Jag och min sambo har köpt en radus och efter tillträde har en rad fel dykt upp som inte observerades under visning. Vi bokade en tillsyn som utfördes som att vi ännu inte flyttat in enligt besiktningsmannen. Det är en klassiskt "Ni skulle tänkt på det här" situation.

Den senaste översikten/tillsynen utförd av Riksbyggens personal utfördes 2025 och den som gjordes nu är utförd av samma person. Han säger att det utförts en rad olika otillåtna förändringar mellan och har gett oss rapporten från 2025 och 2026. Många av de fel som upptäcktes 2025 är klassade som B-fel och de har inte åtgärdats. Det har även tillkommit A-fel som måste åtgärdas omedelbart.

Elbesiktning har också utförts efter inflytt som visat

"Olovliga och olagliga" metoder och utrustning för el. Vissa av dessa är också med i tillsynen från Riksbyggen. Till exempel att de blandat jordad och ojordad el I samma rum, dragit alla spisen plattor på samma linje i proppskåpet med mera.

Vi har en påskriven frågelista från säljaren där det står "Nej" på kända brister vilket de säkert kan försvara med ignorans. Men, det står ingenting om förändringarna i el, ventilation och vatten under frågan om "Har ni utförts reparationer, förbättringar eller andra ändringar på bostaden.". Det har gjort att vi till exempel inte dragit ut varje kontakt för att se om de blandat jordad/ojordad el.

Med de rapporterna kan vi placera säljaren i huset under tiden som ändringar och brister i bostaden utförts och inträffat.

Till en början sa BRF att säljaren brutit mot stadgar när han utförts ändringarna och att det är säljarens ansvar att boka tillsyn. De sa också att de skulle driva frågan mot säljaren men har nu sagt att de inte kommer att göra det.

Jag har reklamerar köpet mot säljaren. Genom det jag förstått i köparen har vi underlag för både kompensation och att få åtgärder betalade. Särskilt eftersom säljaren brutit mot stadgar för BRF och inte förmedlat ändringar i frågelistan och att vi kan placera förändringarna under tiden de bott i huset genom rapporterna.

Mäklaren säger att det är bäst att vi löser det sinsemellan för att det kan kosta mer i en tvist än att lösa det själva.

Jag känner spontant att om frågelistan faktiskt upplyste om alla fel och tillsyn utförts i tid att vi inte hade köpt bostaden. Men nu har vi vårt första barn på väg och har redan flyttat in. Vad borde jag kräva av säljaren? Ett minimum känns som att vi kräver att de ersätter/betalar för de åtgärder BRF kräver. Men jag tycker också att priset vi betalade inte reflekterar vad som utlovats enligt frågeställningen och skicket på radhuset.

Har någon råd på vad jag borde göra och om det skulle vara värt att ta en tvist om säljaren bestrider kraven?

Tacksam för all hjälp...

Hej

Nu ligger tråden i bostadsrätt istället för juridik. Så nedanstående är i gen juriskst utfästelse utan enbart kvalificerat gissande av en lekman.

En bostadsrätt hanteras av köplagen, och då är det du som köparen som är är ansvarig att undersöka det du köper. Samma gäller oavsett om det är en bil, bostadsrätt eller en ost i en livsmedelsbutik.
Så rent krasst har ni köpt grisen i säcken eftersom ni struntade i att undersöka bostadsrätten. Att dra ut stickproppar och titta under diskbänken är definitivt något som en köpare förväntas att göra.

Frågelistan brukar ses enbart som en upplysning när det gäller köp av fastigheter, som styrs av jordabalken. Precisa utfästelser, som att dränering utfördes i maj 2024 eller badrum renoverades 2010 kan minska undersökningsplikten hos säljaren.

Vad är det Riksbyggen/föreningen anser är olovligt och olagligt och som behöver åtgärdas?
Elen är till exempel inget som bostadsrättsföreningen borde ha något med att göra.
- Byta uttagen så att det enbart är ojordade kan ni göra själva. Eller enbart jordade om jord är framdraget.
- "dragit alla spisen plattor på samma linje i proppskåpet" har jag ingen aning om vad som menas med. Men det låter som att en ny kabel mellan proppskåpet och spisen skulle vara lösningen.
Vattenledningar inom lägenheten är heller inget som bostadsrättsföreningen borde ha att göra med.
Ventilationen så beror det på vad som har gjorts.

Rent krasst så har ni haft möjlighet att undersöka lägenheten noggrant genom att begära att få göra det innan kontraktsskrivning. Att hänvisa till att en visning är för kort tid att göra det på är inget som håller i rätten tror jag.

Är det värt att stämma säljaren om summorna rör sig om 10.000-100.000? Nej, för utgången är väldigt oviss och kan kosta betydligt mer om ni förlorar.
Så begär en rimlig ersättning av köparen men förvänta er att denna kommer avvisa kravet.

Trist att det blev ett dåligt köp. Men bara att ta med sig till nästa bostadsaffär att göra en noggrann undersökning innan affären slutförs.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Nu ligger tråden i bostadsrätt istället för juridik. Så nedanstående är i gen juriskst utfästelse utan enbart kvalificerat gissande av en lekman.

