Byggahus.se
Håller på med en golvvärme installation, med ett LK fördelarskåp. Det följer med en slang och utloppsventil för skvaller rör. De skriver att den skall placeras i närheten max 1,5m (som är längden på slangen de skickat med).

Jag vill helst dra denna till tvättstugan 2 våningar ner(nästan Rakt under). Dels så känns det ju inte så bra om jag får läck att det rinner ut på mitt trägolv. Dels så överväger vi att bygga Garderob skjutdörrar framför. Det innebär att jag troligen inte skulle se om det rann ut vatten.
Så till frågan, begår jag ett fel om jag leder bort avrinningen till ett våtrum istället? Tänker ändå att jag gör ett utlopp som syns, så jags er om det rinner vatten, mao inte direkt i brunn (Även om det också är görbart.

Är LKs 1,5m regel styrt, eller en rekommendation från deras sida?
 
M mojjen skrev:
Det innebär att jag troligen inte skulle se om det rann ut vatten.
Så till frågan, begår jag ett fel om jag leder bort avrinningen till ett våtrum istället? Tänker ändå att jag gör ett utlopp som syns, så jags er om det rinner vatten,
Det viktigaste är som du skriver, att du/ni har synöversikt på skvallerröret om det händer något.
Sedan att dra det så långt som 2 våningar vet jag inte om det blir bra funktionellt, känns som större risk att röret täpps till med åren när sträckan blir för lång.
 
J jawen skrev:
Det viktigaste är som du skriver, att du/ni har synöversikt på skvallerröret om det händer något.
Sedan att dra det så långt som 2 våningar vet jag inte om det blir bra funktionellt, känns som större risk att röret täpps till med åren när sträckan blir för lång.
I princip helt vertikalt 25mm rör. Som förhoppningsvis aldrig ens blir fuktigt. Skulle vara om det blir spindelbo då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.