lärjungen
Har en avloppsbrunn av märket Klaro. Den fungerar som ett minireningsverk och årligen kommer en snubbe och servar det. Servicen kostar 2560 kr ex moms och fällningskemikalien 700 kr ex moms. Totalt 4075 kr ink moms. Jag tycker det är dyrt.

Hur svårt är det att utföra denna service själv? Nån här som själv servar sitt minireningsverk och kan berätta?

Den kommun jag har mitt fritidshus i kräver inte serviceavtal men rekommenderar det om man inte själv är väl insatt i funktionen - och utför kontrollpunkter för - verket.
Egentligen handlar det inte om så mycket "service" mer än nivåkontroller, pumptest, pH kontroll efter biomodulen, byte och påfyllnad av flockningsmedel, rengöring eller byte av filterstrumpa i utloppet från slamavskiljaren och liknande.
Något som den normalhändige kan göra själv.
För min del. som har ett BAGA har det mer varit frågan om flera pumphaveri där jag fått byta ut pumpar eller dra upp och öppna dom för rengöring av fastkleggade impellrar. Detta hade garanterat inte ingått i någon årlig service utan det hade jag fått betala själv i vilket fall.
Så mitt råd är; serva själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.