En bostadsrätt hanteras av köplagen, och då är det du som köparen som är är ansvarig att undersöka det du köper. Samma gäller oavsett om det är en bil, bostadsrätt eller en ost i en livsmedelsbutik.
Så rent krasst har ni köpt grisen i säcken eftersom ni struntade i att undersöka bostadsrätten. Att dra ut stickproppar och titta under diskbänken är definitivt något som en köpare förväntas att göra.

Frågelistan brukar ses enbart som en upplysning när det gäller köp av fastigheter, som styrs av jordabalken. Precisa utfästelser, som att dränering utfördes i maj 2024 eller badrum renoverades 2010 kan minska undersökningsplikten hos säljaren.

Vad är det Riksbyggen/föreningen anser är olovligt och olagligt och som behöver åtgärdas?
Elen är till exempel inget som bostadsrättsföreningen borde ha något med att göra.
- Byta uttagen så att det enbart är ojordade kan ni göra själva. Eller enbart jordade om jord är framdraget.
- "dragit alla spisen plattor på samma linje i proppskåpet" har jag ingen aning om vad som menas med. Men det låter som att en ny kabel mellan proppskåpet och spisen skulle vara lösningen.
Vattenledningar inom lägenheten är heller inget som bostadsrättsföreningen borde ha att göra med.
Ventilationen så beror det på vad som har gjorts.

Rent krasst så har ni haft möjlighet att undersöka lägenheten noggrant genom att begära att få göra det innan kontraktsskrivning. Att hänvisa till att en visning är för kort tid att göra det på är inget som håller i rätten tror jag.

Är det värt att stämma säljaren om summorna rör sig om 10.000-100.000? Nej, för utgången är väldigt oviss och kan kosta betydligt mer om ni förlorar.
Så begär en rimlig ersättning av köparen men förvänta er att denna kommer avvisa kravet.

Trist att det blev ett dåligt köp. Men bara att ta med sig till nästa bostadsaffär att göra en noggrann undersökning innan affären slutförs.
Tack för svaret. Spisens alla plattor är på samma fas, jag skrev lite för hastigt. Min tanke var att frågelistan ska innehålla alla de förändringar, reparationer etc som utförts och att vi kanske hade underlag för att begära kompensation om de då utelämnat exakt det vi nu fått till oss behöver åtgärdas.

Nu har jag ingen aning om hur elsystemet var ursprungligen. Men i min lägenhet så har spisen enbart 1 säkring. Så det låter knappast som ett fel i sig.

Frågelistan tas upp när det kommer frågor om så kallade dolda fel i fastighetsköp. Vill minnas att den i stort sett saknar betydelse juridiskt då den sällan ingår i kontraktet utan enbart är med i prospektet.

Felet med eluttagen var lätt att upptäcka. Så det är inget som går att reklamera efteråt skulle jag säga.
Att prova spisen ingår också och titta i proppskåpet lär också vara något som förväntas att en köpare ska göra.
När det gäller fastighetsköp så förväntas en köpare att kolla med kommun och myndigheter att alla tillstånd och bygglov finns. Anar att samma sak gäller med en bostadsrätt där styrelsen/Riksbyggen skulle ha kontaktats och frågats om det finns några kända anmärkningar på bostaden.

Får se om du får några fler svar framöver. Men jag skulle vara sur och besviken ett tag, mest på mig själv, och sedan fixa felen och gå vidare i livet.

Man lär sig hela livet och när man tror att man kollat allt åker man på en knäpp på nosen.

Fairlane
Att ha en enfasspis är knappast vare sig olagligt eller ett brott mot några stadgar.

Undersökningsplikt gäller- det gäller att ta in rätt folk som kan kolla ev. brister innan man skriver kontrakt- så det är nog bara att bita ihop och sikta framåt- lycka till!

Claes Sörmland
Det ska sägas att även om det mesta av detta låter som saker ni förväntades ha uppmärksammat före köpet så ser jag i min närhet (mina BRF-grannar!) att det ofta framgångsrikt vädjas till säljarens dåliga samvete. D v s säljare ersätter saker som köparen upplever som felaktiga efter affären även om det juridiskt ligger på köparen. Så testa att kontakta säljaren och se hur denne ser på saken, om denne vill ersätta det ni menar är fel.

Fairlane Fairlane skrev:
Att ha en enfasspis är knappast vare sig olagligt eller ett brott mot några stadgar.
Jag var nog otydlig. Det var inte en av de saker som elektrikern sa var "olaglig" och jag upprepade bara saker han sagt. Det var saker som att slå ut en vägg och leda en jordad kabel som inte används med resten av kablarna och utan ett hölje som tydligen krävs. Den jordade kabeln hängde löst innanför kontakten medans de andra stack ut ur kontakten. Sen var där el inifrån dragen till utsidan till en elbox som inte var tät med en kabel som hängde löst på marken. Men jag kan inget om el eller byggnad och är nog mest orolig för att vi ska åka på en ekonomisk smäll som vi inte har råd med. Även om jag försökt använda sakligt språk skiner det nog igenom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.