Det är hjulmuttrar vi pratar om. De dras i allmänhet åt smutsiga och / eller rostiga. De dras ofta åt av en amatör utan momentnyckel. Det dras ofta åt av en mekaniker utan momentnyckel. Ibland används en momentstav som tillbehör till mutterdragaren. Ibland används en vanlig förlängare i stället därför att mekanikern inte har förstått funktionen. Ofta dras det helt på känn och den ene mekanikern har ingen aning om hur hårt den andre drar. Och oftast fungerar det oavsett rost, smuts, fett eller fel moment. Därför att det inte är så noga. Att under dessa omständigheter framställa smörjmedel på gängorna ett stort fel som påverkar klämkraften mer än alla andra osäkerheter tycker jag inte är trovärdigt. Jag vidhåller att det finns en poäng med smörjmedel. Därför att det fungerar för mig. Inte för att det är den enda rätta vägen.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Såg att det fanns hydraulisk domkraft på biltema: [länk]

Ser smidigare ut att förvara och tar knappt upp någon plats. Finns några nackdelar mot en traditionell domkraft?
Jättemycket högre lägstahöjd och ostadigare. Jag skulle inte använda sådana till bilen.
 
P
Illustration av en skruv med olika klämkraftsnivåer och jämförelse av skruvförband vid olika åtdragningsstadier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Vid åtdragning av ett skruvförband går större delen av kraften åt till att övervinna friktionen under skruvhuvudet samt fiktionen i gängan eller mutterns anliggningsyta.

Endast 10 % av den kraft som används vid åtdragning blir över för att åstadkomma klämkraft. Använder man smörjmedel kan man höja den siffran till 20 %, vilket då kan leda till skruvbrott!

Skruven utsätts inte bara för dragpåkänning utan även för vridpåkänning på grund av gängfriktionens bromsande inverkan."

Det är ju inte bara kraften för att hålla hjulet på plats som man måste tänka på, utan även yttre krafter. Exempelvis kraftig väjning, gropar, kanter osv påverkar skruvförbandet. Om man dragit till övre streckgräns kan man mycket väl hamna där skruven deformeras permanent eller tom går av.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
HashtagPL400
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Såg att det fanns hydraulisk domkraft på biltema: [länk]

Ser smidigare ut att förvara och tar knappt upp någon plats. Finns några nackdelar mot en traditionell domkraft? Bör man köpa såna där lyftskydd i gummi också?

Pallbockarna har ju lite böjning på själva armen som håller upp fordonet, ska man ha något mellan fordonet och bocken så det inte skadas, exempelvis som detta lyftskyddet?
Helt värdelös domkraft för att lyfta en bil, alldeles för långsam, dålig lyfthöjd och läcker alltid lite olja.
Jag använder bilens medföljande domkraft med vev, tar max 10sec att höja bilen.
 
Bästa känslan vid åtdragning får man om det är en hjulbult med lös kona så att bulten dras åt och konan klämmer fast fälgen.
Speciellt idag med alla lättmetallfälgar och att den stora anläggningsytan.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag använder bilens medföljande domkraft med vev, tar max 10sec att höja bilen.
Då har du en bil med ordentlig domkraft.:strong:
Det skräp som många bilar idag har, om de ens har någon, räcker inte till för att lyfta bilen mer än ett par gånger innan de viker ihop sig! De är tillverkade för att lyfta bilen de få gånger det blir punktering utmed vägen och inte för att byta däck två gånger om året.
 
  • Gilla
Dizzy84 och 2 till
  • Laddar…
Kopparpastan är ett sattyg. Har jobbat på däckverkstad och det absolut värsta som finns är folk som tror att detta saliggör mänskligheten och istället för att ta bort all rost som gör att det går tungt så smetar man bara på pasta och helst riktigt mycket så allting blir nersmetat och så dit med hjulen igen. Pastan ska då tydligen göra att det inte fastnar nästa år men rosten är ju kvar och fortsätter att gro....
Skit i pastan, ta smärgelduk och putsa rent allt och smörj med vad som helst. Jag har lagat bilar i trettio år typ och det enda jag gör är att rengöra, borsta rent och spraya på nån olja av nå slag. Tunnflytande rostskydd går också bra. Dinitrol eller nå med linolja. vad som helst. Finns det ingen rost som växer och bygger på så fastnar det inte heller och man slipper den där eländiga pastan. Dessutom är den ett skit att smörja gängor med för när fettet torkat bort så är det bara spånet kvar och det gör ju stor nytta i en gänga......
När det gäller moment så ska en hobbymänniska inte använda en muttermaskin om man inte är van. Spelar ingen roll hur andra säger hur de gör så kan det bli fel. Lossa och lägg an men dra åt med vanliga verktyg och momentet är oftast inte mer än man orkar med ett vanligt fälgkors. Det kan man ha som riktmärke.
 
hsd
Det är 100 gånger bättre med lite tunn olja på gängorna än rost, att borsta gängorna innebär materialförlust som ger ett sämre skruvförband
Jag brukar spraya på lite wd40 (finns andra,5-56 mfl.), tunt ,inte så det dryper olja, och efter 20 års användning så är gängorna i nyskick.
 
