hej,

Tänkte skaffa utrustning för att skifta bilens hjul så jag kan byta när det passar mig bäst och även slippa trängas eller lägga tid på att åka till verkstad för 20 minuters jobb. Tänkte mig nått billigt skit från Jula. De har en domkraft plus mutterdragare just nu på erbjudande för 598 kr tillsammans.

Vad behöver jag mer än en domkraft, mutterdragare och hylsor? Är det allt?

Läste att man ska dra bultarna med cirka 120 nM kraft och att det finns momentannycklar för detta. Mutterdragarna jag kikat på drar med cirka 400 nM kraft. Kan man dra åt bultarna med sån kraft? Nackdelar? Vet att de på däckverkstaden låter den knacka och dra åt bulten ca 3 sekunder efter att den slutat snurra.
 
Kör momentstav med rätt Nm till mutterdragaren.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
hej,

Tänkte skaffa utrustning för att skifta bilens hjul så jag kan byta när det passar mig bäst och även slippa trängas eller lägga tid på att åka till verkstad för 20 minuters jobb. Tänkte mig nått billigt skit från Jula. De har en domkraft plus mutterdragare just nu på erbjudande för 598 kr tillsammans.

Vad behöver jag mer än en domkraft, mutterdragare och hylsor? Är det allt?

Läste att man ska dra bultarna med cirka 120 nM kraft och att det finns momentannycklar för detta. Mutterdragarna jag kikat på drar med cirka 400 nM kraft. Kan man dra åt bultarna med sån kraft? Nackdelar? Vet att de på däckverkstaden låter den knacka och dra åt bulten ca 3 sekunder efter att den slutat snurra.
Däckverkstäderna drar för hårt. Köp momentstav och/eller dra det sista med momentnyckel.
 
richardtenggren
Efterdrar inte alla med momentnyckel? :) Jag brukar köra en sväng och checka dem efteråt.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
En del däckverkstäder klagar på att folk som byter hjul hemma själva drar för hårt. Jag tror att det är ganska få som använder momentnyckel till hjulmuttrar vare sig vi pratar hempulare eller verkstäder. Fastnar gör det framför allt när det inte finns smörja på skruven. På din lista skulle jag lägga till en tub kopparpasta. Detta appliceras på navcentrum, gängor och kona på hjulmuttern / hjulskruven.

Ett bra dragskaft för att lossa muttrarna om de sitter för hårt för att mutterdragaren skall orka:
https://www.jula.se/catalog/bil-och...ackverktyg/falgkors/hjulmutterdragare-033188/
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Så man ska inte dra i bultarna med mutterdragare? Med kopparpasta kanske de kommer ut lätt sen ändå?
 
Det går utmärkt både att dra åt och lossa med mutterdragare. Men jag tycker det är lättare att få en känsla för hur hårt man drar om det är med ett manuellt dragskaft. Jag har ingen mutterdragare och tycker inte att det är nödvändigt för en handfull hjulmonteringar / demonteringar om året.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det går utmärkt både att dra åt och lossa med mutterdragare. Men jag tycker det är lättare att få en känsla för hur hårt man drar om det är med ett manuellt dragskaft. Jag har ingen mutterdragare och tycker inte att det är nödvändigt för en handfull hjulmonteringar / demonteringar om året.
Tänker mest på att ett bra handverktyg kostar lika mycket som en budgetdragare och att jag hellre har en sån i så fall.
 
Det räcker gott med en bra domkraft och ett fälgkors om det ska vara budget och enkelt. Du lossar bultarna innan lyftet och sedan ta du bort bultarna, byta hjul och de nya hjulen drar du med muskelkraft på korset. Du får en känsla och efter några mil kollar du.
Däckverkstäderna drar för hårt, kanske av dåligt säkerhetstänkandet eller lathet. Du måste kolla efter nån tid i alla fall.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Brukar inte konsensus i de flesta "däckbytartrådar" sluta i att man inte bör smörja hjulskruvar/muttrar?
 
  • Gilla
elmontören och 2 till
  • Laddar…
Har alltid kört mutterpicka då det går snabbast.

Glöm inte att köpa en pallbock. Alldeles för många som skadat sig eller dött då dom ”bara skulle skifta däck” eller kollat bromsarna och annat ”lite snabbt”.

Så förutom det du räknat upp:
Pallbock
17 hylsa
19 hylsa

Kort förlängare om de korta hylsorna inte når alternativt attt du köper långa hylsor också.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
A Avemo skrev:
En del däckverkstäder klagar på att folk som byter hjul hemma själva drar för hårt. Jag tror att det är ganska få som använder momentnyckel till hjulmuttrar vare sig vi pratar hempulare eller verkstäder. Fastnar gör det framför allt när det inte finns smörja på skruven. På din lista skulle jag lägga till en tub kopparpasta. Detta appliceras på navcentrum, gängor och kona på hjulmuttern / hjulskruven.

Ett bra dragskaft för att lossa muttrarna om de sitter för hårt för att mutterdragaren skall orka:
[länk]
Man ska nog helst inte smörja på gängorna. Det är det stor risk att skruven plasticeras då friktionen vid åtdragningen minskar.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Brukar inte konsensus i de flesta "däckbytartrådar" sluta i att man inte bör smörja hjulskruvar/muttrar?
Om du smörjar bultarna så leder samma dragmoment till mycket högre spännkraft i bultarna så dom kan gå av.
Alla rekommenderade åtdragningsmoment skall specas med anvisning om bultarna ska smörjas för att få rätt spännkraft (det är den som är viktig).
För at undvika bultbrott skulle jag göra rent bultarna från rost och smuts (ståltrådsborste) och montera dom osmorjda.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
C
M Cameltoe skrev:
Tänker mest på att ett bra handverktyg kostar lika mycket som en budgetdragare och att jag hellre har en sån i så fall.
Känns lite avigt att föredra en dålig maskin framför ett bra handverktyg, men det funkar nog bra vilket som.
Glöm som sagt inte momentstaven och mitt tips är även att investera i en uppsättning hjulmutterhylsor om du har lättmetallfälgar så slipper du att fälgarna blir repiga och fula i försänkningarna för hjulmuttrarna.

När man drar med rätt moment blir man förvånad över hur lätt de skall dras. Enda gångerna jag haft problem med att lossa hjulmuttrar är när en verkstad varit på och fipplat med hjulen, annars går det utmärkt med handkraft och den fjösiga hjulnyckeln som kommer med bilen. Har aldrig varit med om att en verkstad dragit med ens i närheten av rätt moment. J-kla klåpare... Sist fick jag åka ner till bondens verkstad och han fick plocka fram stora mutterdragaren.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det räcker gott med en bra domkraft och ett fälgkors om det ska vara budget och enkelt. Du lossar bultarna innan lyftet och sedan ta du bort bultarna, byta hjul och de nya hjulen drar du med muskelkraft på korset. Du får en känsla och efter några mil kollar du.
Däckverkstäderna drar för hårt, kanske av dåligt säkerhetstänkandet eller lathet. Du måste kolla efter nån tid i alla fall.
Hur vet jag att jag dragit tillräckligt hårt? Ska man ta i allt man har bara med fälgkorset?

Vad menar du är säkerhetsrisk med att de drar för hårt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.