Byggahus.se
O
Jag ska sätta ett nätverksuttag men är lite osäker på hur man gör. Ett utanpåliggande är ju enkelt. Men om jag vill fälla in det, hur stort projekt är det att göra i efterhand, går det ens utan att riva väggen och sätta nåt stag den kan sitta i? Eller sätter man där det finns regel?

I rum nr 1 vill jag bara gå rakt igenom väggen. Hålsåg? Men hur fäster jag själva uttaget?

I rum nr 2 tänkte jag borra hål från taket ner i väggen. Borrar jag sedan hål där uttaget ska vara och försöker fiska upp kabeln? Hur gör man det det praktiskt?
 
En så kallad ROTdosa kan installeras i befintlig vägg.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Att montera dosorna är enkelt. Antingen om du öppnat väggen och vanliga dosor som fästs mot en regel, eller en stump regelvirke. Om du inte vill öppna väggen finns s.k "ROT dosor". Då gör man hålet (med exakt rätt storlek hålsåg), och sätter in dosan. Den har små vingar som fälls ut när man börjar dra skruvarna till den, vingarna dras fast av skruvarna mot baksidan av gipsskivan (eller vad du har för skivmaterial i väggen). Dosan är då fastklämd, en fläns på framsidan och vingarna från baksidan.

Det svåra är att fiska fram kabeln hela vägen. I många fall omöjligt utan att öppna väggen.
 
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
R
Det är inga problem att dra kabel i väggarna i efterhand men det beror naturligtvis på hur väggens uppbyggnad ser ut.
Samt att man kommer åt ovanför väggen på exempelvis en vind.

Handlar om att mäta ordentligt bara, jag brukar försöka placera nätverksuttag brevid eluttag. Då har man nånting att utgå ifrån när man mäter och det är lättare att hitta på vinden.

Det absolut lättaste är naturligtvis att ersätta gamla telefonjack/antennuttag. Klipp kablarna och använd den gamla kabeln som dragtråd.

Annars är det bara att mäta och borra i mitten av regeln ovan väggen.
Borra med hålsåg rakt nedanför i väggen där man vill ha uttaget.

Är det ihålig vägg så använd snöre och nån form av tyngd på, släpp ner i hålet på vinden och fiska ut det därnere.

Vägg mer isolering är trixigare men brukar gå om man har ett tunt vp rör 8mm. Tillräckligt styv men samtidigt tillräckligt böjlig för att kunna få ner mellan isolering och gips.

Vägg med vertikala reglar går men det är enormt mycket jobbigare. Där får man jobba med borrförlängningar och skruva på efterhand ju längre ner man tar sig.
Jag har gjort det i ett hus, tveksamt om jag skulle orka göra det igen.
 
  • Gilla
Ocuf
  • Laddar…
O
H hempularen skrev:
Att montera dosorna är enkelt. Antingen om du öppnat väggen och vanliga dosor som fästs mot en regel, eller en stump regelvirke. Om du inte vill öppna väggen finns s.k "ROT dosor". Då gör man hålet (med exakt rätt storlek hålsåg), och sätter in dosan. Den har små vingar som fälls ut när man börjar dra skruvarna till den, vingarna dras fast av skruvarna mot baksidan av gipsskivan (eller vad du har för skivmaterial i väggen). Dosan är då fastklämd, en fläns på framsidan och vingarna från baksidan.

Det svåra är att fiska fram kabeln hela vägen. I många fall omöjligt utan att öppna väggen.
Aha jag förstår så det funkar ungefär som en plugg då alltså! Får kolla upp detta. 👍
 
O
R RalleB skrev:
Det är inga problem att dra kabel i väggarna i efterhand men det beror naturligtvis på hur väggens uppbyggnad ser ut.
Samt att man kommer åt ovanför väggen på exempelvis en vind.

Handlar om att mäta ordentligt bara, jag brukar försöka placera nätverksuttag brevid eluttag. Då har man nånting att utgå ifrån när man mäter och det är lättare att hitta på vinden.

Det absolut lättaste är naturligtvis att ersätta gamla telefonjack/antennuttag. Klipp kablarna och använd den gamla kabeln som dragtråd.

Annars är det bara att mäta och borra i mitten av regeln ovan väggen.
Borra med hålsåg rakt nedanför i väggen där man vill ha uttaget.

Är det ihålig vägg så använd snöre och nån form av tyngd på, släpp ner i hålet på vinden och fiska ut det därnere.

Vägg mer isolering är trixigare men brukar gå om man har ett tunt vp rör 8mm. Tillräckligt styv men samtidigt tillräckligt böjlig för att kunna få ner mellan isolering och gips.

Vägg med vertikala reglar går men det är enormt mycket jobbigare. Där får man jobba med borrförlängningar och skruva på efterhand ju längre ner man tar sig.
Jag har gjort det i ett hus, tveksamt om jag skulle orka göra det igen.
Rena experten här ju! Ja vi har enplans och innerväggarna oisolerade så borde vara hyfsat genomförbart. I ett rum tänkte jag bara använda antennröret men det finns inte överallt. 😆
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
När jag byggde om mitt hus struntade jag helt i nätverksuttag utan satsade på en bra AP. Funkar klockrent. Kommer sätta upp en ny när källaren är klar. Har nästan 100/100 trådlöst i min lilla villa.
 
O
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
När jag byggde om mitt hus struntade jag helt i nätverksuttag utan satsade på en bra AP. Funkar klockrent. Kommer sätta upp en ny när källaren är klar. Har nästan 100/100 trådlöst i min lilla villa.
Jag ska köra ethernet till stationära prylar och sen accesspoint i taket.
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
O
Om jag ändå skulle vilja köra på ett utanpåliggande, vilket uttag är lämpligt då? Detta är ju t ex ganska slimmat: https://www.dustin.se/product/5011206407/utanpaliggande-natverksuttag-skarmat-2-portar

Men kabeln verkar gå in från sidan/ovanifrån? Jag skulle vilja att den liksom kom bakifrån.

Samma med alla dessa?

https://www.dustin.se/product/5011227286/utanpaliggande-natverksuttag-2-portar

https://www.dustin.se/product/5011074593/wall-outlet-2-port

https://www.dustin.se/product/5011165008/wall-outlet-2-port
 
  • Gilla
Ocuf och 1 till
  • Laddar…
Hemma körde jag på utanpåliggande uttag då det lätt blir trångt i infällda uttag (nätverkskabel är inte lika lättarbetad som elkabel och du kan inte använda våld för att få uttaget på plats då ledarna lätt går sönder eller lossnar om de böjs för mycket). Jag drog kabeln i existerande kanaler och tog bort telefonlina, men det var ju seriekopplat så jag behöver en kort patch i varje rum där uttag inte används, och en switch i rummen där jag vill använda uttag. Så det blir inte alltid snyggt i rummen.

Utanpåliggande kan bli snyggare, men det beror på om du behöver genom två våningar eller badrum också.
 
  • Gilla
Ocuf
  • Laddar…
O
Tack för alla tips!

En annan fråga. Vi har några vp rör med elkablar t ex. Man verkar ha avslutat dessa med flexslang för att vinkla dem neråt. Ska man göra liknande eller köpa färdiga 90 graders VP böjar?
 
  • Vind med träbjälkar, isolering, plastfolie, flexibla rör och ett måttband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte dra slang hela vägen?
 
O
zarkov zarkov skrev:
Varför inte dra slang hela vägen?
Är det inte svårare att dra i? Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.