Byggahus.se

Utebliven inbärning

1. S
    Medlem · 41 inlägg

SoCe

Medlem
    Hej hej!

För några veckor sedan beställde vi en soffa från Mio med "Inbärning till anvisad plats". Då soffan skulle stå på övervåningen dubbelkollade vi redan vid köptillfället att trappan skulle vara okej.

Vid leveransen mötte vi upp vid lastbilen och berättade att soffan skulle upp en trappa, varpå budet svarade "mm, vi får väl se". Väl inne i hallen slängde han bara en blick på trappan och sa "Det där går inte". De gjorde inget försök att få upp soffan, och de tog aldrig några mått.

När de hade gått bar vi upp soffan själva på mindre än två minuter. Det var med god marginal.

Nu vill Mio att vi ska betala fullt pris för inbärning till anvisad plats, då de menar att de har rätt att inte bära in om den som levererar anser att det är för trångt, även om det finns gott om marginal.

Jag tänker att detta villkor innebär att köparen köper en chansning. "Betala 700 kronor för att kanske få varan levererad till anvisad plats. Vi får se vad vi tycker när vi är på plats"

Rent juridiskt, kan de villkora såhär?

2. E
    Medlem · Skåne · 10 141 inlägg
    Vad står det i de finstilta villkoren?

• Laddar…
  3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 774 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Kan och kan! Om det håller i tingsrätten är en annan fråga, men vem vill betala för att pröva det?

4. M
    Medlem · frankrike · 1 181 inlägg

maria01

Medlem
    dom har säkert från skrivit sig det i avtalet tyvär

5. S
    Medlem · 41 inlägg

SoCe

Medlem
    "När du har bestämt dig för en möbel – mät hemma så att du verkligen får in din möbel genom dörrar och trapphus. Mät höjden och bredden på din dörrpost. Se gärna över vilken som är den bästa vägen att ta in möbeln i huset. Det brukar vara extra trångt i trappor och in och ut ur korridorer. Våra kollimått anger hur stor möbeln är i sin förpackning. Kunden ansvarar för att möbeln kan komma igenom dörrposter etc. Skulle det inte gå att leverera produkten står kunden för leveranskostnaden om ny leverans måste bokas och eventuell demontering. "

Möbeln och trappan var uppmätt och det fanns gott om marginal.

I ett annat stycke står det:
    "De som levererar godset avgör om möbeln säkert kan placeras i önskat utrymme. I annat fall levereras den innanför er ytterdörr. Vi vill inte riskera att göra märken på väggar och golv om utrymmet är för trångt."

Det är väl detta stycke som väcker frågor för mig. Är detta verkligen ett godtagbart villkor enligt konsumentköplagen, eftersom jag som konsument då köper någonting på chansning. Det finns inget sätt för mig att i förväg veta om den som levererar godset kommer anse att det går att placera möbeln på önskad plats. De kan lika gärna ha som rutin att alltid ställa möbeln i hallen och påstå att de inte kan ställa den på anvisad plats.

6. S
    Medlem · 41 inlägg

SoCe

Medlem
    Jo, precis. Frågan är om de kan skriva sig ifrån det? Med tanke på att konsumentköplagen är tvingande.

7. S
    Medlem · 41 inlägg

SoCe

Medlem
    Skulle hellre ta det vi KO...

8. Jonatan79

Jonatan79

Hobbysnickare
    Vad vill du komma fram till? Tjänsten är tolkningsbar och kommer förmodligen aldrig prövas rättsligt! Bit ihop och ta en drink och njut av lördagen! Puss å kram

9. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 972 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Jag har tyvärr liknande erfarenheter av möbelföretags hemkörnings&inbärningstjänster. Vid något tillfälle har jag anlitat en flyttfirma för att bära en tung bökig möbel uppför en trapp.

10. S
    Medlem · 41 inlägg

SoCe

Medlem
    Jag vill såklart veta om det är ett villkor som är förenligt med konsumentköplagen. Annars hade jag naturligtvis inte frågat.

(PS, även om det inte kommer prövas rättsligt så kommer jag vilja bestrida fakturan och antagligen kontakta ARN)

11. M
    Medlem · frankrike · 1 181 inlägg

maria01

Medlem
    vett inte hur många gånger budet dykt upp själv eller att båda har dålig rygg alla ursäkter man kan höra men några extra kronor brukar lösa det

tyvärr har om så dålig lön och får säkert inget extra för att bära upp soffor på andra våningen så jag kan nog förstå varför man inte vill

körde själv bud som ung men då var det ganska bra fick ofta dricks men det får man inte idag tror jag

12. Jonatan79

Jonatan79

Hobbysnickare
    Upp till kamp då! Det svaret har jag svårt att se att du kommer få här tyvärr

13. R
    Renoverare · Åstorp · 36 inlägg

Ryttarnn

Renoverare
    Vi beställde ifrån Ekeby möbelaffär där dom även monterade ner trappräcket för att kunna få upp soffan på plats. Det är sådan service man skall förvänta sig enligt min åsikt.

14. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 972 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Det gäller att vara tydlig med vad man beställer.
    "Hemkörning" betyder att möblerna står på gatan, har du betalat handpenning i butiken ska kortet dras i den medhavda apparaten innan allt åker av flaket, sen går bilen.
    Vill du ha en komplett "inbärning" måste du vara tydlig med detta, två gubbar osv.
    Men som jag skrev i tidigare inlägg, kvalitén på tjänsterna varierar.

15. A
    Husägare · Kalmar Län · 13 250 inlägg

AndersS

Husägare
    Hum, om det ts skriver stämmer
    "en soffa från Mio med "Inbärning till anvisad plats". Då soffan skulle stå på övervåningen dubbelkollade vi redan vid köptillfället att trappan skulle vara okej."
    Om en "gubbe" ska bära in en soffa, tja han får den väl knappt till fastighetsgräns.
    Nä, ts ska stå på sig att uppdraget inte utfördes.
    Vi har haft några hemtransporter och de har alltid varit två.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.