5 803 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Utemöbler: Slitna - kan de räddas genom ombetsning?
Hej,
Jag har en del utemöbler samt trall som är gjorda av akaciaträ med akrylbaserad bets på.
De blivit slitna pga ålder samt väder & vind. Vissa ytor är i bättre skick än andra. Se bifogade bilder.
Nu undrar jag om de går att "rädda" på något sätt? Några tänkbara alternativ:
1. Betsa om dem: Problemet är att de är ganska ojämnt slitna, så på vissa ytor är skicket ganska bra medan på andra syns underliggande trä igenom. Så om jag bara betsar om, finns det inte risk att det blir fläckigt med färgskillnader, då det är mer befintlig bets på vissa ytor jämfört med andra ytor (de som inte har gammal bets kvar i dagsläget)?
2. Slipa och sedan betsa om dem: Antar att det kan funka. Men jag misstänker att det kommer ta mycket tid? Behöver man slipa så mycket att all bets tas bort och underliggande trä syns överallt, innan man betsar om?
3. Ta bort betsen med någon "kemikalie" och betsa om: Finns det någon sådan "kemikalie" som man kan ta bort befintlig bets med innan man betsar om, så man får liknande resultat som 2) fast det går snabbare och är enklare?
4. Någon annan lösning?
Tips och synpunkter tas tacksamt emot.
Jag har en del utemöbler samt trall som är gjorda av akaciaträ med akrylbaserad bets på.
De blivit slitna pga ålder samt väder & vind. Vissa ytor är i bättre skick än andra. Se bifogade bilder.
Nu undrar jag om de går att "rädda" på något sätt? Några tänkbara alternativ:
1. Betsa om dem: Problemet är att de är ganska ojämnt slitna, så på vissa ytor är skicket ganska bra medan på andra syns underliggande trä igenom. Så om jag bara betsar om, finns det inte risk att det blir fläckigt med färgskillnader, då det är mer befintlig bets på vissa ytor jämfört med andra ytor (de som inte har gammal bets kvar i dagsläget)?
2. Slipa och sedan betsa om dem: Antar att det kan funka. Men jag misstänker att det kommer ta mycket tid? Behöver man slipa så mycket att all bets tas bort och underliggande trä syns överallt, innan man betsar om?
3. Ta bort betsen med någon "kemikalie" och betsa om: Finns det någon sådan "kemikalie" som man kan ta bort befintlig bets med innan man betsar om, så man får liknande resultat som 2) fast det går snabbare och är enklare?
4. Någon annan lösning?
Tips och synpunkter tas tacksamt emot.
All går om man bara vill 😁N NyfikenVit skrev:
👎Håller med om att det inte blir bra utan slipning.N NyfikenVit skrev:
👍Varför betsa? Det bör fungera att bara olja in när man slipat det trärent.N NyfikenVit skrev:
Det tror jag inte blir bra.N NyfikenVit skrev:
Måla över med täckande färg. Enklare. Om det är snyggare eller inte avgör man själv.N NyfikenVit skrev:
Men att måla eller betsa är garanterat inte lika tåligt som att slipa och olja in. Och inte lika lättskött. Men utan färg eller bets kommer träet att blekas.N NyfikenVit skrev:
Bestämmer man sig för att det är snyggt med grått naturligt blekt trä slipper man mycket jobb.😁
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
I det här fallet är det utemöbler från IKEA och de har följande skötselråd:O skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/rooms/ou...bfb69e0/#de65ce80-9c52-11ef-83ce-1f5433aff7f3
där det bland annat står:
"för att få dem [utemöblerna] att hålla sig fina år efter år behöver man ta hand om dem. Det gäller både att hålla dem rena, skydda dem under vinterhalvåret och att lasera eller betsa dem på nytt med jämna mellanrum.
[...]
Därför ska du lasera eller betsa dina utemöbler av trä
Även fast våra utemöbler i trä redan är behandlade när du köper dem så torkar ytan ut och blir mattare och gråare med tiden. Till slut kan det bildas sprickor i ytan där fukt kan tränga in i möbeln. Genom att regelbundet behandla utemöblerna förhindrar du detta och de håller sig fina år efter år."
Så de är redan betsade/laserade när de är nya och de rekommenderar att man fortsätter med det.
