14 822 läst ·
109 svar
15k läst
109 svar
Utrustning för hjulskifte
Ja, nu var du lustig... High Five, högt fem lixom.richardtenggren skrev:
Jag bevittnade en olycka där en bil gjorde en snäv väjning och marken var gropig. Där gick skruvarna på ena framhjulet.
Men visst. Det är ju sällan det är ett problem med för hårt dragna skruvar så man behöver ju inte vara så himla orolig.
Förresten, ni som säger att man ska dra på känn. Hur blir det för en som är 2 meter och krallig jämfört med en som är liten och tanig?
Till att lyfta bilen hade jag hellre investerat i en garagedomkraft av typen https://www.biltema.se/bil---mc/ver...fter/domkraft-aluminiumstal-15-ton-2000038345 en pelardomkraft är rätt så känslig för krafter i sidled.M Cameltoe skrev:Såg att det fanns hydraulisk domkraft på biltema: [länk]
Ser smidigare ut att förvara och tar knappt upp någon plats. Finns några nackdelar mot en traditionell domkraft? Bör man köpa såna där lyftskydd i gummi också?
Pallbockarna har ju lite böjning på själva armen som håller upp fordonet, ska man ha något mellan fordonet och bocken så det inte skadas, exempelvis som detta lyftskyddet?
Gällande mutterknackare: min åsikt är att det ytterligare en sak som kan gå sönder, köper man en enbart för att byta däcken två gånger om året blir den rätt dyr i förhållande till vad man sparar i arbete. Är det en elektrisk så ska man dessutom se till att batterierna är laddade och med tiden så blir de sämre. Det som tar tid för mig vid däckbyte är tvättning och vaxning av fälgar och däck. Själva däckbytet med lyft av bil går på under 20 minuter i lugnt tempo med inspektion av bromsar och liknande när bilen ändå är uppe.
Ska man investera i verktyg för däckbyte skulle jag köpt följande: garagedomkraft, pallbock och teleskopisk hjulmutternyckel https://www.biltema.se/bil---mc/ver...fter/domkraft-aluminiumstal-15-ton-2000038345
Personligen älskar jag mutterdragaren från Classe. Kostade runt 300 kr för några år sedan och spar tid. Med en 2,5 tons garagedomkraft från Jula lyfter jag fram och bak samtidigt så det blir bara två lyft för att byta alla fyra däck. Går snabbt och smidigt och har aldrig haft problem med att muttrarna sitter för hårt. Efterdrar med fälgkors efter några dagar. Smörjer ingenting men torkar av gängorna på bultarna innan jag monterar tillbaka.
För att få fälgarna riktigt rena från bla bromsdamm och oxid blandar jag lite oxalsyra och vatten, blaskar på och får verka någon minut och tvätta av. Fälgarna blir som nya!
För att få fälgarna riktigt rena från bla bromsdamm och oxid blandar jag lite oxalsyra och vatten, blaskar på och får verka någon minut och tvätta av. Fälgarna blir som nya!
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
drar en verkstad så hårt så ska man byta verkstad för uppenbarligen kan de ingenting. Det är liksom inte muttermaskinens fel att det dras hårt och det finns inget likamedtecken att det alltid förhåller sig så. Det går alldeles utmärkt att dra lagom med en sådan också. De flesta är ställbara tex.pacman42 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 564 inlägg
Det här med att använda pallbock när man byter hjul... Jag gillar mitt liv och kryper aldrig under en bil som bara står på domkraft. Men när jag byter hjul befinner jag mig inte under bilen alls. Om jag skulle hissa upp bilen och sen placera en pallbock på lämpligt ställe under bilen, skulle det farligaste momentet i hela jobbet vara att ställa dit och ta bort pallbocken (fyra gånger vardera).
Ibland krånglar hjulbytet på det viset att hjulet inte lossar trots att jag tagit bort skruvarna. Då blir det till att rycka och dra i hjulet och DÅ vill jag gärna avlasta domkraften. Men om bytet går som det ska, använder jag aldrig nåt annat än min (rejäla) garagedomkraft.
