Byggahus.se
Hej,

Vi har satt upp en panelvägg och tänkte sätta ett uttag nere vid golvet. Infällt uttag som man kör inomhus hade varit fint(såg att det finns IP 44 klassade sådana) men samtidigt ser jag en risk för att vatten tar sig in i väggen. Är det kanske bättre\standard att endast borra ett litet hål sticka igenom kabeln och sätta ett utanpåliggande uttag?
 
Redigerat:
Skulle sätta ett utanpåliggande uttag utomhus högre upp.
Finns risk för snö?
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Det beror väl lite på hur det ser ut under panelen. Är det risk att man måste skära hål på vindtätningen och gräva in sig i isoleringen skulle jag definitivt säga att utanpåliggande är bättre (annars måste man bryta upp ganska mycket och täta runt dosan etc.)
Men hursomhelst är det lättare att sätta upp ett utanpåliggande uttag, bara att borra hål för kabeln och skruva fast uttaget. Glöm inte att hålet för kabeln ska luta litet utåt, så att eventuellt vatten inte rinner längsmed kabeln och in i väggen.
Glöm heller inte att det är krav på jordfelsbrytare för uttag utomhus, och att det är ett behörighetskrävande arbete att sätta upp ett nytt uttag.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
tommib
Utanpåliggande är bättre ur fuktsynpunkt, speciellt om man inte byggt med en dosa där från början.

Som AndersS säger ovan så bör uttaget sättas högre upp pga risk för snö/vatten.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Utanpåliggande tycker jag också!
Lätt att se till så inget vatten kan rinna in i uttaget,
och enkelt att se till att inte vatten leds in i väggen via elledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.