Dock kan det svårt/jobbigt att få dem att hålla sig i bra skick under lång tid ändå. Jag hittade den här tidigare tråden där det diskuterades:
https://www.byggahus.se/forum/threads/behandling-av-ikea-aepplaroed.294553/
Där står även bland annat:
"Ska den sedan bättras så får man skrapa bort lös färg(lasyr) och måla med samma sak igen. Det kommer inte att gå att olja möbeln utan att göra den helt trären. Oljan kommer att tränga ner där det är "hål" i lasyren och bli klibbig där det inte är "hål".
[...]
Om möbeln redan är behandlad med lasyr så får du nog fortsätta med det om du inte vill renskrapa innan oljning."
Så det verkar stämma som du skrev att man måste slipa dem trärena om man vill gå över från lasyr till oljning. Dock misstänker jag att det kan vara en hel del jobb med att slipa dem trärena?
Jag har skrivit om dessa IKEA möbler tidigare. Ursnygg design och urkass kvalitet. De kräver ombetsning/lasyr minst 2 ggr/året om de tas in under vintern.N NyfikenVit skrev:
Kvaliten klarar knapp slipning så det återstår endast målning när möblerna blivit tillräckligt slitna 😡.
Jag tycker kvaliteten har varit bra (hållbarhets- och funktionsmässig), förutom problemet med att hålla ytan/finishen i bra skick. Men notera också att mina har stått ute i väder och vind året om under ganska många år.yonna skrev:
Det enklaste hade naturligtvis varit att köpa nya då de är ganska billiga. Men dessvärre har Äpplarö-serien utgått ur IKEAs sortiment vad jag kan se. Endast den matchande trallen Runnen finns kvar.
Generellt förstår jag heller inte hur det är tänkt att man ska kunna underhålla möbler mha endast ombetsning/lasyr med så frekventa intervall som det föreslagna 2 gånger/år. Det gör väl att möblerna ändrar färg över tid och blir allt mörkare varje gång man lägger på ett nytt lager lasyr?
Målning känns för övrigt inte som ett alternativ för mig då jag gillar att man ser trä-utseendet.
Redigerat:
Ditt citerade svar ovan gällde förslaget att ta bort betsen med någon "kemikalie" och sedan betsa om.O skrev:
Jag är dock osäker på varför inte det skulle kunna bli bra? Jag hittade nämligen exempelvis den här produkten:
https://www.jotun.com/se-se/jotun/decorative/exterior/products/trebitt-terrassebeisfjerner
"TREBITT Terrasslasyrborttagare
[...]
Tar effektivt bort gammal terrasslasyr. Rengör och bleker träet. Ger ett mycket bra underlag för ny terrasslasyr."
Skulle inte det kunna funka för att ta bort betsen/lasyren?
Problemet för mig är att jag har 1 förlängt bord, 2 fåtöljer, 3 bänkar och 2 pallar - tidskrävande att sköta.Verkligen mycket för pengarna! Möblerna har hållit väl bortsett från ytskiktet och det vill jag ha snyggt!N NyfikenVit skrev:Jag tycker kvaliteten har varit bra (hållbarhets- och funktionsmässig), förutom problemet med att hålla ytan/finishen i bra skick. Men notera också att mina har stått ute i väder och vind året om under ganska många år.
Det enklaste hade naturligtvis varit att köpa nya då de är ganska billiga. Men dessvärre har Äpplarö-serien utgått ur IKEAs sortiment vad jag kan se. Endast den matchande trallen Runnen finns kvar.
Generellt förstår jag heller inte hur det är tänkt att man ska kunna underhålla möbler mha endast ombetsning/lasyr med så frekventa intervall som det föreslagna 2 gånger/år. Det gör väl att möblerna ändrar färg över tid och blir allt mörkare varje gång man lägger på ett nytt lager lasyr?
Målning känns för övrigt inte som ett alternativ för mig så jag gillar att man ser trä-utseendet.
Det finns ofärgad lasyr fast jag har inte stött på någon lasyr som behöver målas två gånger per år.
När det är så skadat som i första inlägget så skulle jag slipa och sedan måla med en ljusare lasyr för att se vad som händer. Det går att blanda ofärgad och en lite ljusare än vad man vill ha i slutet för att slippa köpa tre burkar.
Sen får man anpassa sig till hur det ser ut.
När det är så skadat som i första inlägget så skulle jag slipa och sedan måla med en ljusare lasyr för att se vad som händer. Det går att blanda ofärgad och en lite ljusare än vad man vill ha i slutet för att slippa köpa tre burkar.