Jag använder mutterdragare både för att lossa att dra åt (i kombination med momentstav). Momentstaven fungerar utmärkt, jag kontrollerade varenda skruv i början (kanske dom 500 första) men det var aldrig nån som inte var åtdragen bra. Numera litar jag på staven.
Ibland krånglar hjulbytet på det viset att hjulet inte lossar trots att jag tagit bort skruvarna. Då blir det till att rycka och dra i hjulet och DÅ vill jag gärna avlasta domkraften. Men om bytet går som det ska, använder jag aldrig nåt annat än min (rejäla) garagedomkraft.
Jag använder mutterdragare både för att lossa att dra åt (i kombination med momentstav). Momentstaven fungerar utmärkt, jag kontrollerade varenda skruv i början (kanske dom 500 första) men det var aldrig nån som inte var åtdragen bra. Numera litar jag på staven.
Grundproblemet är att de knackar fast muttern utan att rengöra, vilket gör den svår att få loss. Det är ju inte så att jag själv väljer verkstaden när försäkringsbolaget betalar för lackskador som andra har åsamkat min bil. Har haft ett antal sådana parkeringsskador på båda familjens bilar de senaste åren och dessa verkstäder är inga experter på att dra fast hjulen med korrekt moment. Det är skillnad mot däckfirman som vet vad de gör...S Stefan1972 skrev:
Mina pinnbultar är så känsliga att de kan gå av även med med momentstav. Det hände sist när jag köpte nya vinterdäck och gummiverkstan monterade tillbaka hjulen.
Drar själv alltid med fälgkors, känner då hur mycket jag kan dra utan att ha av bultarna.
Drar själv alltid med fälgkors, känner då hur mycket jag kan dra utan att ha av bultarna.
Har en skruvdragare från Bosch på 14v bara. Finns bits för att bara dra av och sätta i bultarna snabbt om man nu använder en dragkraft för att lossa och spänna?A AndersS skrev:Vill nog påstå att det inte är så vetenskapligt med åtdragningsmoment hit och dit med hjulbultar. Fälgkors är bra referens vid åtdragning men sämre att lossa med. Så köp ett enkelt dragskaft med teleskopfunktion, då använder ni teleskopskaftet fullt utdraget när ni lossar och sedan vid åtdragning med det inskjutet. Sedan för att dra i och dra ur bultar man ni lyxa till det lite med nutterdragare, jag kör en av mina små Boschmaskiner för det och sedan kryssdrar jag fast bulten med dragskaftet några varv.
Brukar blåsa rent lite med tryckluften kring fälgnavet och olja.
Snåla sedan inte med de billiga luftpåfyllarna, det finns flera för hundralappen som kan fungera alldeles utmärkt eller lika gärna visa fel och variera. För några hundralappar får du en som har tolerans på +- 0,1bar och med tanke på däckskostnad så kanske du snabbt sparat in de pengarna i slitage och färre antal mil. Erkänner, köpte en billig men har nu en bättre och det är stor skillnad trots dess enkla funktion.
https://m.clasohlson.com/se/Adapter...TF6v6l440vcVcpB2ddIaAu1rEALw_wcB&gclsrc=aw.dsM Cameltoe skrev:
Såna?
Köp en hylsnyckelsats och lossa alla bultar när bilen är på marken.M Cameltoe skrev:hej,
Tänkte skaffa utrustning för att skifta bilens hjul så jag kan byta när det passar mig bäst och även slippa trängas eller lägga tid på att åka till verkstad för 20 minuters jobb. Tänkte mig nått billigt skit från Jula. De har en domkraft plus mutterdragare just nu på erbjudande för 598 kr tillsammans.
Vad behöver jag mer än en domkraft, mutterdragare och hylsor? Är det allt?
