Hej,

jag har en fjärrvärmeanläggning med en ECL-100m som reglerar värmen dåligt. Den verkar ge samma framledningstemperatur oavsett yttertemperatur. När jag ställer reglercentralen på serviceläget, får jag bara ett blink av LED-lampan vilket ska indikera att bara en givare är inkopplad.

Håller på att försöka hitta rätt kurva för tillfället och mäter därför inne, utetemp och framledningstemperatur varje morgon, senaste veckan har framledningstemperaturen på morgonen varit 31-32C trots varierande utetemperatur 0-10C.

Så jag började undersöka kabeln till utegivaren(Danfoss ESMT) som ska vara bytt för några år sen, och hittade att det sitter ett motstånd innan utegivaren i en sockerbit, är det här rätt? Tanken är väl att utegivaren ska vara motståndet?

Bifogar bild på motståndet

Tack på förhand

• Close-up av ett cylindriskt motstånd med färgband i en vit sockerbit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen "expert" på dessa givare, men det verkar vara märkligt att det ska ligga ett motstånd parallellt över givaren.
En snabb googling visar att givaren ska ha ett motståndsvärde på 1000 ohm vid noll grader och 1020 vid 10 grader.
Släpp på trådarna till givaren och kontrollmät vilket värde din givare ger.

L
enkel rumsgivare ESM-10, eller en digital rumspanel ECA 60/61 med display.
Jag har själv ECA61, min fjärrvärme central håller perfekt 21grader året runt, oftast är framledningen helt kall det räcker med värmen från plasmatv för att värma huset, för att regulatoren skall dra ner till noll.

Mätte motståndet och visade ca 500ohm(analog multimeter), tog bort det mystiska motståndet och fick då ett värde runt 1k ohm och nu har framledningstemperaturen blivit betydligt mer passande för utetemperaturen.

Hur resistorn kom dit kan man ju verkligen undra men nu när det löst iaf.
Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.