Sen får man anpassa sig till hur det ser ut.
Borde det inte gå att ta bort befintlig/sliten lasyr med tex "TREBITT Terrasslasyrborttagare" som jag refererade till i min föregående kommentar (och sedan måla med ny lasyr)? I så fall borde det vara enklare och snabbare än att slipa möblerna trärena för att få bort lasyren.Z z_bumbi skrev:
Medlem
· västra götaland
· 47 inlägg
Jag kan inte säga att jag vet svaret på detta men jag har en känsla och erfarenhet av både möblerna och Denmidekks terasslasyr. Det är ganska stor skillnad på de två lasyrerna. På möblerna sitter en lasyr som känns lite som lack. Hård och torr. Terasslasyren är mycket mjukare och fetare på något vis och sitter inte alls lika hårt. De är nog väldigt olika men om det funkar på möbellasyren kan nog färgaffären svara på. Ang dessa möbler från IKEA så laserade min svåger om dem med bra resultat. Han slipade nog bara av de enkla synliga ytorna innan han betsade. De ytor som är svåra att slipa är ofta inte så slitna och inte så synliga så det går nog hyfsat enkelt.
Jag har aldrig använt produkten så ingen aning. IKEA brukar vara bra på produktinfo men lasyr kan vara ganska många olika typer av produkter så det blir att prova och se.N NyfikenVit skrev:
Ett ytterligare problem jag precis upptäckte är att IKEA har slutat att sälja den lasyr som passar till de här Äpplarö utemöblerna & Runnen trallen. Lasyren hette Vårda men finns inte längre kvar i deras sortiment.
Det finns tydligen redan en tråd där det problemet diskuteras:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ikea-traelasyr-varda.455077/
Dessvärre finns det ingen lösning i den tråden. Det finns något förslag på alternativ lasyr från annan tillverkare, men ingen återkoppling på hur bra resultatet blev med den lasyren.
Går det måhända att ta reda på vilken kulör (NCS färgkod?) som Vårda-lasyren har och be en färgbutik blanda till en lasyr med samma kulör?
Det finns tydligen redan en tråd där det problemet diskuteras:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ikea-traelasyr-varda.455077/
Dessvärre finns det ingen lösning i den tråden. Det finns något förslag på alternativ lasyr från annan tillverkare, men ingen återkoppling på hur bra resultatet blev med den lasyren.
Går det måhända att ta reda på vilken kulör (NCS färgkod?) som Vårda-lasyren har och be en färgbutik blanda till en lasyr med samma kulör?
Det finns listor med numren på IKEA- färg inom branchen men då gäller det att komma till ett ställe som har en sådan. Jag kopierade inte den jag sett så jag har inga ledtrådar. IKEA kanske kan ge besked.
Å andra sidan måste det dels vara helt trärent och dels läggas på med liknande metod för att få samna/liknande resultat så nära nog och helst lite ljusare funkar antagligen minst lika bra som exakt samma..
Å andra sidan måste det dels vara helt trärent och dels läggas på med liknande metod för att få samna/liknande resultat så nära nog och helst lite ljusare funkar antagligen minst lika bra som exakt samma..
Menar du att det du skrev skulle gälla för att man väljer en annan lasyr än "originalet" från IKEA, eller menar du att det skulle gällt även med originallasyren?Z z_bumbi skrev:
Tänker på att niklasbrandin skrev så här innan:
Så det lät som att det skulle gå att få skapligt resultat genom att bara slipa av "det värsta" på ytorna som är mest slitna och sedan betsa med ny lasyr. Åtminstone med originallasyren från IKEA.N niklasbrandin skrev:
Lasyrens pigment läggs till de pigment som redan finns där så i de fall jag laserat har det blivit mörkare. Vi hade ett staket som folk trodde var svart men 35 års laserande hade fått det bruna att bli ganska så mörkt. Det såg konstigt ut när det nya staketet målades med exakt samma kulör och de gamla grindarna satt kvar så man fick en direkt jämförelse.
Nya staketets ommålning fick jag till att vi började med färglös lasyr och sedan strök pigment bara i ett lager (för bättre skydd mot UV) vilket då inte mörknade lika mycket och framför allt mycket jämnare.
Nya staketets ommålning fick jag till att vi började med färglös lasyr och sedan strök pigment bara i ett lager (för bättre skydd mot UV) vilket då inte mörknade lika mycket och framför allt mycket jämnare.