Läste att man ska dra bultarna med cirka 120 nM kraft och att det finns momentannycklar för detta. Mutterdragarna jag kikat på drar med cirka 400 nM kraft. Kan man dra åt bultarna med sån kraft? Nackdelar? Vet att de på däckverkstaden låter den knacka och dra åt bulten ca 3 sekunder efter att den slutat snurra.
Jag har ett runt vedträ som jag borrat ett hål i som jag trär på för att få lite extra kraft när man lossar.
Hissa upp bilen med domkraft, tänk på att lyft på rätt ställe där pilen är.
Lossa bultarna - ta bort däcket - sätt på däcket - skruva i bultarna så långt du kan med handkraft.
Sänk ner bilen - fortsätt runt om bilen. Sen drar du åt så mycket du kan med handkraft tills du känner att det tar stopp. Du känner när det är lagom, sitter inprogrammerat i axeln. Är LM fälgarna nya så efterdra om några mil annars kan det kvitta. Använd inte kopparpasta, blir bara massa skräp i gängorna med tiden och fingrarna blir kletiga. Klart på 10 min.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Vad har du för bil då? Har aldrig varit med om att en skruv på ett hjul gått av pga anledningar du nämner. Att de liksom skulle vara för svaga för att dras med normalt moment?M mehe skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
låter konstigt. Har skruvat ett antal sådana och de har väl inga speciella skruvar på det viset. Det låter mer som att någon har dragit för hårt på just din bil och sträckt dem på nåt vis och då blivit försvagade. Det lär nog inte vara nå generellt för den modellen.M mehe skrev:
Jag kör med följande utrustning och det funkar alldeles utmärkt:
Verkstadsdomkraft: https://www.biltema.se/bil---mc/ver...ng/domkrafter/garagedomkraft-2-ton-2000023478
En ordentlig gummikloss/Jackpad som jag sågat ett spår i för tröskellådans fals: https://verktygsboden.se/tillbehoer-till-fordonslyftar/gummikloss-till-498003
(Fanns en exakt likadan på biltema tidigare men den verkar ha utgått)
Jag placerar en kraftig bit stålplåt som jag har liggande c:a 130x130x8 mm mellan domkraft och jackpad för att fördela trycket.
För att lossa och skruva åt hjulskruvarna använder jag ett hjulbultsverktyg
https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fordonsverktyg/hjul-och-dackverktyg/hjulbultsverktyg-pa281441sv
(Tror dock min kommer från AD bildelar). Egentligen är det bättre med ett fälgkors i riktigt bra kvalitet och förlänga med rör om bultarna sitter hårt. Då går det också att slå på fälgkorset mot bulten med handslägga samtidigt som någon hänger i förlängningsröret. Ett trick som funkar när inte ens däcksverkstadens stöddigaste mutterknack lossar bultarna....
Men hjulbultsverktyget är väldigt smidigt i normala fall.
Verkstadsdomkraft: https://www.biltema.se/bil---mc/ver...ng/domkrafter/garagedomkraft-2-ton-2000023478
En ordentlig gummikloss/Jackpad som jag sågat ett spår i för tröskellådans fals: https://verktygsboden.se/tillbehoer-till-fordonslyftar/gummikloss-till-498003
(Fanns en exakt likadan på biltema tidigare men den verkar ha utgått)
Jag placerar en kraftig bit stålplåt som jag har liggande c:a 130x130x8 mm mellan domkraft och jackpad för att fördela trycket.
För att lossa och skruva åt hjulskruvarna använder jag ett hjulbultsverktyg
https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fordonsverktyg/hjul-och-dackverktyg/hjulbultsverktyg-pa281441sv
(Tror dock min kommer från AD bildelar). Egentligen är det bättre med ett fälgkors i riktigt bra kvalitet och förlänga med rör om bultarna sitter hårt. Då går det också att slå på fälgkorset mot bulten med handslägga samtidigt som någon hänger i förlängningsröret. Ett trick som funkar när inte ens däcksverkstadens stöddigaste mutterknack lossar bultarna....