräp går bra).
Om du råkar suga upp småsten, murbruk, spik eller motsv. så far de ut med en väldig fart (kan skada både folk och fä) skärma därför av utplåset/rikta det åt lämpligt håll.
Jag fick låna sprutan gratis vid köpet av lösullen. Skall du bara hyra spruta så har jag för mig att Beijers tog 500 kr/dygn (för ett par år sedan).
P.S Räkna med att det tar en stund om du skall suga bort allt spån. (Säg en sådär 3-5 m3/h dvs. ungefär lika lång tid som att blåsa upp ullen/ 6-10 säckar/h).
Själv sög jag bara bort ut med kanterna och runt murstockarna. (Varför inte spara friskt spån?) D.S
Hyr en vindsullsspruta det fungerar!
Jag har själv sugit ut spån i samband med att jag isolerade med Rockwools lösul (sprutan var en Attic 300).
Det fungerar alldelses utmärkt att vända på sprutan!
Självklart får man se till att inte suga upp för stort "skräp" som täpper slangen (spån och småskräp går bra).
Om du råkar suga upp småsten, murbruk, spik eller motsv. så far de ut med en väldig fart (kan skada både folk och fä) skärma därför av utplåset/rikta det åt lämpligt håll.
Jag fick låna sprutan gratis vid köpet av lösullen. Skall du bara hyra spruta så har jag för mig att Beijers tog 500 kr/dygn (för ett par år sedan).
P.S Räkna med att det tar en stund om du skall suga bort allt spån. (Säg en sådär 3-5 m3/h dvs. ungefär lika lång tid som att blåsa upp ullen/ 6-10 säckar/h).
Själv sög jag bara bort ut med kanterna och runt murstockarna. (Varför inte spara friskt spån?) D.S
det funkar hyffsat med vindsullssprutor som man bara byter plats på slangarna. dock är det inte något som som uthyrarna rekommenderar då de kan gå sönder om man får med annat än spån.
Tänk på att du kan bli ersättningsskyldig om du suger spån med maskinen mot deras vilja.
Tänk på att du kan bli ersättningsskyldig om du suger spån med maskinen mot deras vilja.
Jag tänkte göra samma sak, men Abis, ja samma Abis som tidigare i tråden, tyckte att det bara var att spruta på det på spånet. Vi har ingen ångspärr och då kan det vara bra att ha mtr som kan binda fukt och sedan torka ut, spån och ekofiber bygger tydligen på samma princip. Jag har gjort omfattande elinstallationer på vinden, man det har bara varit att skotta upp för ledningarna och skotta tillbaka. Se bara till att inga rör sticker upp då det kan medföra att kondens bildas på vinden och rinner ned i röret med skador till följd.
Gör inte någonting i onödan köp något kul för slantarna istället
Gör inte någonting i onödan köp något kul för slantarna istället
Nu är sågspånet borta från vinden men det krävdes mycket tid samt en medhjälpare utomhus som höll slangarna rena.
FEABs bensindrivna sprutmaskin (1500 spänn för hela påskhelgen) blev inte direkt urstark med 15-20 meters sugslang så det tog nästan tre hela dagar att suga ut drygt 15 m3 från en 80 m2 stor vind.
Men om man tänker på att man "tjänar" nästan 5000 rena per dag så glömmer man dammet, bullret samt alla rispor från spikarna som sticker ut lite här och där.
Om ni ska suga sågspån, skicka ett mail så kan jag dela med mig av lite praktiska tips som gör uppgiften lättare. (man lär sig den hårda vägen hur slangen ska användas...)
FEABs bensindrivna sprutmaskin (1500 spänn för hela påskhelgen) blev inte direkt urstark med 15-20 meters sugslang så det tog nästan tre hela dagar att suga ut drygt 15 m3 från en 80 m2 stor vind.
Men om man tänker på att man "tjänar" nästan 5000 rena per dag så glömmer man dammet, bullret samt alla rispor från spikarna som sticker ut lite här och där.
Om ni ska suga sågspån, skicka ett mail så kan jag dela med mig av lite praktiska tips som gör uppgiften lättare. (man lär sig den hårda vägen hur slangen ska användas...)
Intressant.
Skicka gärna ett mail med tips eller posta direkt här på forumet.
Går det att ha slang på "blåssidan" vid sugning eller sitter säcken där? Jag kan tänka mig att bygga en ställning och där ha själva mackapären, därefter slang ner till backen för hanteringen med säckarna.....
Vad gjorde ni med spånet? det finns 300liters plastsäckar att köpa vet jag....
Skicka gärna ett mail med tips eller posta direkt här på forumet.
Går det att ha slang på "blåssidan" vid sugning eller sitter säcken där? Jag kan tänka mig att bygga en ställning och där ha själva mackapären, därefter slang ner till backen för hanteringen med säckarna.....
Vad gjorde ni med spånet? det finns 300liters plastsäckar att köpa vet jag....