S Stefan1972 skrev:
Skit i pastan, ta smärgelduk och putsa rent allt och smörj med vad som helst.
Smärgelduk på gängorna?
 
richardtenggren
Erik_Hansson skrev:
[bild]
"Vid åtdragning av ett skruvförband går större delen av kraften åt till att övervinna friktionen under skruvhuvudet samt fiktionen i gängan eller mutterns anliggningsyta.

Endast 10 % av den kraft som används vid åtdragning blir över för att åstadkomma klämkraft. Använder man smörjmedel kan man höja den siffran till 20 %, vilket då kan leda till skruvbrott!

Skruven utsätts inte bara för dragpåkänning utan även för vridpåkänning på grund av gängfriktionens bromsande inverkan."

Det är ju inte bara kraften för att hålla hjulet på plats som man måste tänka på, utan även yttre krafter. Exempelvis kraftig väjning, gropar, kanter osv påverkar skruvförbandet. Om man dragit till övre streckgräns kan man mycket väl hamna där skruven deformeras permanent eller tom går av.
Tänk att vi aldrig fick STRECKgränsen definierad när jag pluggade...

Värt att tänka på är väl att man oftast anger åtdragningsmoment för torra förband, alltså gäller det varken ett smort eller rostigt/smutsigt förband.
 
K Kane skrev:
Smärgelduk på gängorna?
om du vill att jag ska vara övertydlig så okej. Smärgelduk på nav och i fälghål och anliggningsytor. Skruvarna kan man väl borsta av bara.
 
Vill nog påstå att det inte är så vetenskapligt med åtdragningsmoment hit och dit med hjulbultar. Fälgkors är bra referens vid åtdragning men sämre att lossa med. Så köp ett enkelt dragskaft med teleskopfunktion, då använder ni teleskopskaftet fullt utdraget när ni lossar och sedan vid åtdragning med det inskjutet. Sedan för att dra i och dra ur bultar man ni lyxa till det lite med nutterdragare, jag kör en av mina små Boschmaskiner för det och sedan kryssdrar jag fast bulten med dragskaftet några varv.
Brukar blåsa rent lite med tryckluften kring fälgnavet och olja.
Snåla sedan inte med de billiga luftpåfyllarna, det finns flera för hundralappen som kan fungera alldeles utmärkt eller lika gärna visa fel och variera. För några hundralappar får du en som har tolerans på +- 0,1bar och med tanke på däckskostnad så kanske du snabbt sparat in de pengarna i slitage och färre antal mil. Erkänner, köpte en billig men har nu en bättre och det är stor skillnad trots dess enkla funktion.
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
En del däckverkstäder klagar på att folk som byter hjul hemma själva drar för hårt. Jag tror att det är ganska få som använder momentnyckel till hjulmuttrar vare sig vi pratar hempulare eller verkstäder. Fastnar gör det framför allt när det inte finns smörja på skruven. På din lista skulle jag lägga till en tub kopparpasta. Detta appliceras på navcentrum, gängor och kona på hjulmuttern / hjulskruven.

Ett bra dragskaft för att lossa muttrarna om de sitter för hårt för att mutterdragaren skall orka:
[länk]
Den där räcker inte när bilverkstaden har dragit åt. Jag har ett 1,5m långt järnrör som jag trär på fälgkorset för att lossa muttrarna när den elektriska skruvdragaren inte knackar loss dem. Det sviktar betänkligt, men man känner lätt om det är risk att man drar av bultarna.
 
Vill bara betona att många billiga garagedomkrafter inte lyfter en bil som är lite högre. Blev tvungen att skaffa mig en ny när jag köpte SUV. Och ännu en när jag köpte stor SUV. Man lär sig inte alltid av misstagen...
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Såg att det fanns hydraulisk domkraft på biltema: [länk]

Ser smidigare ut att förvara och tar knappt upp någon plats. Finns några nackdelar mot en traditionell domkraft? Bör man köpa såna där lyftskydd i gummi också?

Pallbockarna har ju lite böjning på själva armen som håller upp fordonet, ska man ha något mellan fordonet och bocken så det inte skadas, exempelvis som detta lyftskyddet?
Den där fungerar bra att lyfta farstukvisten, altanen eller andra saker som har satt sig på huset/tomten (om du satsar på 6ton istället för 2ton), men att använda den till bilen är inte lämpligt av flera orsaker. Får du ens in den under din bil? Lyfter den tillräckligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.